دانشنامه ساخت و ساز

فراینده طراحی معماری داخلی، مسکونی – قسمت دوم

پیش گفتار قسمت اول : برای انجام دادن طراحی داخلی فضاهای مسکونی، اطلاع از فرایند طراحی، به طراح بسیار کمک خواهد کرد. این آگاهی باعث می شود که او به مسیر پیش روی خود از ابتدا تا انتها مسلط شود و به شیوه بهتر و در زمان کمتری آن را به صورت مطلوب دنبال نماید. در فرایند طراحی داخلی مسکونی می توان سه فعالیت اصلی و مهم شناخت، برنامه ریزی، و طراحی را در نظر گرفت. در راستای اجرای این سه فعالیت، اصولی مورد توجه است که در ادامه به آنها اشاره خواهد شد.

 

محیط پیرامون طرح

از دیگر عوامل مؤثر بر طراحی فضاهای داخلی محیط پیرامون طرح است. در این رابطه مواردی نظیر شرایط آب و هوایی محیط، مناظر موجود در پیرامون بنا و ساختمان همسایگان اطراف خانه می توانند مورد توجه و ارزیابی قرار گرفته و با توجه به آنها برای طرح فضاهای داخلی تصمیم گیری شود. در رابطه با شرایط آب و هوایی با توجه به اینکه در چه نوع آب و هوایی قرار داریم، مدت و نحوه تابش خورشید، میزان دما، بارندگی و رطوبت، بادهای غالب و مطلوب و نامطلوب منطقه چگونه است و مواردی نظیر اینها می توان برای جهت گیری فضاهای مختلف و چگونگی طرح کلی و جزئیات آنها فکرهایی کرد. برای مثال در مناطق سرد خوب است که برای بهره وری بیشتر از نور خورشید، کشیدگی ساختمان را در جهت شرقی غربی در نظر گرفت، و ورودی را به صورتی طراحی کرد که ضمن پاسخ گویی به عملکردهایش، به عنوان محفظه عایق هوایی بین درون و بیرون نیز عمل کند؛ و یا اتاق هایی را که به نور مستقیم خورشید نیازمند هستند در جبهه جنوب و در معرض تابش خورشید انتخاب کرد، و یا فرم، ابعاد و سایه بان پنجره ها را با توجه به محل قرارگیری فضای مربوطه آنها )رو به شمال، جنوب، شرق و یا غرب( با دقت و به درستی طراحی نمود.

طراحی داخلی

چگونگی مناظر موجود در پیرامون بنا نیز می تواند در میزان و چگونگی ایجاد رابطه درون با بیرون و یا کنترل آن نقش داشته باشد. برای مثال منظره های طبیعی و آرامش بخش بیرون خانه را می توان در قالب پنجره های زیبا قاب نموده و بر آنها تأ یکد کرد. در بعضی موارد این استفاده نه تنها از طریق پنجره های گشوده شده به مناظر زیبای اطراف فراهم می شود، بلکه با پیش بینی ایوان و یا بالکن هایی مناسب، امکان دور هم نشستن و تماشای مطلوب مناظر زیبا در فضایی نیمه باز نیز پیش بینی می شود.

طراحی داخلی

توجه داشته باشید که مناظر پیرامون بنا همیشه و در همه شرایط خوشایند ومطلوب نیستند، بلکه در بعضی موارد صحنه هایی نظیر مغازه های تعمیر خودروها، انبار پشت میدان میوه وتره بار و مشابه این موارد می توانند مورد مشاهده خانه باشند. در این مواقع چشم دوختن به آنها چندان هم لذت بخش نیست. در این شرایط می توان با تمهیداتی نظیر طرح شبکه هایی زیبا در مقابل گشودگی ها و روزن های بنا و یا چرخاندن دید از پنجره داخل خانه به سمتی که مناظر زیباتری دارد، به چاره جویی پرداخت.

طراحی داخلی

پیش بینی تدابیری برای رفع برخی مشکلات مؤثر است. برای مثال همسایگی با فضاهای عمومی پررفت و آمد و پر سر و صدا و همچنین بزرگ راه های پررفت وآمد، می تواند مزاحمت هایی را برای ساکنین فضاهای مسکونی به همراه داشته باشد. در نظر گرفتن پنجره های چند جداره و یا پیش بینی حفاظ هایی در مقابل پنجره ها که برای کنترل سر و صدا هستند و همچنین استفاده از پوشش های گیاهی و درختان می تواند به عنوان محافظ کنترل صدا (آکوستیک) برای خانه عمل نماید.

طراحی داخلی

 

بازدید از محل طرح

در ادامه مرحله گردآوری اطلاعات، بازدید از محل پروژه بسیار ضروری است. طی بازدید از محل، وضعیت کنونی محل مورد بررسی قرار می گیرد. در این مرحله ابتدا باید از وجود نقشه یا موجود نبودن آن مطمئن شد. در صورت وجود نقشه حتی به صورت اولیه، قطعاً کار ما آسان تر خواهد بود و با تهیه آن، پیاده سازی نکاتی که در بازدید به دست می آوریم، سریع تر پیش خواهد رفت. در غیر این صورت و قبل از هر اقدامی ابتدا باید نقشه ای از وضع موجود تهیه نمود. حتی ممکن است نقشه ای وجود داشته باشد، اما تغ ییراتی در طی  سال های گذشته در بنا ایجاد شده باشد که این قسمت ها نیز برداشته شوند. به این عمل برداشت یا رولوه می گ.یند.

 

برداشت نقشه یا رولوه

برداشت نقشه یا رولوه امروزه با استفاده از ابزارهای پیشرفته نقشه برداری، دوربین های مجهز عکاسی و رایانه می توان نقشه های دقیقی از بناهای موجود تهیه کرد. پیش از اختراع دوربین های نقشه برداری که روز به روز هم دقیق تر و پیشرفته تر می شوند، یک روش آسان با دقت کافی در برداشت از بناها معمول بود که هنوز هم مورد استفاده  قرار می گیرد.  به این روش برداش مثلث بندی می گویند..

 

مثلث بندی

نقشه بنا شکلی است مشابه با آن فقط در ابعادی کوچک تر. دو شکل وقتی مشابه اند که زوایای آنها برابر و اضلاع متناظر آنها متناسب باشند. مثلاً دو مثلث زیر با هم مشابه اند زیرا زوایای آنها برابر و اضلاع متناظر کیی، دو برابر دیگری است. دو شکل مساوی هم در واقع دو شکل مشابه اند که نسبت اضلاع آنها یک به یک است.

مثلث یندی

ترسیم دو مثلث مشابه یا مساوی با استفاده از سه ضلع، کاملاً امکان پذیر است. برای این کار ابتدا طول یک ضلع را ترسیم نموده و سپس از دوسر آن با پرگار دوکمان به اندازه دو ضلع دیگر ترسیم می کنیم. محل تلاقی دو کمان رأس سوم مثلث را نشان می دهد. به این ترتیب با داشتن سه ضلع یک مثلث، ترسیم آن شدنی است. اما آیا با داشتن اندازه چهار ضلع از یک چهار ضلعی هم می توان شکل مشابه آن را ترسیم کرد؟ پاسخ منفی است. زیرا به اندازه برخی زاویه ها هم نیاز داریم. برای مثال اندازه چهار ضلع اشکال زیر برابر است اما آنها با هم برابر نیستند.

 

مراقبت های ایمنی در هنگام بازدید

یک طراح داخلی ممکن است از طرف کارفرمایی خاص، پیش از اتمام کارهای ساختمانی یک بنا، برای طراحی داخلی یک واحد مسکونی و یا برای بازسازی یک خانه موجود، دعوت به کار شود. در چنین مواردی اگر دستیابی به نقشه بنا میسر نباشد، لازم است برای بازدید به محل مورد نظر رفته و خود به تهیه نقشه مبادرت نماید. مسئله ای که همواره باید در بازدیدها مدنظر قرار گیرد، رعایت نکات ایمنی است. استفاده از کلاه ایمنی و پوشیدن کفش مناسب، مراقبت هنگام استفاده از داربست یا نردبان به دلیل خطراتی مثل پرت شدن، سقوط و یا محکم نبودن داربست، مراقبت در کارگاه های در حال فعالیت به دلایلی مثل ریختن ملات، افتادن آجر، افتادن میخ، تخته، خرده شیشه، پیچ خوردن پا به دلیل وجود ناهمواری ها و… از جمله موارد ایمنی است که در هنگام بازدید رعایت آنها ما را از خطرات احتمالی حفظ می کند. علاوه بر نکات فوق، هیچ گاه تنها به بازدید نروید و همواره سعی کنید به همراه فرد یا افراد مطمئنی این مأموریت را انجام دهید. این افراد نه تنها به برداشت هر چه سریع تر، بهتر و کامل تر شما کمک می کنند، بلکه خدای ناکرده در صورت بروز حوادث پیش بینی نشده، می توانند به شما یاری رسانند. ضمناً همیشه پس از هماهنگی با سرپرست و یا مسئول کارگاه به محیط کارگاه وارد شوید..

 

فراینده طراحی معماری داخلی ، مسکونی – قسمت اول

 

 

مطالب پیشنهادی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا