دانشنامه ساخت و ساز

آشنایی با انواع نرده و حفاظ

نرده یا همان جان پناه محصولی است که حافظ جان مردم است و از جنس های متفاوتی مانند : فلز ، سنگ ، چوب ، شیشه و… ساخته میشوند . نرده در گذشته به عنوان حائلی بین انسان ها و پرتگاه ها بوده . پرتگاها یی مانند : راه پله ، تراس ، پشت بام و … وجود داشت اما امروزه علاوه بر حافظ جان، کارایی های دیگری نیز دارند مانند: زیبایی در ساختمان ها ، راه پله و مکان های دیگر دارد. و امروزه به یک سازه دکوراتیو تبدیل شده است .

انواع نرده و پله

نرده چیست

نرده یا همان جان پناه محصولی است که حافظ جان مردم است و از جنس های متفاوتی مانند : فلز ،سنگ ، چوب ، شیشه و….. ساخته میشوند . نرده در گذشته به عنوان حائلی بین انسان ها و پرتگاه ها بوده . پرتگاها یی مانند : راه پله ، تراس ، پشت بام و ….. وجود داشت اما امروزه علاوه بر حافظ جان،کارایی های دیگری نیز دارند مانند: زیبایی در ساختمان ها ، راه پله و مکان های دیگر دارد. و امروزه به یک سازه دکوراتیو تبدیل شده است .

نرده تراس 

نوع نرده میتواند نسبت ابعاد، اندازه، طول و عرض سکو تغییر یابد. انتخاب نوع نرده از حساسیت زیادی برخوردار است زیرا تأثیر بسیار زیادی در زیبایی نمای ساختمان دارد. دلیل دیگر اهمیت مدل های نرده بالکن انتخاب مناسب نرده استیل و خاصیت جان پناه بودن آن است. بالکن به عنوان فضایی که هم با محیط داخل آپارتمان و هم با محیط خارج آن ارتباط دارد محسوب میشود. به دلیل استفاده فراوانی که از بالکن میشود باید به عنوان فضایی امن که ایمنی افراد را تأمین می کند باشد. به همین دلیل برای افزایش امنیت و ایمنی بالکن باید اقدام به نصب نرده بالکن نمود تا از افتادن و در خطر بودن جان افراد جلوگیری کرد. انواع مدل های نرده بالکن در سال های مختلف متفاوت بوده و در هر دوره متناسب با پیشرفت و مصالح موجود آن دوره مدل ها و متریال های مختلفی مورد استفاده قرار می گرفت.

نرده پنجره

نرده پنجره برای حفاظت منازل شماست اللخصوص برای ساکنین طبقه اول از مهمات منازلشان است که به پنجره های تمام خانه یشان این حفاظ هارا نصب کنند .

نرده فلزی یا همان فرفورژه

نرده فلزی ارزان ترین نرده و از لحاظ استاندارد بهترین نرده موجود در بازار است وطول عمر نرده فلزی نسبت به تمامی نرده های دیگر بیشتر است همچنین نرده فلزی طرح های مختلفی دارد ک حق انتخاب گسترده ای را ب شما میبخشاند نرده های فلزی امکان رنگ کرده دوباره نیز دارند ، این نوع نرده گزینه مناسبی برای زیباسازی دکوراسیون داخلی خانه شما و هماهنگ کردن آن با فضای داخلی یا خارجی خانه شماست. پیچ و تاب نرده های فرفورژه با اقتباس از طرح های گیاهی حفاظی مجسمه گونه را پدید می آورد و طرح های دورانی شکل شاکله اصلی نرده های فرفورژه را تشکیل میدهند و حرکت خسته کننده پله ها را از حالت تکرار خارج کرده و به آن تنوع میبخشند.

انواع نرده و پله

نرده آلومینیومی

نرده آلومینیومی کاربرد زیادی دارد. در اکثر بالکن ها، فروشگاه ها، استخر ها و…. برای حفاظت و بعضی اوقات برای زیبایی بخشیدن به میط زیست از این نرده استفاده میکنند . نرده آلومینیومی از یراق آلات آلومینیوم برای اتصالات بهتر پروفیل آلومینیوم ساخته شده است.

نرده پلکسی

پلکسی یا Poly methyl methacrylate که به اختصار PMMA ذکر میشود و با نام پلکسی می شناسیم یک ترکیب شیمیایی است که این ماده یکی از سخت ترین ومحکم ترین پلیمرها باشفافیتی بالاتر از شیشه و سطحی صیقلی وبراق ومقاوم در برابر عوامل جوی است. صفحات PMMA مقاومت قابل توجهی در برابر عوامل جوی و پرتو نور خورشید دارند. از خواص پلکسی : سطح شفاف فوق العادهای برخوردارند و در همچنین از نظر استحکام در برابر ضربه از شیشه مقاومتر میباشد. ویژگی ها فوق باعث شد تا از این پلیمر در تولید نرده ها ساختمانی و لوکس استفاده نمایند

نرده ی شیشه ای

شیشه زیبا است، بخصوص اگر به عنوان طراحی داخلی مورد استفاده قرار گیرد میتواند زیبایی را چندین برابر کند. به همین دلیل، روز به روز کاربرد آن در ساختمان و طراحی داخلی بیشتر میشود. قبلا از شیشه ها فقط به عنوان پوشش پنجره ها استفاده می شدند. اما امروزه در تمام گوشه و اکناف ساختمان میتوانیم آنها را ببینیم. یکی از خلاقانه ترین شکل های استفاده از شیشه ها در نرده شیشه ای نمود پیدا کرده است. نرده شیشه ای خود کاربردها، انواع مختلف و ویژگی های منحصربفردی دارد که در زیر به برخی از آنها اشاره میکنیم.

انواع نرده و پله

نرده ی استیل

نرده استیل به طور کلی ۲.۵ برابر نسبت به نرده های دیگر دارای منگنز میباشد . منگنز عنصری سرطان زا میباشد . . ابعاد نرده : برای حفظ جان خود و کودکان بعد از جنس نرده ابعاد نرده مورد توجه قرار میگیرد ، ابعاد نرده راه پله باید به طوری باشد که میله ها با فاصله های مناسبی باشد ، بطوری که یک کودک نتواند ازآن عبور و یا سر و گردن خود را عبور دهد .در غیر این صورت نرده استاندارد خود را از دست میدهد . بصورت استاندارد فاصله ی نرده ها از هم باید بین ۱۱تا ۱۵ سانتی متر باشد .

استاندارد نرده

نرده چوبی با اینکه نمایی بسیار زیبا و جذاب به خانه ها میبخشد اما امکان آتش سوزی و خسارت جانی و مالی بالایی دارد و به همین دلیل است ک آتشنشانها استفاده از آن را منع کرده است. نرده های شیشه ای : نرده های شیشه ای نور پردازی بسیار خوبی دارند و باعث روشن شدن منازل شما میشود اما بدلیل شکننده بودن وظریف بودنش استفاده در مکان های پر رفت و آمدی مانند مدارس ، بیمارستانها و…. و در منازلی که کودکان پر جنب و جوشی دارند نرده های شیشه ای مناسب نیست. بهترین نرده برای تمامی مکانها نرده هایی از جنس فلز و یا آلومینیومی است .

 

مطالب پیشنهادی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا