شهر

ساخت و ساز ۲۵۰۰ هکتار از باغات تهران را از بین برد

رئیس کمیته بودجه و نظارت مالی شورای اسلامی شهر تهران در برنامه نجات تهران به بحث و بررسی در خصوص فروش تراکم در پایتخت پرداخت.

به گزارش صما، مجید فراهانی، رئیس کمیته بودجه و نظارت مالی شورای شهر تهران در برنامه نجات تهران در خصوص شهر فروشی گفت: وقتی فروش تراکم می گوییم یعنی فروش تک محصولی تجدید ناپذیر. بدین معنا وقتی تراکمی فروخته می شود امکان بازیابی آن وجود ندارد. منبع محدودی دارید که امروز می فروشید تا شهر را اداره کنند و مانند کسی است که خون خود را می فروشد تا بتواند خود را اداره کند. خون محدود است. بدین ترتیب شیره جان شهر به فروش می رسد.

وی افزود: متاسفانه طی سال های گذشته فروش تراکم اتفاق افتاده است. هنگامی که عضو شورای شهر شدم و آمارها را نگاه کردیم وحشت آور بود. بدین ترتیب فروش تراکم خارج از طرح تفصیلی بدون هیچ محدودیتی اتفاق می افتاد.

عضو شورای شهر تهران تصریح کرد: مجوز باغ در کوچه شش متری منطقه یک داده شده بود و اصلاً فکر نشده است که در این برج چگونه ماشین ها را باید پارک کنند. فاضلاب این برج چگونه است. اگر خدایی نکرده این برج آتش بگیرد ماشین آتش نشانی کجا باید برود. کمترین فکر در مورد این موضوعات نشده است.

فراهانی با بیان اینکه شهر تهران ۴۰۰ هزار خانه خالی دارد، اظهار کرد: چرا این اتفاق افتاده است؟ به خاطر اینکه تراکم فروشی می صرفد.

وی ادامه داد: چرا امروزه از حدود ۵ هزار هکتار باغ در سطح شهر تهران بیش از ۲۵۰۰ هکتار از بین رفته است و ۲۴۰۰ هکتار باقی مانده است؟ چرا در عرض ده سال فقط در منطقه یک بیش از ۵۶ هکتار باغ از بین رفته است؟ چرا که با مصوبه برج باغات اجازه دادید افراد بیش از دو برابر تراکم ایجاد و در باغ خود برج سازی کنند و برای ایجاد برج، رمپ و رومپ ایجاد کردند و تمام باغ از بین رفت.

عضو شورای شهر تهران تاکید کرد: ما در شورای پنجم با ایجاد سامانه برای صدور پروانه ساختمانی از این مسائل جلوگیری کردیم و امروز می توانیم ادعا کنیم حتی یک متر خارج از طرح تفصیلی تراکم صادر نمی شود. جایی که باید سه طبقه ساخته شود چهار طبقه نمی سازند.

رئیس کمیته بودجه و نظارت مالی شورای شهر تهران گفت: در منطقه ۲۲ فراتر از طرح تفصیلی مجوز برج باغ، مال های تجاری و… داده شده است و در مسیر ریه شهر تهران و مسیر باد ساخت و ساز انجام شد در عین حال سرانه‌ای هم ایجاد نشده است. ساخت مدرسه در آنجا سودآور نبوده و سازنده به سمت ساخت مدرسه نرفته است. وقتی خارج از طرح تفصیلی ساخت و ساز انجام می شود تمام بافت ها و سرانه ها مانند فضای سبز، سلامت و… که برای شهر است را فدا می کنیم.

مطالب پیشنهادی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا