دانشنامه ساخت و ساز

زلزله چیست و چگونه به وجود مى آید

قرن بیستم را مى توان دوران شناخت علمى زلزله و چگونگى وقوع آن، شناسایى مکان هاى زلزله خیز و اثرات زلزله بر محیط طبیعى و ساختمان ها به شمار آورد. با توجه به پیشرفت هاى روزافزونى که در این زمینه حاصل شده است شاید بتوان هزاره ى سوم را دوران مهار زلزله و حتى استفاده از نیرو و انرژى عظیم آن دانست و امیدوار بود که این نیروى تهدید آمیز، براى بهره ورى از انرژى زلزله و رشد و توسعه ى جوامع انسان به یک فرصت تبدیل شود.

اولین جرقه ها به انگیزه ى شناخت زلزله و نحوه ى وقوع آن به اوایل قرن بیستم سال ۱۹۱۲ با شواهد علمى اى که به دست « وِگنر » میلادى مربوط مى شود. در این سال دانشمندى آلمانى به نام آورده بود؛ اعلام کرد حدود دویست میلیون سال پیش، سطح زمین خشکى عظیم به هم پیوسته اى بوده که رفته رفته به دو خشکى بزرگ تقسیم شده است و پس از میلیون ها سال هریک از دو خشکى مجدداً قطعه قطعه شده و قاره هاى امروزى را به وجود آورده اند. درسال ۱۹۶۸ نظریه ى وگنر به نظریه اى .

تکتونیک به فعالیت هاى درونى زمین یا اصطلاحاً به فعالیت هاى ساختمان زمین (زمین ساخت) مى گویند. تکتونیک صفحه اى به معنى زمین ساخت ورقه اى است. امروزه اکثر زمین شناسان، ژئوفیزیک دانان و ژئوشیمى دانان معتقدند که قاره ها در سرتاسر تاریخ زمین، یعنى طى چند میلیارد سال از سویى به سویى دیگر سطح زمین جابه جا شده اند، این قاره ها هم چنان درحال جابه جایى اند و اقیانوس اطلس وسیع ترین اقیانوس زمین درحال کوچک تر شدن است.

زلزله چیست

تکتونیک صفحه اى و زمین شناسى ایران براساس نظریه ى تکتونیک صفحه اى، سنگ کره ى زمین (پوسته ى زمین) یک پارچه نیست، بلکه از تعدادى ورقه هاى پوسته مانند کوچک و بزرگ تشکیل شده است. این صفحه هاى صُلب سنگى را که روى قسمت درونى زمین مى لغزند، مى توان به یخ هایى که بر روى دریا شناورند و شانه به شانه هم مى سایند، تشبیه نمود. مرز این صفحات صُلب سنگى مکان فعالیت های زمین شناسى(زمین شناختی) و تکتونیکى است.

زلزله چیست

زمین لرزه ها و آتش فشان ها در امتداد این مرزها تمرکز یافته، به طورى که برخى از این مرزها مکان کوه سازى شده اند. برخورد قاره ها رشته کوه هاى عظیمى چون هیمالیا را به وجود آورده است و درواقع زمین لرزه ها لحظاتى از این حرکت بزرگ و بسیار پیچیده ى کوه زایى محسوب مى شوند.

زلزله چیست

تأثیر زلزله دى ماه سال ۸۲ بم بر بناهاى کهن و جدید شهر تصویر پایین ارگ تاریخى بم بزرگ ترین بناى خشتى جهان و تصویر بالا ساختمانى جدید با اسکلت فلزى.

زلزله چیست

براساس این نظریه، کشور ایران، که تحت تأثیر کوه زایى آلپ است، بین دو سپر آفریقا عربستان در جنوب غربى و صفحه ى توران (اروپا آسیا) در شمال شرق کشور.

زلزله چیست

قرار گرفته است. فلات عربستان به طرف شمال شرقى ادامه یافته و به وسیله ى رسوبات موجود در دشت خوزستان پوشیده شده است. فلات توران در ترکمنستان (شوروى سابق) قرار دارد. سلسله جبال زاگرس و البرز و زلزله هاى شدیدى که در ایران به وقوع مى پیوندد نتیجه ى نزدیک شدن و برخورد این دو ورقه ى قارّه اى است. نظر به زلزل هخیز بودن کشورمان توجه جدّی به ساخت و ساز مناسب لازم است و بسیار اهمیت دارد.

 

اثرات ساختمان سازى بر تخریب لایه ى ازن

 

 

 

 

 

 

 

 

مطالب پیشنهادی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا