دانشنامه ساخت و ساز

نحوه ترسیم نماهای اجرایی

مقیاس ترسیم نماهای اجرایی برابر با مقیاس پلان های اجرایی طبقات و معمولاً ۱/۵۰  می باشد. ترسیم و قرائت مقیاس ترسیم نماهای اجرایی برابر با مقیاس پلان های اجرایی طبقات و معمولاً ۵۰ دقیق نماها از اهمیت بسیاری برخوردار است، زیرا وجود اشتباه در هر کدام از عناصر نما مانند ارتفاع ها، نوع مصالح بدنه، تناسب پنجره ها، پیش آمدگی و شیب سقف ها می تواند باعث ایجاد مشکلات زیادی در اجرای ساختمان شود. به همین علت ترسیم نماهای ساختمان ضمن هماهنگی با بقیه نقشه های ساختمان باید از دقت کافی برخوردار باشد و تمامی عناصر ضروری را به درستی معرفی نماید. 

قبل از ترسیم نمای اجرایی ابتدا نمای فاز یک ساختمان مورد نظر را با مقیاس ۱/۵۰ ترسیم کرده و سپس  با قبل از ترسیم نمای اجرایی ابتدا نمای فاز یک ساختمان مورد نظر را با مقیاس ۵۰ ترسیم موارد زیر آن را به نمای اجرایی تبدیل می کنیم. موارد زیر باید در نقشه های نماهای اجرایی ترسیم شود:

۱ ترسیم کدهای ارتفاعی طبقات: فاصله زمین تا کف ساختمان و کف تا زیر سقف را در کنار نما ترسیم کنید.

۲ نشان دادن مصالح: در ساخت نما معمولاً از مصالح مختلفی از قبیل سنگ، آجر، چوب، شیشه و.. استفاده می شود. می توانید به سادگی با استفاده از نمادها و علائم مناسب نوع مصالح مصرفی در نما را نمایش دهید. شکل های زیر نحوه نمایش بعضی از مصالح در نما را نشان می دهند. نمادهای مصالح در حد امکان مشابه مصالح واقعی ترسیم شوند، بدون آنکه نیاز باشد همه جزئیات غیر ضروری مصالح ترسیم گردد. در نقشه های اجرایی نما ممکن است تمام یا بخشی از مصالح نما نشان داده شود.

 

نماهای اجرایی

۳ نشان دادن موقعیت و تیپ در و پنجره: در نقشه های فاز دو می توانید پنجره ها را با تمام جزئیاتی که مقیاس طرح اجازه می دهد، ترسیم کنید. کف پنجره ها، قاب دور شیشه ها، چارچوب و زهوار و… را نشان دهید. همچنین می توانید درها و پنجره ها را به صورت ساده تر ترسیم کنید و جزئیات آنها را در نقشه های جداگانه نشان دهید.

 

نماهای اجرایی

۴ اندازه گذاری نما: اندازه هایی از قبیل ارتفاع ساختمان، ارتفاع کف پنجره ها و نعل درگاه ها را که نمی توان در پلان نشان داد در این نقشه ترسیم کنید. خطوط اندازه و خطوط رابط در روی نما یا در کنار آن ترسیم می شود. ۵ انطباق نما با نقشه های سازه و ترسیم آکس های ستون ها در بالای نما ۶ ترسیم علائم مربوط به جزئیات اجرایی و شماره بندی آنها در روی نما ۷ نوشتن عنوان و مقیاس نقشه

نماهای اجرایی

 

انواع خط ها و ترسیم آنها در طراحی معماری

 

مطالب پیشنهادی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا