مسکن و ساختمان

دبیر کل جامعه اسلامی کارآفرینان کشور در گفت و گو با «صما»:

ساخت مسکن ملی، اولین خدمت سازمان نظام انبوه‌سازی است

دبیر کل جامعه اسلامی کارآفرینان کشور با اشاره به ضرورت تشکیل سازمان نظام انبوه سازی گفت: مسکن یک کالای وارداتی نیست؛ مسکن پروسه تولید دارد و باید در این بخش developer، سرمایه‎گذار و انبوه‎ساز وارد شوند.

مجتبی بیگدلی در گفت و گو با «صما» با بیان مطلب فوق تاکید کرد: مسکن نرم‌افزار ساخت، نرم‌افزار سرمایه گذاری و نرم‌افزار طرح دارد. مسکن حتی نیاز به پیمانکار هم ندارد و ما در بخش مسکن نیاز به real state و developer داریم که در دنیا به آن توسعه‌گر می‌گویند. به این معنا که تمام مراحل ساخت و ساز شامل طرح، ساخت، مشاوره و طراحی و سرمایه‌گذاری و اجرا را توأمان با هم انجام میدهد.

وی با بیان اینکه خوراک شغلی سازمان‌های خدمات‌رسان ازجمله آب، برق و گاز، ثبت اسناد، دارایی، سازمان امور مالیاتی، سازمان نظام مهندسی و شهرداری‌ها از طریق انبوهسازان تامین میشود؛ گفت: مشتریان موثر این سازمان‌ها انبوهسازان هستند که خدمات را از آنها دریافت و هزینه آن را پرداخت می‌کنند و به نحوی در پویایی این سازمان‌ها موثر هستند.

چرا انبوه‌سازان سازمان ندارند؟

بیگدلی در ادامه با انتقاد از اینکه برای خدمتگیران صنعت مسکن، سازمان‌های عریض و طویلی ایجاد شده که بسیاری از آنها هیچ ثمرهای ندارند و عنصر زائد هستند، تصریح کرد: به طور مثال سازمان تامین اجتماعی ۷ سال قبل برای بیمه کردن ساختمان به ازای هر مترمربع ۲۵۰ تومان اخذ می‌کرد و این رقم اکنون به بیش از متری ۵۰ هزار تومان آن افزایش یافته و جالب اینجاست که این سازمان به بهانه بیمه کردن کارگران، هیچ خدماتی را نه به انبوه‌ ساز و نه به کارآفرین ارائه نمیدهد. از طرف دیگر عمده کارگران اظهار می‌کنند که روحشان از بیمه کارگران خبر ندارد.

به گفته وی، برای تمامی نهادهای فعال در صنعت مسکن و ساختمان، ردیف و تبصره قانونی تدوین شده؛ اما این در حالی است که برای انبوه‌سازان به عنوان یکی از مهمترین عناصری که به نظام مهندسی و نهادهای دیگر خدمات می‌دهند؛ یک ریال بودجه از کشور نمی گیرند؛ سرسوزنی منت به مردم و دولت ندارند؛ با افتخار شغل ایجاد می‌کنند و با افتخار بیابان‌های برهوت را که محل ریزش زباله و یا چراگاه بوده، به زیباترین ساختمان‌ها و الگوهای معماری ایرانی و اسلامی تبدیل می‌کنند، سازمانی وجود ندارد.

وی در تشریح اقدامات انبوه‌سازان ادامه داد: نمونه آن مسکن مهر بود که انبوه‌سازان در دولت قبل ۵ میلیون واحد مسکونی را با قیمت متری ۳۰۰ هزار تومان ساختند که اکنون حتی با متری ۵ میلیون تومان امکان ساخت آنها وجود ندارد.

سازمان نظام انبوه‌سازی در کشورهای دیگر

این انبوه ساز درعین حال با اشاره به تجارب موفق کشورهای دیگر دراین زمینه ادامه داد: طبق تحقیقات انجام شده، این رویه در تمام دنیا وجود دارد و سازمان‌های انبوهسازی جوابگوی مردم و دولت هستند. این سازمان‌ها طبق قانون، مجوزهای لازم را دریافت کرده و ساخت یک شهر را برعهده می‌گیرند؛ سپس مطابق قانون به اعضای خود تراکم می‌دهند و دولت درگیر مسائلی از قبیل صدور پروانه و… نمی‌شود.

بیگدلی تاکید کرد: اکنون وظیفه ما ایجاب می‌کند که فرصت را از دست ندهیم و هرچه زودتر سازمان‌ نظام‌مهندسی انبوه‌سازان را تشکیل دهیم تا این سازمان بسیاری از مسائل مربوط به خود اعم از رتبه‌بندی، تشخیص صلاحیت، شهرک‌سازی، اجرای معماری ایرانی و اسلامی و موارد مشابه را برعهده بگیرد.

اهداف و خدمات سازمان نظام انبوه‌سازی

بیگدلی همچنین با انتقاد از اینکه معماری ایرانی و اسلامی مغفول واقع شده است، بیان کرد: حتی در ۳ درصد از ساختمان های ما معماری ایرانی و اسلامی اجرایی نشده و سازمان نظام انبوهسازی می‌تواند آن را اجرایی کند. در عین حال سازمان نظام انبوهسازی میتواند ایجاد سیستم نظام بانکی و مالی برای انبوه‌سازان را تعیین کند.

این مدرس دانشگاه درخصوص اهداف تشکیل سازمان نظام انبوه‌سازی تشریح کرد: ما تشکیل این سازمان را از طریق مجلس پیگیری می‌کنیم و در این راستا مذاکراتی انجام داده‌ایم و با توجه به اعتراضات مردم نسبت به گرانی مسکن در سال‌های اخیر، هدف ما کمک به دولت برای ساخت مسکن برای اقشار نیازمند است.

وی همچنین درخصوص شرح خدمات سازمان نظام انبوه‌سازی اظهار داشت: اولین خدمت سازمان نظام انبوهسازی، ساخت یک و نیم میلیون واحد مسکن ملی در کشور، به شرط تامین زمین آنها از سوی دولت و ارائه تسهیلات بانکی به این واحدهای مسکونی طبق اصل ۳۵ قانون اساسی است. سپس ما بدون دریافت یک ریال بودجه از دولت، طی کمتر از ۴۰ روز تجهیز کارگاه و اجرای مسکن ملی را شروع میکنیم.

انجمن‌های انبوه سازان پابرجا می مانند

وی در پاسخ به اینکه درصورت تشکیل این سازمان، انجمن‌های انبوه‌سازان چه نقشی خواهند داشت، گفت: انجمن‌های انبوه‌سازان به عنوان یک نهاد قدیمی کماکان به فعالیت خود ادامه میدهند و منحل نمیشوند. سازمان نظام انبوهسازان زیرمجموعه این انجمن‌ها خواهد بود و در سطح کشور و در تمام استان‌ها وظیفه پشتیبانی و ارائه خدمات به کارآفرینان صنعت مسکن و ساختمان را برعهده می‌گیرد.

به گفته بیگدلی، انجمن‌های انبوهسازی و سازمان نظام انبوهسازی میتوانند مثل دوبال یک پرنده باشند برای اینکه مشکلات مردم را در بخش مسکن رفع کنند و پیش بروند.

۷۰درصد اشتغال کشور، تحت پوشش صنعت مسکن

دبیرکل جامعه اسلامی کارآفرینان کشور در ادامه سخنان خود با اشاره به تاثیرات رونق بخش مسکن و ساختمان گفت: صنعت ساختمان به عنوان یکی از متولیان موثر اشتغال در کشور نزدیک به ۷۰درصد اشتغال کشور را تحت پوشش دارد، گفت: از هر خانواده اشتغال یک یا دو نفر به طور مستقیم و غیرمستقیم با صنعت مسکن مرتبط است.

وی با بیان اینکه صنعت مسکن و ساختمان حدود ۷ تا ۱۰ برابر صنعت نفت حجم مبادلات مالی دارد، تشریح کرد: دوسوم تحرکات و تحولات حوزه کارآفرینی کشور مربوط به این صنعت معظم بوده است و به عبارتی ۱۲۰۰ گروه از حوزه های خدمات و صنایع زیر مجموعه صنعت مسکن هستند. صنعت سیمان با تولید ۷۰ میلیون تن در سال، صنعت فولاد با ۵۰ میلیون تن در سال و سایر مصالح شاخص ساختمانی مثل صنعت در و پنجره، آجر، آهک، گچ و… زیرمجموعه صنعت مسکن هستند.

انفجار در کمین۱۲۰ هزار هکتار بافت فرسوده

رییس انجمن انبوهسازان مسکن و ساختمان همچنین با اشاره به ضرورت نوسازی نزدیک به ۱۲۰ هزار هکتار بافت فرسوده موجود در کشور تصریح کرد: در این بافت‌های فرسوده ما سالانه باید ۲۵۰ هزار واحد مسکونی را نوسازی کنیم.

بیگدلی، بافت‌های فرسوده را به مثابه یک بمب ساعتی دانست که هر لحظه امکان تخریب آنها در اثر کوچکترین حادثه و تلنگری اعم از انفجار، سیل، زلزله و سایر حوادث خاص احتمالی مثل ترکیدگی گاز و ترکیدگی آتشسوزی در منازل و متعاقبا تخریب آنها وجود دارد.

رییس مجمع ملی صنعت مسکن در عین‌حال با اشاره به تخریب ۲۵۰ هزار واحد مسکونی در کشور در اثر حوادث غیرمترقبه مثل سیل زلزله و ضرورت بازسازی آنها، تاکید کرد: نمونه آن طی یکی دو سال اخیردر ماهشهر و پلدختر اتفاق افتاد و شاهد بودیم که این شهر به طور کلی از بین رفت و خانه‌ها دوباره ساخته یا بازسازی شدند.

بیگدلی همچنین با اشاره به وقوع سالانه حدود یک میلیون ازدواج در کشور بیان کرد: این حجم از ازدواج به خاطر رشد ۳.۷ درصدی جمعیت در دهه اول پس از انقلاب بود که امروز این متولدین دهه اول انقلاب به سن ازدواج رسیده‌اند و به مسکن نیاز دارند. ضمن اینکه در کلانشهرها نزدیک به ۴۰ درصد این ازدواج‌ها به طلاق منجر می‌شود که اکثر این افراد به منزل پدری برنمی‌گردند و به مسکن مستقل نیاز دارند که یک نیاز بالفعل در بخش مسکن است و به عبارتی نیاز به مسکن یک و نیم برابر بیشتر می‌شود.

ساخت سالانه دو میلیون واحد، نیاز بالقوه مسکن

وی با اشاره به مجموع این نیازها در بخش مسکن ادامه داد: با این اوصاف، ما سالانه حدود دو میلیون واحد مسکونی نیاز بالقوه و یک و نیم میلیون واحد مسکونی نیاز بالفعل در بخش مسکن داریم. تولید دو میلیون مسکن در سال به معنی تولید دو میلیون تلویزیون، دو میلیون یخچال، میلیون‌ها متر مربع فرش، لوستر، مبلمان و تمامی لوازمی است که در یک خانه، از صنایع چوب گرفته تا رنگ، روشنایی و… مورد نیاز است و همه این لوازم جزو ۱۲۰۰ گروه شغلی هستند که زیر مجموعه صنعت مسکن قرار می گیرند.

مجلس و دولت مساعدت کنند

بیگدلی خاطرنشان کرد: مهم‌ترین مطالبات مردم از هر رئیس جمهور و هر دولتی که در کشور ما و در بسیاری از کشورهای جهان روی کار آمدهاند، تامین مسکن و اشتغال است و اگر مشکل مسکن حل شود، مشکل اشتغال نیز حل میشود.

رییس مجمع ملی صنعت مسکن در پایان ابراز امیدواری کرد: دولت در راه تاسیس سازمان نظام انبوه‌سازی پیش قدم شود و مساعدت کند و همانطور که سازمان نظام کاردانی و سازمان نظام مهندسی را تاسیس کرد، برای نظام‌مند کردن صنعت مسکن به عنوان بزرگترین صنعت کارآفرینی و اشتغالزایی کشور، سازمان نظام مهندسی انبوه‌سازان را ایجاد کند. در غیر این صورت انبوه سازان از طریق مجلس تشکیل این سازمان را پیگیری و عملیاتی می کنند.

مطالب پیشنهادی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا