مسکن و ساختمان

بانک‌ها باید ۸۰ درصد بهای مسکن را وام بدهند

رئیس اتحادیه مشاوران املاک با اشاره به کاهش احتمالی قیمت مسکن می‌گوید تا زمانی که کشور به این پیشرفت نرسد که حدود ۸۰ درصد از بهای کارشناسی مسکن باید توسط بانک‌ها یا نهادهای تامین کننده مالی تامین شود، هرگونه بحث درباره افزایش وام مسکن بی‌فایده خواهد بود. واقعیت این است که وام مسکن برای خرید ملک در کلان‌شهرهایی مانند تهران هیچ قدرت خریدی به خریداران نمی‌دهد.

مصطفی‌قلی خسروی درباره افزایش قیمت مسکن نیز گفت: « مردم اکنون مشکل زیادی با افزایش قیمت مسکن دارند و طبیعی است که هرگونه افزایش بیشتر در این بازار قدرت خرید مردم را بیش از این کاهش خواهد داد. اگر افزایش قیمت مسکن بیشتری را شاهد باشیم تامین مسکن برای بسیاری از خانوارها تبدیل به بحران خواهد شد.»

وی افزود:‌ « پیش‌بینی ما این است که مسکن افزایش قیمت‌های بیش از این را تجربه نخواهد کرد و طبیعی است که ثبات در بازار مسکن یا سایر بازارها نیازمند مدیریت است.»

رئیس اتحادیه مشاوران املاک درباره وجود تقاضای غیرواقعی در بازار مسکن عنوان کرد:‌ « مسکن بازاری است که عرضه و تقاضا در آن حاکم است و ربط دادن گرانی در این بخش به وجود واسطه‌ها واقعی نیست.»

خسروی درباره نقش وام مسکن در قدرت خرید مردم در کلان‌شهرها اظهارکرد: « تا زمانی که کشور به این پیشرفت نرسد که حدود ۸۰ درصد از بهای کارشناسی ملک باید توسط بانک‌ها یا نهادهای تامین کننده مالی تامین شود هرگونه بحث درباره افزایش وام مسکن بی‌فایده خواهد بود. واقعیت این است که وام مسکن برای خرید ملک در کلان‌شهرهایی مانند تهران هیچ قدرت خریدی به خریداران نخواهد داد.»

رئیس اتحادیه مشاوران املاک اظهار کرد: « همانند بسیاری از کشورهای توسعه‌یافته وام مسکن باید بخش عمده‌ای از بهای آپارتمان یا ملک را شامل شود.»

نمی‌توان میانگین منطقه‌ای دقیقی را برای هر منطقه اعلام کرد

خسروی درباره میانگین معاملات مسکن خاطرنشان کرد:‌ «قیمت ملک در نقاط مختلف شهرها با هم متفاوت است و نمی‌توان حتی میانگین منطقه‌ای دقیقی را برای هر منطقه اعلام کرد و باید منطقه به منطقه ارزیابی شود بنابراین اعلام میانگین قیمت مسکن شهر تهران برای ماههای مختلف چندان کارشناسی‌شده نیست.»

وی تاکید کرد:‌ «مسکن در هیچ برهه‌ای از زمان افزایش قیمت‌هایی را که اکنون به وجود آمده است را تجربه نکرده بود و این پیش‌بینی وجود دارد که با کاهش قیمت‌ها در بازار مواجه باشیم.»

گفتنی است مطابق با گزارش بانک مرکزی بررسی‌های مربوط به تحولات منطقه‌ای بازار معاملات مسکن در مهر سال جاری نشان می‌دهد در این ماه بیشترین تورم ماهانه مربوط به منطقه ۱۸ شهر تهران بوده است. میانگین قیمت مسکن در این منطقه در اولین ماه از فصل پاییز ۱۹ درصد رشد کرد. این منطقه ارزان‌ترین منطقه شهر تهران به لحاظ قیمت مسکن نیز محسوب می‌شود. بعد از منطقه ۱۸ بیشترین تورم ماهانه مسکن مربوط به منطقه ۱۷ با ۲/ ۱۴ درصد رشد، منطقه ۵ با ۱۳ درصد رشد، منطقه ۲۰ با ۸/ ۱۲ درصد رشد و منطقه ۶ با ۷/ ۱۲ درصد رشد قیمت بوده است. کمترین میزان تورم ماهانه مسکن نیز در این ماه مربوط به منطقه ۱۲ با رشد ۳ درصدی، منطقه ۱۶ با رشد ۷/ ۵ درصدی، منطقه ۲۲ با رشد ۹/ ۵ درصدی، منطقه ۷ با رشد ۱/ ۶درصدی و منطقه ۲۱ با رشد ۳/ ۶ درصدی بوده است.

در مهر امسال همچنین منطقه یک شهر تهران بیشترین میزان رشد حجم معاملات مسکن در میان سایر مناطق را به خود اختصاص داده است. حجم معاملات خرید مسکن در منطقه یک در این ماه با رشد ۲۴ درصدی همراه شده است. این در حالی است که در شهریور ماه تعداد معاملات خرید مسکن در این منطقه نسبت به مرداد ماه با افت ۱۲ درصدی همراه شد و میانگین قیمت مسکن در این منطقه نیز افت ۴ درصدی را تجربه کرد.

اما در مهرماه ورق برگشت و نه تنها منطقه یک رشد مثبت در حجم معاملات خرید مسکن را تجربه کرد بلکه بیشترین رشد ماهانه در تعداد معاملات خرید آپارتمان در اولین ماه از نیمه دوم سال جاری مربوط به این منطقه بود.میانگین قیمت مسکن در این منطقه نیز در مهر در مقایسه با شهریور ۱۲ درصد رشد کرد. گروهی از کارشناسان علت این موضوع را به افزایش تفاضای سرمایه‌ای در این منطقه در مهرماه ناشی از بروز شوک‌های ارزی نسبت می‌دهند.

بعد از منطقه یک، بیشترین رشد ماهانه حجم معاملات خرید مسکن در میان مناطق ۲۲گانه شهر تهران مربوط به منطقه ۹ با رشد ۱۰ درصدی و سپس منطقه ۷ با رشد ۵/ ۸درصدی تعداد معاملات خرید آپارتمان است. کمترین نرخ رشد حجم معاملات خرید واحدهای مسکونی در مهرماه در مقایسه با شهریور ماه نیز مربوط به منطقه ۱۲ است. حجم معاملات خرید مسکن در این منطقه در مهر در مقایسه با ماه قبل از آن ۹ درصد افت کرد. حجم معاملات خرید مسکن در مناطق ۱۳ و ۲ نیز به ترتیب ۶ درصد و ۲ درصد کاهش یافت و این مناطق رتبه دوم و سوم کمترین میزان رشد معاملات خرید مسکن در مهر در مقایسه با شهریور را به خود اختصاص دادند.

مطالب پیشنهادی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا