دانشنامه ساخت و ساز

سوله چیست و چگونه ساخته میشود

سازه‌ای فلزی با سقف شیب‌دار یا هلال است،که از محاسبات فنی خاصی برای طراحی و اجرای سوله سازی دارد.اگر بخواهیم به مکان هایی که در آنها استفاده میشود اشاره کنیم می توانیم به اسکلت ساختمان ،مرغداری ها ، تعمیرگاه ، فروشگاه زنجیره ای ، کارخانه ، سالن های ورزشی و… اشاره کرد.

سوله

روش ایمنی سازه سوله

ایمنی سازه از جهت آن که در ساخت آن از فولاد استفاده می شود بالا است. با توجه به ضدحریق بودن فولاد و کیفیتی که دارد، سوله های ساخته شده از آن در برابر حوادثی همچون آتش، زلزله، طوفان و دیگر بلایای طبیعی مقاوم هستند.

سوله

  1. پوشش سقف
  2. درصد سقف
  3. محاسبه ضریب طول موثر
  4. بارگذاری جرثقیل سقفی برای سوله
  5. ارتفاع
  6. باران و باد و زلزله
  7. بارگذاری برای بار مرده ، بار برف
  8. دهانه طول و تعداد قاب ها
  9. طراحی میل مهار سقف و بدنه
  10. تنش مجاز خاک منطقه
  11. طراحی تیر حمال جرثقیل
  12. ارائه دفترچه محاسبات کامل و ارائه طرحی با حداقل دورریز ورق

انواع سوله ها

اگر بخواهیم نوع های سوله را نام ببریم می توانیم به قوسی ، چند ضلعی ، دو دهانه به صورت ۸۸ ، دو یا چند دهانه با ستون مشترک به صورت ۸۸ یا ۸۸۸ یا ۸۸۸۸ ، تک دهانه به صورت ۸ اشاره کنیم. یکی از مهمترین بخش های هر سازه برای مقاومت در برابر حوادث طبیعی و تغییرات جوی و محیطی فنداسیون سازه می باشد.

در پوشش سقف از متریال های مختلفی می توان استفاده نمود که آز جمله آن به ورق رنگی و گالوانیزه به صورت کرکره و ذوزنقه، ساندویج پنل ، ایرانیت و پلی کربنات ، فایبر گلاس به عنوان لایه نهائی ، پشم و شیشه ، فوم ، پشم سنگ ، کارتن پلاست ، توری جهت عایق کردن و محافظت از سقف اشاره نمود.

سوله

وزن نسبت به سازه های بتنی و غیره در اجرای فنداسیون و خود اسکلت سوله و وزن سقف آن تفاوت فوق العاده ای دارد سبکی وزن در قیمت تمام شده نیز تاثیر شایانی دارد. سرعت ساخت و نصب آن نسبت به سازه های دیگر بسیار زیاد است. استحکام در مقابل زلزله ، باد، سیل، درمقابل سازه های بتنی و غیره بی نظیر است.

قابلیت جابه جایی یکی از مزایای مهم سوله است که در هر زمان میتوان از تمامی اجزای آن در هر مکانی استفاده کرد.

شغال فضای دو ساختمان فلزی و بتنی از نظر ارتفاع و ابعاد کلی ستون ها و تیر های بار بر سازه های فلزی از بعد ابعاد کوچکتر از ساختمان های بتنی است و سطح اشغال فضای مرده سازه های بتنی بیشتر است.

 

 

 

مطالب پیشنهادی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا