دانشنامه ساخت و ساز

انواع سقف ها در سازه های فولادی

انواع سقف ها در سازه های فولادی از ۴ بخش تشکلی میشوند : سقف تیرچه بلوک – سقف تیرچه با جان باز – سقف مرکب یا کامپوزیت – سقف عرشه فولادی. که در این مقاله با آن آشنا میشوید.

 الف) سقف تیرچه بلوک

تیرچه های این نوع سقف را با استفاده از یک خرپای پیش ساخته از میل گرد و پاشنه بتنی در کارخانه تولید می نمایند و سپس در کارگاه با فواصل ۵۰ سانتی بر روی تیرهای سقف قرار می دهند و زیر آنها را شمع بندی می نمایند. فاصله بین تیرچه ها را با بلوک سفالی یا بتنی و یا پلی استایرن (یونولیت) پر نموده سپس یک شبکه میل گرد نمره ۶ به عنوان حرارتی به فاصله ۲۵ سانتی متر روی سقف اجرا می گردد 

در نهایت داخل جان تیرچه ها و روی بلوک ها را به ضخامت حداقل ۵ سانتی بتن ریزی می نمایند. پس از بتن ریزی و سپری شدن مدت زمان لازم مطابق ضوابط مبحث نهم مقررات ملی ساختمان، به مرور شمع های زیر سقف را برداشته و طبقه بعدی را اجرا می نمایند.

 

سقف تیرچه بلوک

ب) سقف تیرچه با جان باز

این نوع سقف با نام تجاری کرمیت شناخته می شود و عملکردی مشابه سقف تیرچه بلوک دارد. در تیرچه های با جان باز به جای میل گردهای پایینی از تسمه فولادی و ع الوه بر میل گرد بالایی از نبشی استفاده می شود و پاشنه بتنی حذف می گردد. به دلیل خود ایستایی تیرچه ها، این نوع سقف نیاز به شمع بندی زیر تیرچه ندارد و می توان چندین سقف را هم زمان اجرا نمود.

سقف تیرچه با جان باز سقف تیرچه با جان باز

ج) سقف مرکب یا کامپوزیت

این نوع سقف تشکیل شده از تیرچه های فولادی و یک دال بتنی که به وسیله برشگیرهای جوش شده به تیرچه ها با یکدیگر درگیر و یکپارچه می شوند.

به دلیل عملکرد ترکیبی بتن و فولاد این نوع سقف را مرکب یا کامپوزیت می نامند. تیرچه های فلزی را با توجه به طول دهانه، فاصله بین آنها و بار سقف طراحی و اجرا می نمایند مابین آنها را قالب بندی می کنند سپس یک شبکه فولادی از میل گرد مطابق نقشه روی آن اجرا نموده و در نهایت یک دال بتنی به ضخامت حداقل ۸ سانتی متر روی تیرچه ها اجرا می گردد به دلیل خودایستایی تیرچه ها در این نوع سقف نیاز به شمع بندی نبوده و اجرای چند سقف به طور هم زمان امکان پذیر می باشد.

معمولا برای ساخت تیرچه های فولادی از مقاطع I شکل یا لانه زنبوری و برای برشگیرها از نبشی ناودانی یا گل میخ استفاده می شود (شکل ۳۲).

سقف مرکب یا کامپوزیت

 

د) سقف عرشه فولادی

طراحی و عملکرد این نوع سقف تشابه زیادی با سقف مرکب دارد. در این روش از ورق های گالوانیزه ذوزنقه ای شکل به عنوان قالب دائمی زیر دال استفاده می شود. مزیت مهم این روش نیز عدم نیاز به شمع بندی است. لذا می توان هم زمان چندین سقف را با هم بتن ریزی نمود. در این روش معمولاً از گل میخ ها به عنوان برشگیر استفاده می شود.

سقف عرشه فولادی سقف عرشه فولادی

 

 

 

 

مطالب پیشنهادی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا