مسکن و ساختمان

در گفتگو با سید حمید موسوی شهردار منطقه یک تهران:

آغاز کمپین ساختمان”ایمن، شهر ایمن” به میزبانی شهرداری منطقه یک تهران

کمپین “ساختمان ایمن، شهر ایمن” پویشی است که با برگزاری دومین گردهمایی سازندگان و طراحان منطقه یک تهران در تاریخ ۳۰ دی و ۱ بهمن ماه به میزبانی شهرداری منطقه یک و با همکاری سازمان آتش‌نشانی و خدمات ایمنی تهران و مجتمع رسانه‌ای ساختمان آغاز می‌شود.

به گزارش «صما»، سید حمید موسوی شهردار منطقه یک تهران در حاشیه جلسه هم اندیشی این گردهمایی در این رابطه گفت:

بحث ایمنی و تاب آوری شهری یکی از کلیدی ترین موضوعات هر شهر تلقی می شود که عدم توجه به آن مثل سفر کردن در یک کشتی ناامن بر روی اقیانوس است که هر لحظه ممکن است اتفاق و خطری برای آن رخ دهد؛ بنابراین عدم توجه به موضوع ایمنی ممکن است در شرایط بحرانی ما را در عمل انجام شده قرار دهد و در نتیجه ناچار شویم چند برابر آنچه که می توانستیم قبل از وقوع بحران انجام دهیم هزینه کنیم و تلفات انسانی را هم بپذیریم.

شهردار منطقه ۱ تهران در ادامه افزود: من معتقدم که متناسب با شرایط کشور و شهرهای ما قوانین مربوط به ایمنی باید بومی سازی و به روز شود و اقتباس از آیین‌نامه یک کشور پیشرفته نمی‌تواند مشکلات ما را حل کند چرا که مباحث آن متناسب با امکانات و تجهیزات آن کشورهاست و چه بسا با شرایط و امکانات ما تناسبی نداشته باشد.

وی سپس اضافه کرد: یک بحث دیگر، کمبود حساسیت در مدیران شهری و مردم نسبت به موضوع ایمنی در ساختمان های کوچک‌تر است که موجب شده عمده تلفات انسانی ما در این بخش دیده شود. فراموش نکنیم که کلینیک سینا اطهر یک ساختمان چهار طبقه بوده که به خاطر یک حادثه حریق۱۹ نفر تلفات انسانی داده است؛ پس رویکردهای ما باید عوض شود و حساسیت ما نسبت به موارد اینچنینی بالاتر رود.

دومین گردهمایی سازندگان و طراحان منطقه یک

سید حمید موسوی در ادامه با تاکید بر اهمیت مبحث ۲۲ مقررات ملی ساختمان گفت: بحث نگهداری ساختمان ها به همان اندازه صدور پروانه و شاید حتی بیش از آن حائز اهمیت است، چرا که ممکن است یک ساختمان کاملاً با ضوابط فنی و مهندسی ساخته شده و تمام استانداردها در آن رعایت شده باشد، اما به خاطر عدم نگهداری صحیح بعد از مدتی مستهلک شده و تمام آن تجهیزات و امکانات ت کارایی خود را از دست داده باشند. به عبارت دیگر یک ساختمان که خوب ساخته شده به این معنا نیست که بدون نگهداری صحیح همیشه بتواند عملکرد درستی داشته باشد، لذا در این زمینه باید نقش سازمان نظام مهندسی و سایر دستگاه‌های مسئولی که باید این مبحث را اجرا و بر آن نظارت کنند مشخص شود.

همچنین نباید فراموش کرد که بسیاری از ساختمان‌ها در شهرها مسکونی نیستند و جزو ساختمان‌های عمومی به شمار می‌روند مثل ساختمان‌های تجاری، اداری، درمانی و ….. که نقش بازرسین کار، بازرسین بهداشت محیط و بهداشت کار در نظارت مداوم بر این ساختمان ها بسیار حائز اهمیت است که البته این موضوع در قانون نیز دیده شده است.

وی در پایان با اشاره به برگزاری دومین گردهمایی طراحان و سازندگان منطقه ۱ گفت: من معتقدم که نقش چنین همایش‌هایی می‌تواند در هم افزایی این ارگان ها و برقراری ارتباط مستقیم بین شهروندان و مدیران شهری و همچنین مقوله فرهنگ‌سازی بسیار موثر باشد و امیدوارم با آغاز کمپین “ساختمان ایمن، شهر ایمن”  در این گردهمایی که به میزبانی شهرداری منطقه ۱ برگزار می شود در نهایت شهری داشته باشیم که دارای تاب‌آوری و استانداردهای بالای ایمنی است.

لازم به ذکر است معاونت حفاظت و پیشگیری سازمان آتش نشانی و خدمات ایمنی شهرداری تهران در نظر دارد با همکاری شهرداری منطقه یک تهران و مجتمع رسانه ای راه و ساختمان، دومین گردهمایی طراحان و سازندگان منطقه یک را با محوریت “ساختمان ایمن” در تاریخ  ۳۰دی و ۱ بهمن ماه ۹۹  در مرکز همایش های بین المللی رایزن برگزار نماید.

برای اطلاعات بیشتر به سایت www.event.samair.ir/S2 مراجعه کنید

مطالب پیشنهادی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا