حمل و نقل

سازمان هواپیمایی کشوری با فروش بلیت از انگلیس برخورد می کند

محدودیت برای مسافر انگلیسی

بعد از جنجالی که در پی کشف نسخه جدیدی از ویروس کرونا در انگلیس به وجود آمد و هراسی که از شیوع ویروس جهش یافته در میان کشورها ایجاد شد، در اولین اقدام تعدادی از کشورها ،پروازهای خود به آن کشور را تعلیق کردند. در ایران هم به تشخیص وزارت بهداشت و به منظور جلوگیری از انتقال بیماری و تلاش برای حفظ سلامت هموطنان، پروازهای بین ایران و انگلستان لغو گردید. درحالی که باوجود اعلام این محدودیت همچنان فروش بلیت از مبدا تهران به مقصد انگلیس و از انگلیس به تهران در سایت آژانس های مسافری در حال انجام است.

طبق اعلام رسمی در آخرین ساعات ۳۰ آذرماه به درخواست وزارت بهداشت تصمیم گرفته شد پروازهای بین این دو کشور به مدت دوهفته از یکم دی ماه تعلیق شوند. همان طور که کشورهای هلند، آلمان، کویت، ایتالیا، بلژیک، سوئد، فرانسه و ترکیه پروازهای خود را به این کشور متوقف کرده اند.

ابوالقاسم جلالی، معاون هوانوردی سازمان هواپیمایی بعد از اعلام خبر جهش ویروسی با تاکید بر توقف دوهفته ای پروازها بین ایران و انگلستان به دلیل شیوع کرونای جهش یافته انگلیسی، گفت: «به شرکت های خارجی هم ابلاغیه داده ایم که مسافری با مبدا انگلیس به ایران منتقل نشود. درحال حاضر همه پروازهای رفت وبرگشت به کشور انگلستان از ایران تعلیق شده است.»

ویروس جهش یافته در شرایطی باعث لغو پروازها شده است که باوجود تعطیلات کریسمس بسیاری قصد سفرهای هوایی از انگلیس به کشورهای دیگر را داشتند، اما باوجود شرایط فعلی مجبور به انصراف از سفر شده اند.

خبرها حاکی از این است که در صورت عدم بهبود وضعیت به وجود آمده در بریتانیا، احتمال تمدید لغو پروازها از مبدا انگلستان به ایران و بالعکس وجود خواهد داشت.

 بلیت های هواپیما به انگلیس، معتبر می مانند

مقصود اسعدی سامانی، دبیر انجمن شرکت های هواپیمایی درباره فروش بلیت هواپیما به مقصد انگلیس یا بالعکس گفت: سازمان هواپیمایی کشوری اطلاعیه ای را منتشر کرده مبنی بر این که اگر سایت های اینترنتی و دفاتر خدمات مسافری دیتای کانکشن را از مقصد انگلیس به ایران بفروشند، با آن ها برخورد خواهد کرد. بالطبع هر مسافری که از مبدا انگلیس به ایران وارد شود، در فرودگاه قرنطینه خواهد شد و تست PCR از وی گرفته می شود و بدون انجام این فرآیند امکان ورود به کشور را نخواهد داشت.

وی با اشاره به این که تعداد  زیادی از مسافران انگلیس از ترکیه وارد ایران می شوند، افزود: تا جایی که من اطلاع دارم ترکیه هم پروازهای خود را به مقصد انگلیس قطع کرده است و مواردی از فروش بلیت از مبدا انگلیس به مقصد ایران به طور کانکشن که در سایت ها دیده می شود، توسط سازمان هواپیمایی کشوری پیگیری می شود.

اسعدی سامانی درباره وضعیت بلیت های خریداری شده به مقصد انگلیس گفت: بلیت های خریداری شده معتبر هستند و بعد از لغو ممنوعیت، امکان استفاده از آن ها وجود دارد و درصورتی که توسط مسافر به طور کامل لغو شود، پول بلیت طی چند روز بازگردانده می شود. هر هفته یک پرواز به مقصد لندن و منچستر انجام می شود که در حال حاضر به دستور ستاد ملی مقابله با کرونا این پروازها تا دوهفته لغو شده است.وی ادامه داد: اکثر کشورها پروازهای خود به مقصد انگلیس را قطع کرده اند و به طورقطع بلیت های فروخته شده نمی تواند مورداستفاده مسافران قرار بگیرد. از ایران فقط شرکت ایران ایر  به انگلیس پرواز داشت که آن هم قطع شده است، ولی شرکت های خارجی که به صورت کانکشن با یک یا دو توقف به مقصد ایران مسافر را منتقل می کنند، بلیت ها را کنسل کرده اند.

دبیر انجمن شرکت های هواپیمایی اضافه کرد: گذرنامه مسافران خارجی در زمان ورود به ایران کنترل می شود و چنانچه مهر فرودگاه های انگلیس را داشته باشند، برای قرنطینه آن ها توسط نیروهای وزارت بهداشت هماهنگی های لازم به عمل می آید.

اسعدی سامانی درباره احتمال شیوع ویروس جهش یافته به دیگر کشورهای اروپایی و احتمال انتقال آن به ایران اظهار کرد: ما دراین زمینه تابع تصمیمات وزارت بهداشت و ستاد مقابله با کرونا هستیم و هر تصمیمی که گرفته شود آن را اجرا می کنیم. تا به الان هنوز دستورالعمل جدیدی برای لغو سفر به دیگر کشورهای اروپایی و یا بالعکس اعلام نشده است.

وی تصریح کرد: ایران در حال حاضر به کشورهای آلمان، ایتالیا، اسپانیا و فرانسه و بالعکس پرواز دارد. چنانچه وزارت بهداشت هر محدودیتی برای سفر به هر کشوری اعمال کند، به سرعت توسط سازمان هواپیمایی کشوری اجرایی می شود. اسعدی سامانی در پایان درباره پروازهای هوایی به کشورهای همسایه گفت: در شرایط فعلی به کشورهای افغانستان، امارات و کویت پرواز داریم. عراق نیز به تازگی اعلام کرده پروازهایش را به مدت دو هفته با ایران قطع می کند. پرواز به ترکیه هم بعد از چندبار بدقولی از سر گرفته شده، اما شامل افرادی است که در آن کشور اقامت دارند و یا دارای کسب وکار تجاری هستند. باوجود لغو ممنوعیت پرواز به انگلیس و بالعکس به ایران و اعلام این محدودیت، در بعضی از سایت ها همچنان آگهی فروش بلیت دیده می شود. در پیگیری هایی از تعدادی از آژانس های هواپیمایی برای تهیه بلیت به مقصد لندن مشخص شد درحال حاضر ایرلاین قطری برای هرروز هفته پرواز به مقصد انگلیس دارد و مسافر ملزم به انجام تست کرونا یک روز قبل از پرواز است. 

از سوی دیگر فروش بلیت هواپیما به مقصد ایران هم اگر صورت بگیرد و مبلغ هم پرداخت شود، قبل از پرواز با اعلام کنسلی پرواز روبه رو می شود و در صورت انصراف مسافران، مبلغ طی دو هفته به حسابشان بازگردانده می شود.

 

 

مطالب پیشنهادی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا