مسکن و ساختمان

افزایش سواد ایمنی افراد عاملی برای ارتقاء فرهنگ آپارتمان نشینی

جلال ملکی، سخنگوی سازمان آتش نشانی شهر تهران
جلال ملکی، سخنگوی سازمان آتش نشانی شهر تهران

سخنگوی سازمان آتش نشانی شهر تهران افزایش سواد ایمنی افراد را امری موثر در ارتقاء فرهنگ آپارتمانی خواند و گفت: آپارتمان‌ها جزو ساختمان‌های پر مخاطره در شهرها هستند.

جلال ملکی، سخنگوی سازمان آتش نشانی شهر تهران، آپارتمان نشینی را امری با سابقه کم خواند و گفت: حدود چهاردهه است این امر در تهران رواج یافته لذا آگاهی از فرهنگ آپارتمان‌نشینی امری ضروری برای ساکنان این دسته از منازل مسکونی است که باید پیش از ورود به عرصه آپارتمان نشینی فرهنگ آن را وارد شهر و کشورمان می‌کردیم.‌

وی با تاکید بر اینکه متأسفانه در مبحث آموزش آپارتمان نشینی بسیار ضعیف عمل کرده‌ایم، عنوان کرد: در این خصوص در تمامی سنین از آموزش لازم برخوردار نشده‌اند و نتوانستیم آنگونه که باید شهروندانی که در خانه‌های ویلایی و حیاط دار زندگی می‌کردند را با رشد جمعیت اینچنینی وفق دهیم.

سخنگوی سازمان آتش نشانی شهر تهران گفت: شهرداری تهران پویش “ارتقا فرهنگ آپارتمان نشینی” را از ابتدای دی ماه آغاز کرده است که راه اندازی پویش‌ها می‌تواند مؤثر باشد اما شبیه به امتحان پایان سال است، چراکه باید بسترهای آموزشی از پیش فراهم شده باشد، نکات آموزشی به شهروندان اعلام شود و پس از آن اگر فردی رعایت نکرد او را در زمره این پویش‌ها ندانیم.

ملکی با تاکید براینکه آپارتمان‌ها جزو ساختمان‌های پر مخاطره در شهرها هستند، اظهار کرد: هرچه تعداد طبقات بیشتر باشد، شاهد افزایش جمعیت، تعداد انباری‌ها، پارکینگ‌ها و خودروها هستیم، در نتیجه خطرات و بی احتیاطی‌های بیشتری صورت می‌گیرد.

وی افزود: هرزمان اعلام می‌شود آتش سوزی در یک ساختمان بالای هشت طبقه است، مطمئن هستیم که با یک بحران مواجه خواهیم بود، چراکه برخی از افراد برمبنای مثال قدیمی چهاردیواری اختیاری زندگی می‌کنند و براین باورند که می‌توانند در منزل و انباری خود هرنوع حیوان خانگی و حتی مواد مترقبه را نگهداری کنند، اما این چهاردیواری با قدیم متفاوت است و یک دیوار میان این خانه‌ها برای همه افراد مسئولیت ایجاد می‌کند.

سخنگوی سازمان آتش نشانی شهر تهران با اشاره به فرهنگ آپارتمان نشینی و حقوق ساکنان آپارتمان‌ها تصریح کرد: ساکنان آپارتمان‌ها باید بدانند حق ندارند شب چهارشنبه سوری در خانه خود مواد محترقه نگهداری کنند، حق ندارند گالن بنزین و مواد قابل اشتعال را انبار کنند یا حتی در فضای پارکینگ خود به جای پارک خودرو لاستیک و موارد اینچنینی را قرار دهند، چراکه با بروز یک آتش سوزی دیگر ساکنان را هم درگیر می‌کنند.

ملکی خاطرنشان کرد: از نظر اصول آپارتمان نشینی بخش‌هایی مثل راه پله و حیاط جزو مشاعات محسوب می‌شود، اما عده‌ای بر این باور هستند که چون راه پله مقابل منزل آنان است، اجازه دارند لوازم خود را در راه پله قرار دهند و مسیر را مسدود کنند، در صورتی که اگر اتفاقی همچون آتش سوزی رخ دهد، از نظر ایمنی تمامی ساکنان ساختمان در خطر قرار می‌گیرند.

وی با بیان اینکه اجرای پویش‌ها مشروط بر آنکه آموزش‌های لازم به شهروندان ارائه شده باشد، مؤثر است، گفت: حدود دو سال است که طرح ۹۹۹ را در آتش نشانی راه اندازی کرده‌ایم، قرار بود ظرف مدت یکسال ۹۹۹ برج بالای ۱۲ طبقه مسکونی را در تهران آموزش دهیم که مورد اقبال قرار نگرفت، از این رو برج‌های زیر ۱۲ طبقه و بناهای غیرمسکونی را هم در نظر گرفتیم که بازهم مورد استقبال مردم قرار نگرفت و با عدد مدنظر آتش نشانی تفاوت داشت؛ متأسفانه در جلسات از ۳۰۰ ساکن حدود ۱۸ نفر شرکت می‌کردند، این در حالی است که ساکنان باید آگاه باشند خطر در این ساختمان‌ها بسیار زیاد است.

سخنگوی سازمان آتش نشانی شهر تهران با تاکید بر افزایش سواد ایمنی شهروندان، عنوان کرد: متأسفانه فرهنگ آپارتمان نشینی در ایران لحاظ نمی‌شود، این در حالی است که اگر همسایه‌ها شاهد آن هستند که فردی لوازم آتش زا و خطرناک نگهداری می‌کند باید اطلاع دهند. بهتر است در حالت آرامش روح و جسم به فکر آینده باشیم.

لازم به ذکر است معاونت حفاظت و پیشگیری سازمان آتش نشانی و خدمات ایمنی شهرداری تهران در نظر دارد با همکاری شهرداری منطقه یک تهران و مجتمع رسانه ای راه و ساختمان، دومین گردهمایی طراحان و سازندگان منطقه یک را با محوریت “ساختمان ایمن” در تاریخ  ۳۰دی و ۱ بهمن ماه ۹۹  در مرکز همایش های بین المللی رایزن برگزار نماید.

برای اطلاعات بیشتر به سایت www.event.samair.ir/S2 مراجعه کنید

دومین گردهمایی سازندگان و طراحان منطقه یک

 

 

 

مطالب پیشنهادی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا