مسکن و ساختمان

همه معیارها برای صدور مجوز نمای ساختمانی

معاون شهرسازی و معماری شهرداری منطقه ۶ تهران از معرفی نمای برتر این منطقه به صورت ماهانه خبر داد و گفت: با مشارکت شهروندان و ترغیب سازندگان و مالکانی که قصد نوسازی دارند، در پی ارتقای کیفیت منظر شهری در معابر هستیم.

محمدرضا قاسمی با بیان این مطلب، گفت: طراحی نما، یک فن است و سازندگان و ذی‌نفعان ساخت‌وسازها لازم است برای آن هزینه کنند؛ دقت و هزینه‌ای که در واقع یک نوع سرمایه‌گذاری محسوب می‌شود، هم از این جهت که منظر شهر کیفی‌تر می‌شود و هم از این نظر که یک ملک با نمای زیباتر و اصولی‌تر، بیشتر مقبول شهروندان و متقاضیان و بهره‌برداران قرار می‌گیرد.

نما
محمدرضا قاسمی، معاون شهرسازی و معماری شهرداری منطقه ۶ تهران

معاون شهرسازی و معماری شهرداری منطقه ۶ تهران افزود: متاسفانه در برخی نقاط شهر مشاهده می‌شود که نمای ساختمان نوساز، کپی‌برداری شده از نماهای موجود است و از سوی ذی‌نفعان، هزینه‌ای برای طراحی نمای جدید و با کیفیت پرداخت نمی‌شود. به عنوان مثال، مواردی را متوجه می‌شویم که سازنده برای طراحی کل نما فقط ۱۵۰ هزار تومان هزینه کرده است. این یعنی اصلا طراحی جدیدی صورت نگرفته و از نماهای دیگر کپی‌کاری شده است.

وی افزود: البته در منطقه ۶ تهران کمتر شاهد کپی‌برداری هستیم و بیشتر روی نماها کار می‌شود چون کمتر می‌بینید که نمای ساختمان‌ها در این منطقه، مشابه هم باشند.

قاسمی در پاسخ به اینکه مدیریت شهری چه تدبیری برای ایجاد انگیزه در سازندگان و مالکان جهت ابتکاری و با کیفیت‌تر شدن نمای ساختمان‌های نوساز در نظر دارد، گفت: در شهرداری منطقه ۶، هر ماه یک نمای برتر را در کمیته‌ای با حضور متخصصان و اساتید دانشگاه انتخاب می‌کنیم. علاوه بر اینکه نمای منتخب به طراح و مالک آن معرفی می‌شود، تابلویی از آن را به مدت یک ماه پیش روی سازندگان منطقه قرار می‌دهیم تا نوعی انگیزه در آنها ایجاد شود که به نوآوری در طراحی نما روی آورند.

معاون شهرسازی و معماری شهرداری منطقه ۶ تهران در پاسخ به اینکه آیا کار کردن نماهای ترکیبی سنگ و آجر که بیشتر در سطح شهر به چشم می‌خورد، اجباری شده است؟ گفت: کمیته نما معیارهایی برای صدور مجوز نوع نما و مصالح بکار رفته در آن دارد. مهمترین نکته‌ای که در کمیته نما برای صدور مجوز نمای ساختمانی در نظر گرفته می‌شود، وضعیت نمای مجاورین و همچنین نوع نماهای رایجی است که در آن معبر وجود دارد.

وی افزود: به عنوان مثال، در معبری که ساختمان‌های واقع در آن با آجر شکل گرفته است، برای ساختمانی که تازه می‌خواهد در آن احداث شود، مجوز نمای تمام سنگ صادر نمی‌شود؛ هر چند که نمای سنگی متقاضی بیشتری دارد. یا در معبری که نماها با تلفیق آجر و سنگ شکل گرفته‌اند، اگر سازنده‌ای بخواهد نمای جدید کار کند هم باید از ترکیب آجر و سنگ استفاده کند.

قاسمی ادامه داد: تاکید کمیته نما در صدور مجوز برای ساخت نمای جدید این است که باید هماهنگی نما در معابر رعایت شود. هر چند نمای سنگ دارای متقاضی بیشتری است اما یک درخواست آمده بود که می‌خواستند نمای آجری کار کنند. این درخواست در حالی بود که ساختمان‌های کناری و روبرویی آن دارای نمای سنگ بود؛ بنابراین درخواست نمای آجری را رد کردیم و سازنده ملزم شد که نمای سنگ کار کند تا ضمن حفظ هماهنگی در معبر، از آشفتگی بصری جلوگیری شود.

معاون شهرسازی و معماری شهرداری منطقه ۶ تهران تاکید کرد: در صورتی که نمای ساختمان‌های مجاور، آجری باشند؛ نمای جدیدی که در معبر احداث می‌شود هم حتما باید آجری کار شود و چه بسا کمیته نما تاکید دارد تا آجرها همرنگ مجاورین انتخاب شود.

وی افزود: اگر ملکی در کوچه قدیمی که ساختمان نوساز ندارد در حال احداث باشد، مجوز نمای تلفیقی سنگ و آجر می‌دهیم که نمای زیبایی هم است.

مطالب پیشنهادی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا