دانشنامه ساخت و ساز

آشنایی با انواع نمای شیشه ای

لازم به ذکر است که در معماری سنتی از شیشه به عنوان ارکان اصلی طراحی نما استفاده می‌کنند. شیشه به دلیل داشتن ویژگی شفافیت و عبورنور، بیشترین استفاده در نمای خارجی در معماری سنتی را دارد. همچنین می‌توا‌ن گفت از شیشه های رنگی نیز برای زیبا سازی بیشتر نما، پنجره‌ها و درب‌های چوبی استفاده می‌کنند.

نمای شیشه

کاربرد های نمای شیشه ای

در اوایل قرن بیستم استفاده از شیشه وارد یک دوره جدید شد که آن را معماری مدرن نامیدند. سپس استفاده از شیشه در نماهای ساختمان‌ها پررنگ تر شد و محبوبیت خاصی پیدا کرد، به طوری که می‌توان گفت امروزه جزء اولین نماها می‌باشد که در برج های لوکس به کار برده می‌شود. برای مثال می‌توان گفت که در ایران در ساختمان بانک مرکزی و باغ کتاب تهران و بازار بزرگ ایران که از بزرگ‌ترین پروژه ها محسوب می‌شوند از نمای شیشه ای درآنها استفاده کرده اند.

مزایای نمای شیشه ای

اخیرا با پیشرفت تکنولوژی در ساخت و تولید تجهیزات و مصالح ساختمانی، شیشه های تک جداره از محبوبیت کمتری میان معماران برخوردارند، و در نماهای شیشه ای معمولا از شیشه های چند جداره استفاده می‌کنند. بنابراین به چند مورد از مزایای شیشه‌ای چند جداره می‌پردازیم. برای مثال می‌توان به کاهش بار اضافی ساختمان، عایق دما و صوت، حداکثر استفاده از روشنایی نور خورشید، جلوگیری از ورود اشعه ماوراء بنفش، سرعت اجرای بالا، تامین دید یکپارچه برای افراد داخل ساختمان، ظرافت و زیبایی چشم نواز و مقرون به صرفه بودن اشاره کرد.

معایب نمای شیشه ای 

از جمله معایب نمای شیشه ای این است که در فصل گرما به دلیل تابش مستقیم نور خورشید به داخل بنا، باعث افزایش دمای داخل بنا می‌شود و باعث می‌شود انرژی بیشتری مصرف شود، که برای برطرف کردن این عیب از شیشه‌های رنگی و یا پرده های داینامیک استفاده کرده اند. عیب دیگر نمای شیشه ای این است که به هنگام بارش باران و گرد و خاک، آلودگی‌ها به نما می‌چسبند که باعث می‌شود زیبایی داخلی نما کاهش پیدا کند، که برای رفع این مشکل از سایبان استفاده کرده‌اند. نکته قابل توجه این است که تمیزکردن نمای شیشه ای بسیار راحت می باشد، که باید هر ۶ ماه یکبار نمای شیشه ای را تمیز کرد.

انواع نمای شیشه ای

نمای شیشه ای به سه نوع اسپایدر، شیشه های دوجداره بدون فریم یا نمای شیشه ای فریم لس و نمای شیشه ای کرتین وال تقسیم می‌شود. نمای شیشه ای اسپایدر به عنوان یک نمای استاندارد شناخته شده است زیرا تا حد زیادی معایب نمای شیشه ای را کاهش داده است. از ویژگی‌های بارز نمای شیشه‌ای اسپایدر می‌توان به استفاده از شیشه های ضد تشعشع نور خورشید برای مناطق گرم و همراه با سطح آفتاب گیر و همچنین استفاده از شیشه دو جداره و لمینیت دو جداره اشاره کرد که از ویژگی های بارز نمای شیشه‌ای اسپایدر محسوب می‌شوند.

نمای شیشه
نمای شیشه

شیشه های دوجداره بدون فریم یا نمای شیشه ای کرتین وال فریم لس از زیبا ترین انواع می‌باشد زیرا یکپارچه بوده و با ایجاد سطح بصری یکنواخت بسیار زیبا می گردد زیبایی منحصر به فردی را به وجود می‌آورد. لازم به ذکر است که در این نوع نما فریم های دور شیشه دیده نمی شوند. نمای شیشه ای کرتین وال نوع خاصی از نمای شیشه ای است، زیرا به دلیل داشتن قابلیت‌هایی مانند عدم ورود رطوبت و سر و صدا و عایق حرارتی از محبوبیت خاصی برخوردار است. نمای شیشه ای کرتین وال از سه نوع سیستم در پوش دار ، نیمه در پوش دار و فول فریم لس برخوردار است.

پارتیشن شیشه ای

پارتیشن شیشه ای به منظور استفاده حداکثر از نور طبیعی و دید بهتر و در نتیجه ارتباط حداکثری قابل استفاده می‌باشد، که این مورد تنها کاربرد پاتریشن شیشه ای نمی‌باشد. از گذشته از مواد شیشه‌ای در سازه‌های مختلف و در اشکال گوناگون استفاده ‌شده است. می‌توان گفت در استفاده از پارتیشن اداری با ایجاد یک فضای یکدست و دکوراسیون یکپارچه نقش به سزایی دارد. به طوری که این پارتیشن ها در اداره به عنوان یک سازه مستقل از محیط خود نیستند. لازم به ذکر است که رضایت بصری در پروژهای اداری در تعیین کیفیت طراحی و اجرا نقش به سزایی دارد. پارتیشن اداری شیشه ای به سه دسته تقسیم می‌شود. پارتیشن اداری شیشه ای با فریم تک جداره، پارتیشن اداری شیشه ای با فریم دوجداره و پارتیشن اداری شیشه ای بدون فریم ( فرم لس ) که لازم به ذکر است در انواع فریم دار، فریم میتواند آلومینیوم یا ام دی اف باشد.

نمای شیشه

نرده های شیشه ای 

نرده های شیشه ای به دو صورت هستند که عبارتند از تمام شیشه ای و ترکیبی. در انواع ترکیبی می‌توانند از ترکیب شیشه، آلومینیوم و استیل ساخته شوند. نرده‌های تمام شیشه ای در طرح های مختلفی از جمله دفنی، اسپیگت و فیکس پوینت در بازار عرضه می‌شوند. در تولید این نوع نرده از شیشه سکوریت و لمینیت شده استفاده می‌کنند، زیرا از استحکام و مقاومت بالایی برخوردار هستند. معمولا ضخامت شیشه به کار رفته در نرده های تمام شیشه ای ۱۰ ،۱۶ و ۲۰ میلمیتر است و ارتفاع نرده تمام شیشه ای تا ارتفاع ۱۵۰ سانتیمتر می‌باشد. این نوع نرده شیشه ای در فرودگاه ها، بیمارستان ها، ایستگاه های مترو، مجتمع های تجاری و مسکونی قابل استفاده می‌باشد. برای حفاظ و نرده بالکن از نرده‌های شیشه ای مدل دفنی استفاده می‌کنند، و برای حفاظ شیشه ای دور استخر از نوع نرده شیشه ای اسپگیت استفاده می‌کنند و برای راه پله و نرده شیشه ای بالکن مدل فیکس پوینت قابل استفاده می‌باشد.

در نرده شیشه ای ترکیبی از شیشه ۱۰ و ۱۵ میلیمتر سکوریت که با پایه های استیل و یا آلومینیوم به همراه یراق آلات شیشه گیر بهم وصل هستند استفاده می‌کنند. نرده شیشه ای ترکیبی نسبت به نرده شیشه ای تمام شیشه ای مقرون به صرفه تر می‌باشد. حداکثر ارتفاع در نرده شیشه ای ترکیبی ۱۱۰ سانتیمتراست. که این نوع مدل برای ویلاها، ساختمان های عمومی و تراس ها و دور استخرها بسیار مناسب می‎باشد.

 

مطالب پیشنهادی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا