مسکن و ساختمان

قیمت مقاطع فولادی چگونه در سه ماه چهار برابر شد؟

درحالی که فرا رسیدن فصل پاییز و سرما زمان رکود فصلی در بازار مقاطع فولادی به شمار می رود و میزان ساخت و سازها در کشور کمتر می شود و به طور معمول تجار بازار آهن و مصرف کنندگان باید در انتظار کاهش نسبی قیمت ها باشند اما نه تنها قیمت ها کاهش پیدا نکرده بلکه رشد هم داشته است. این افزایش قیمت به بهانه بالا رفتن مجدد نرخ ارز عنوان شده به گونه ای که نرخ هر کیلوگرم میلگرد به ۱۲ هزار و ۵۰۰ تومان رسیده است، این در حالی است که قیمت هر کیلو میلگرد در خرداد ماه امسال هفت هزار و ۲۰۰ تومان بود. این رشد قیمت ها در حالی رخ داده که به گفته حمیدرضا رستگار رییس اتحادیه آهن و فولاد بیش از ۴۰درصد تولیدات این بازار مازاد مصرف داخل است و باید صادر شود.

قیمت ورق آهنی چهاربرابر شد

محمد آزاد، رییس پیشین اتحادیه آهن و فولاد در مورد آمار منتشر شده درخصوص افزایش سه برابری قیمت تیرآهن گفته است: این آمار نسبت به اواخر سال ۹۸ عنوان شده و آمار درستی است. قیمت بعضی اقلام مثل ورق آهنی حتی چهاربرابر شده، قیمت تیرآهن نیز نزدیک ۳ و نیم برابر شده است. کالایی که کیلویی ۳ تا ۴ هزار تومان بود حالا به کیلویی ۱۲ تا ۱۳ هزار تومان رسیده است.  به گفته او علت افزایش قیمت ها این است که براساس قیمت فوب جهانی به دلار هر کالایی را به ریال تبدیل می کنند و به عنوان قیمت پایه ارایه می دهند درحالی که این اقدام اشتباه است، ما که واردات نداریم و حتی این کالا را صادر می کنیم و قیمت آن در داخل اصلا ربطی به قیمت ارز ندارد. این اقدامات باعث افزایش قیمت آهن شده است. با این افزایش قیمت حدود ۲۰درصد از خریداران آهن کاهش یافته و افرادی که قادر به خرید نیستند، فعالیت شان را عقب انداخته اند. حمیدرضا رستگار، رییس اتحادیه فروشندگان آهن و فولاد نیز در مورد گرانی های اخیر در بازار آهن و فولاد می گوید: فولاد یکی از کالاهای اساسی و پرکاربرد در هر کشوری است و از جمله کالاهایی محسوب می شود که می تواند به توسعه کشورهای در حال توسعه کمک کند. آهن و فولاد از کالاهای استراتژیک در کشور ما هم محسوب می شوند که در صنایع گوناگون از ساخت و ساز مسکن گرفته تا لوازم خانگی و خودروسازی و صنایع کشاورزی و… کاربرد دارد اما افزایش تحریم ها، نوسانات ارزی و رشد نرخ تورم باعث گرانی های اخیر شده است.

برنامه ای برای صادرات مازاد تولیدات نیست

او در ادامه با اشاره به عدم شفافیت در این بازار و انتقاد از شرایط موجود یادآور می شود: بیش از ۴۰درصد تولیدات این بازار مازاد مصرف داخل است و باید به بازارهای صادراتی (کشورهای حاشیه خلیج فارس و سایر کشورهای همسایه) منتقل شود اما عدم برنامه ریزی در این حوزه باعث شده تا حلقه ها جدا از هم باشند و هر کس به صورت جزیره ای عمل کند.  رییس اتحادیه فروشندگان آهن و فولاد با اشاره به میزان تولیدات آهن می گوید: در حال حاضر میزان تولیدات حدود ۲۸ تا ۲۹ میلیون تن در سال است این در حالی است که چشم انداز تولیدات برای سال ۱۴۰۴ تولید ۵۰ میلیون تن آهن است که باید خود را برای آن آماده کنیم. رستگار با تاکید بر اینکه برای نرخ گذاری آهن نیاز به محاسبه ارز خارجی نیست و نباید مبنا را ارزهای خارجی قرار داد، توضیح می دهد: براساس منابع و هزینه هایی که صورت می گیرد باید مبنای نرخ گذاری داخلی باشد اما متاسفانه این گونه نیست حال این سوال پیش می آید که چرا زمانی که در حلقه اول که این ماده از معدن استخراج می شود و در مرحله بعدی فرآوری می شود همه هزینه ها با ریال محاسبه می شود اما یک باره زمانی که این ماده تبدیل به آهن، میلگرد و ورق می شود باید براساس ۹۰درصد نرخ فوب خلیج فارس محاسبه شود؟

آشفتگی در نظام توزیع

این فعال حوزه آهن در ادامه به شفاف سازی قیمت ها اشاره می کند و بر این باور است که در بازار آهن رقابت سالم وجود ندارد و در بخش توزیع آهن در بازار مشکلاتی وجود دارد که باید حل شود. او در این باره می گوید: متاسفانه روند توزیع آهن و فولاد در کشور نظام مند نیست و برخی تولیدکنندگان بی نام و نشان اقدام به توزیع آهن در بازار و نرخ گذاری این کالا می کنند و همین موضوع باعث به هم ریختگی بازار شده است. این در حالی است که هیچ شرکتی نباید بدون مجوز از اتحادیه آهن فعالیت توزیعی در بازار داشته باشد. او ادامه می دهد: زمانی که مبنای قیمت گذاری ارز خارجی است دوگانگی در بازار ایجاد می شود و تولیدکننده نیز بار خود را نگه می دارد و آن را نمی فروشد که در این میان صدمات زیادی به تولیدکننده و مصرف کننده می زند زیرا نوسانات ارزی باعث می شود تولیدکننده از جایگزینی مواد اولیه برای تولیدات خود اطمینان نداشته باشد و همین نگرانی ها منجر به تصمیمات اشتباه می شود.

با کشف قیمت در بورس کالا مخالفیم

رییس اتحادیه آهن و فولاد با تاکید بر اینکه اغلب همکاران ما با کشف قیمت در بورس کالا مخالفت می کنند، می گوید: چرا زمان تصمیم گیری ها و نرخ گذاری فعالین این حوزه حضور ندارند؟ مسوولان نباید راه حل هایی که در گذشته به بن بست خورده را دوباره در پیش گیرند اینکه گفته شده نرخ گذاری باید در بورس کالا صورت گیرد درست نیست و باید همه موافق باشند زیرا این موضوع باعث متضرر شدن فعالین این حوزه می شود. رستگار در ادامه بر این باور است که سیاست اقتصادی با سیاست دستوری راه به جایی نمی برد و بورس کالا به عنوان یک بنگاه اقتصادی تنها منافع برخی افراد را پیگیری می کند و در این مدت نه مجلسی ها و نه وزارتخانه مشورتی از این صنف نگرفته اند و تا زمانی که مسیر به درستی تعریف نشود همین مشکلات باقی خواهد ماند.براساس این گزارش، فعالین این صنف بی برنامه بودن مسوولان در حوزه فولاد و آهن را عامل اصلی آشفتگی های اخیر این بازار می دانند، در این میان افزایش قیمت آهن آلات به عوامل بسیاری وابسته است، ازجمله عوامل داخلی می توان به میزان عرضه و تقاضا و سیاست های مدیریتی اشاره کرد. همچنین اعمال تحریم ها، نوسانات قیمت دلار و نوسانات بازار جهانی فولاد ازجمله عوامل خارجی هستند که می توانند بر قیمت آهن و فولاد تاثیر بسزایی داشته باشند.

مطالب پیشنهادی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا