مسکن و ساختمان

دبیر انجمن انبوه سازان استان تهران در گفت و گو با «صما»:

با وجود سازندگان غیرحرفه‌ای مشکل ایمنی حل نخواهد شد

دبیر انجمن انبوه سازان استان تهران با اشاره به همکاری این انجمن با وزارت راه و شهرسازی و اداره کل مسکن و شهرسازی استان تهران در رابطه با ساخت مسکن ملی گفت: انجمن انبوه سازان تهران در تاریخ دوم تیرماه سال جاری، طی یک مراسم رسمی تفاهم نامه ساخت ۲۰ هزار واحد را با حضور مقام عالی وزارتخانه منعقد کرد و تاکنون موفق شده که بیش از ۳۲۰۰ واحد مسکن ملی را طراحی و واگذاری کند.


رامین گوران در گفت و گو با «صما» با اعلام این مطلب افزود: بر این اساس، طراحی و عملیات اجرایی بیش از ۳۲۰۰ واحد مسکن ملی در شهرهای پاکدشت، قرچک، ورامین، اسلامشهر، رباط کریم و شهریار آغاز شده است.
وی در پاسخ به اینکه ساخت این واحدهای مسکونی چقدر در تنظیم بازار موثر خواهد بود، گفت: علاوه بر اینکه ساخت ۳۲۰۰ واحد در دست اقدام است، اما به طور کلی ساخت تعداد ۲۰ هزار واحد مسکن ملی در استان تهران پیش بینی شده که البته این تعداد قابل افزایش است و اگر زمین آنها تامین و بحث معارضان آنها حل شود، تعداد واحدها افزایش می یابد و به طور حتم افزایش تولید مسکن در تنظیم بازار و کنترل قیمتها تاثیرگذار خواهد بود.انبوه سازان
گوران یادآور شد: ضمن اینکه وزارت راه و شهرسازی پروژه های مشارکتی را هم در قالب این طرح پیش‌بینی کرده و هم اکنون ۱۲۰۰ واحد مسکن در تهرانسر به صورت مشارکتی در حال ساخت است و پیشرفت بسیار خوبی دارد. همچنین دولت بقیه زمین ها را در تهران، شهرهای استان تهران و همچنین شهرهای جدید اطراف تهران مثل پردیس، پرند و هشتگرد در قالب مشارکتی واگذار کرده و بدیهی است هرچه تولید مسکن را بالاتر ببرند، بازار بیشتر قابل کنترل خواهد بود.
وی همچنین درخصوص ارزیابی خود از طرح مسکن ملی اظهار داشت: این طرح الگو گرفته از طرح مسکن مهر است و تحت شرایط خاصی به افرادی تعلق می گیرد که از سال ۸۴ به بعد صاحب مسکن نبوده اند و این افراد می توانند در طرح مسکن ملی ثبت نام کنند. اعضا ثبت نام کرده‌اند و وام ۱۰۰ میلیون تومانی دارند و سازنده ها نیز طبق قرارداد پروژه‌ها را احداث می‌کنند. اداره مسکن و شهرسازی نیز زمین ۹۹ ساله با قیمت مناسب در اختیار سازنده ها قرار می دهد.

مهندسان شهرساز وارد کنترل منظر شهری و شهرسازی می شوند

این انبوه ساز در ادامه صحبت‌های خود با اشاره به چالش‌های حوزه نما و منظر شهری اظهار داشت: نه فقط مقوله نما بلکه به طور کلی شهرسازی در کشور ما با چالش های بسیار جدی رو به رو است. همین راستا طی جلسه‌ای با حضور مهندس خرم، رئیس سازمان نظام مهندسی کشور، قرار شد مهندسان شهرساز در بخش طراحی و نظارت، وارد کنترل منظر شهری و رعایت ضوابط شهرسازی شوند که اگر به مصوبه دولت تبدیل شود، اجرایی خواهد شد.
وی تاکید کرد: درمجموع در کشور ما علیرغم اینکه در حال حاضر ساختمان های باکیفیت ساخته می شود، اما از نظر نما و منظر شهری مسیر درستی را پیش نمی رویم. شهرسازی در کشور ما اصلا مناسب نیست و حتی مناسب سازی محیط شهری نیز صورت نمی گیرد.
گوران با اشاره به مشکلات و مسائل معلولان در کشور گفت: یک معلول تا زمانی که همراه نداشته باشد، نمی‌تواند از این شهر استفاده و بهره‌برداری کند. این در حالی است که ما در رفت و آمدهایی که به کشورهای خارجی داریم، می‌بینیم که در این کشورها یک معلول با همان تجهیزات حداقلی می تواند تمام کارهای خودش را به راحتی انجام دهد؛ بدون اینکه نیاز به کسی داشته باشد که او را همراهی کند. اما در اکثر شهرهای ایران این امکان برای معلولان فراهم نشده است.
وی با ابراز تاسف از این موضوع بیان کرد: البته ما آیین نامه ها و دستورالعمل های بسیاری در زمینه مناسب سازی محیط شهری و رعایت اصول شهرسازی داریم، اما متاسفانه در مرحله اجرا حداقل‌ها هم رعایت نمی‌شود.

ساخت و سازهای بی‌کیفیت در نبود مجریان ذیصلاح

گوران در عین حال درخصوص ایمنی ساختمانها و نقش سازمان آتش نشانی و سازندگان در این زمینه اظهار کرد: آتش‌نشانی به تازگی نسبت به رعایت ایمنی در ساختمانها حساسیت پیدا کرده و اگرچه در شرایط فعلی این حساسیت در طراحی ساختمان ها به خوبی دیده می شود، اما در مرحله اجرا متاسفانه دچار چالش های زیادی هستیم، به دلیل اینکه سازندگان رعایت نمی کنند.
وی با بیان اینکه سازندگان اگر جزو انبوه سازان حرفه ای باشند، اصول ایمنی را رعایت و حتی تجهیزات آتش نشانی را در ساخت و سازها استفاده می کنند، ادامه داد: اما متاسفانه در کشور ما تعداد سازندگان حرفه ای بسیار اندک است و هنوز افرادی ساختمان می سازند که نه عضو انجمن انبوه سازان هستند و نه صلاحیتی در این بخش دارند. درنتیجه حتی اگر آتش نشانی در طراحی ها به بحث ایمنی توجه کند، اما در مرحله اجرا به دلیل نبود مجریان ذیصلاح در ساخت و سازها، ساختمان ها بی‌کیفیت ساخته می شوند.
وی همچنین درخصوص برنامه انجمن انبوه سازان برای ارتقای ایمنی ساختمان ها گفت: انجمن انبوه سازان دوره های آموزشی برای اعضا و کارکنان خود برگزار می کند. اعضای ما حرفه مندند و به صورت حرفه ای کار می‌کنند. اما ساختمان هایی که در تهران ساخته می‌شود، صرفاً توسط اعضای انجمن انبوه سازان احداث نمی‌شود و بسیاری از آنها در مشاغل دیگری مشغول به کارند که آنها هم وارد ساختمان سازی می شوند.
به گفته این انبوه ساز، تعداد اعضای انجمن انبوه سازان در استان تهران حدود ۱۲۰۰ نفر است که از این تعداد ۸۰۰ نفر در بخش ساخت و ساز فعالند و اگرچه ساختمان های باکیفیتی می سازند؛ اما سهم این افراد به عنوان سازنده های حرفه ای از بازار ساخت و ساز اندک است و اکثر سازندگان غیرحرفه‌ای دراین بازار حضور دارند.
گوران یادآور شد: قاعده آن است که مجریان ذیصلاح باید ساختمان‌ها را بسازند، اما متاسفانه ساختمان ها هنوز در کشور ما به دست افراد غیرمتخصص ساخته می‌شود و ما باید از رأس این مسئله را حل کنیم. یعنی یک فرد دارای سرمایه از امکان سرمایه گذاری در بخش ساخت و ساز برخوردار باشد، اما سازنده آن حتماً باید حرفه ای باشد و تا زمانی که این مشکل را حل نکنیم، این وضعیت همچنان ماندگار است.
وی همچنین در پاسخ به اینکه تشکیل سازمان نظام انبوه سازی چقدر می تواند در حل این مسائل موثر باشد گفت: تشکیل سازمان انبوه سازی به نحوی که در این سازمان همه سازنده ها و سرمایه گذاران حضور داشته باشند و دسته‌بندی شوند تا کار ساخت و ساز خروجی باکیفیتی داشته باشد، هنوز در حد طرح است، اما تلاش می کنیم که آن را به یک مدل تبدیل کرده و مصوبه تاسیس آن را دریافت کنیم.
عضو هیئت مدیره انجمن انبوه سازان استان تهران خاطرنشان کرد: در هر صورت انجمن انبوه‌سازان، سازندگان حرفه ای، وزارت راه و شهرسازی و سازمان نظام مهندسی باید در کنار همدیگر به بهترین طرح برای دستیابی به ساختمان‌های ایمن و باکیفیت برسند، در غیر این صورت این مسیری که می‌رویم مسیر درستی نیست.

مطالب پیشنهادی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا