دانشنامه ساخت و ساز

هزینه ساخت پارکینگ مکانیزه و مزایای آن

اولین پارکینگ مکانیزه در جهان در سال ۱۹۰۵ میلادی در امریکا مورد استفاده قرار گرفت و هزینه ساخت پارکینگ مکانیزه مسکونی و عمومی را برحسب هر یک جای پارک یا هر یک پالت عنوان می کنند. ابتدا  در سال ۱۹۲۰ این سازه  به اروپا وارد شد .

امروزه شهرهای بزرگ جهان با توجه به وسعت ، افزایش روز افزون جمعیت و کمبود زمین و فضاهای شهری و حرکت بیشتر به سمت زندگی ماشینی و تکنولوژیک عملا شاهد بروز مشکلات و معضلات خاصی شده اند که ماحصل زندگی در شهرهای بزرگ و پر رفت آمد می باشد. یکی از بارزترین مشکلات امروزه شهرهای بزرگ یافتن مکان مناسب جهت پارک خودروها بوده است.

تکنولوژی و تجهیزات مکانیکی و الکترونیکی حل این مشکل را توسط سیستم های پارکینگ مکانیزه طبقاتی آسان تر نموده است. پارکینگ مکانیزه ترکیبی از ماشین آلات مکانیکی ، الکترونیکی و دیجیتال می باشد وظیفه آن چیدمان حداکثری خودروها در کمترین فضای ممکن و بدون نیاز به نیروی انسانی است. از پارکینگ مکانیزه طبقاتی می توان جهت فضاهایی که امکان ساخت پارکینگ مکانیزه طبقاتی به روش رمپ و لوپ وجود ندارد استفاده نمود.

پارکینگ مکانیزه

هزینه ساخت پارکینگ مکانیزه 

همان گونه که قبلا هم عرض کردم هزینه ساخت پارکینگ مکانیزه مسکونی و عمومی را برحسب هر یک جای پارک یا هر یک پالت عنوان می کنند.

یعنی وقتی شما با یک شرکت پارکینگ ساز یا تولید کننده پارکینگ مکانیزه مانند پلاس پارکینگ تماس می گیرید و می خواهید برآورد کنید که هزینه ساخت یک پارکینگ مکانیزه خانگی و یا عمومی چقدر است، آنها قیمت های خود را به ازای هر یک جای پارک عنوان می کنند برای مثال وقتی میگویند هزینه ساخت و یا فروش هر یک جای پارک در پارکینگ مکانیزه روتاری (چرخ و فلکی) سواری ۶۵ میلیون تومان است و شما به فرض ۱۰ جای پارک نیاز دارید باید متوجه شوید، که این تعداد جای پارک مورد نیاز شما در قیمت هر واحد ضرب می شود و این یعنی اینکه هزینه ساخت ۱۰ جای پارک در پارکینگ مکانیزه روتاری (چرخ و فلکی از مدل سواری ۶۵۰ میلیون تومان می شود.

حال این نکته را هم باید بدانید که هزینه ساخت هر مدل پارکینگ مکانیزه، با مدل و روش های دیگر متفاوت است، در اینجا نام هر مدل از پارکینگها را عنوان کرده و حدود قیمتها و هزینه ساخت هر مدل پارکینگ مکانیزه را نیز ارائه می شود. البته این رنج قیمت های که مطرح می شود مربوط به شرکت پارکینگ سازی پلاس پارکینگ می باشد، که با اطمینان از سایر شرکت های رقیب حدود ۳۰ درصد مناسب تر می باشد.

پارکینگ مکانیزه

 

سوابق پارکینگ مکانیزه در جهان

 اصول اولیه این نوع پارکینگ ها به صورت قفسه بندی بود که خودرو ها توسط آسانسور به طبقات مورد نظر منتقل شده و توسط اپراتور در محل پارک خود قرار می گرفتند . این سیستم ها به علت کندی در تحویل گیری و تحویل دهی خودرو دارای مشکلات زیادی بود.

ولی با وجود این مشکلات تا سال ۱۹۶۰ حدود ۵۰ پروژه پارکینگ مکانیزه طبقاتی در نقاط مختلف جهان اجرا شد از سال ۱۹۹۰ میلادی به بعد پیشرفت چشمگیری در تکنولوژی انها بوجود و با ورود سیستم های کامپیوتری به عرصه صنعت شاهد رویداد تحولات زیادی در سیستم پارکینگ مکانیزه طبقاتی بودیم .

این تحولات عملا رشد ملموسی را در ارتقای کیفیت ، سرعت و عملکرد آنها ایجاد نمود. سرآمد کشور های سازنده این نوع سیستم ها آمریکا ، آلمان و سپس از آنها ژاپن می باشد. البته در سال های اخیر کشورهای ایتالیا ، اسپانیا،کره جنوبی و چین نیز وارد این حوزه رقابتی شده اند.

تا سال ۲۰۱۲ درآمریکا بیش از ۲ میلیون در ژاپن حدود ۵/۱ میلیون ، در اروپا حدود ۱ میلیون و در کره جنوبی حدود ۴۰۰هزار واحد پارکینگ مکانیزه طبقاتی ساخته و مورد بهره برداری قرار گرفته است.

 

سوابق پارکینگ مکانیزه در ایران

این سیستم ها در ایران ابتدا در سال ۱۳۷۰ شمسی با آسانسور های خودرو بر در بین طبقات شروع و با پارکینگ های چرخ و فلکی ادامه پیدا کرد. اما این نوع سیستم ها به دلیل ضعف در طراحی و مهندسی و عدم استفاده از سیستم های هوشمند دچار مشکلات زیادی می باشند. لیکن به دلیل سادگی مورد استقبال قرار گرفته و تعدادی از آنها در سطح شهرهای تهران ، مشهد ، رشت ، اهواز و شیراز در حال استفاده می باشند. اما پارکینگ با سیستم های تمام مکانیزه و هوشمند اولین بار در تهران جنب سازمان حمل و نقل و ترافیک تهران(خیابان ایرانشهر)مورد بهره برداری قرارگرفت. این پارکینگ توسط شرکت MPE ژاپن ساخته شده است. این پارکینگ در سال ۱۳۸۹ با ظرفیت ۱۶۸ خودرو به صورت پایلوت ساخته شده است.

 

مزایای پارکینگ مکانیزه

  • قابل نصب در زیرزمین و همکف و یا پشت بام ها وترکیبی
  • کوتاه بودن مدت زمان نصب
  • سطح اشغال کم زمین جهت فضای هر واحد پارک
  • هدایت خودرو، بدون راننده با استفاده از سیستم هوشمند به جایگاه مورد نظر
  • افزایش سرعت ورود و خروج خودرو
  • افزایش تعداد طبقات پارکینگ بدون در نظر گرفتن توانایی خودرو و راننده
  • کاهش مصرف سوخت وانرژی
  • کاهش ترافیک

معرفی برخی از مجریان پارکینگ مکانیزه در ایران 

  1. اسمارت پارکینگ
  2. پارکینگ طبقاتی ایران
  3. پلاس پارکین
  4. تجهیزات دانا

 

 

 

 

 

 

 

 

مطالب پیشنهادی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا