دانشنامه ساخت و ساز

تاریخچه ساخت پارکت در دنیا

معرفی پارکت

در این مقاله تلاش شده است تا در مورد موضوع تاریخچه پارکت به اختصار توضیح مفیدی داده شود. پارکت ذاتا یک کلمه فرانسوی است (Parquet) به معنی محفظه ای کوچک، قطعه هندسی ساخته شده از قطعات چوبی که برای روکش و زیباسازی کف در داخل و یا خارج ساختمان استفاده می شود. این کفپوش از جنس چوب دارای الگوهای هندسی مانند لوزی، منحنی، مربع و مستطیل می باشد،مورفلور برای اولین بار در ایران اقدام به عرضه پارکت با انحنای طبیعت کرده است. در این روش از قطعات چوبی مستطیل یا مربع استفاده نمی شود بلکه چوب به نحوی برش داده می شود که نزدیکترین حالت به فرم طبیعی چوب باشد.

پارکت
پارکت

تاریخچه ی استفاده از پارکت

تا قبل از پارکت عموما از سنگ مرمر برای برای کف پوش ها استفاده می شد تا اینکه در سال ۱۶۸۴در ورسای پارکت معرفی شد. در آن زمان استفاده از پارکت در فرانسه مرسوم بود. البته نه سال پس از ثبت پارکت یک معمار سوئدی این مدل مدل کفپوش را لوسانژ نامید درست است که طراحی آن در فرم چوب تغییر کرده بود ولی ماهیت کار همان پارکت بود که از جنس چوب ساخته شده بود.

پارکت
پارکت

زیبایی پارکت

از زمانی که چوب به عنوان نوعی کفپوش در منازل استفاده شد، ثروتمندان مخاطب اصلی این مدل کفپوش شدند. البته مدتی بعد که تولید این مدل کفپوش به صورت صنعتی و عمده با ماشین آلات انجام شد افرادی که به معماری و هنر علاقه داشتند هم توانسته اند کف خانه خود را طراحی کنند آن هم طرحی از طبیعت. بسیاری از افراد پارک را نقاشی را کف میدانند چرا که می توان چوب را به شک مربع، مستطیل و یا منحنی برش داد و انواع نقوش را در کف خانه ایجاد کرد. وجه تشابه کفپوش چوب و فرش در آن است که فرشباف نخ را به هم می بافد و طراح پارکت چوب را به هم می بافد تا طبیعت را در کف خانه زنده کند.

پارکت
پارکت

دویست سال پس از پیدایش کفپوش از جنس چوب مهندسان مکانیک به کمک معماران آمدند و ماشین ماشین آلات پیشرفته ای برای ساخت پارکت ارزان ساختند، روش کار به این صورت بود که یک لایه بسیار نازک از یک چوب زیبا و پر نقش را روی چوبی ارزان کشیدند. چون قطعات این مدل پارکت کوچک بود چند مزیت داشت اول اینکه می توانستند نقوش هندسی پیچیده و زیبا را در کف با پارکت اجرا کنند و دوم اینکه می توانستند پارکتی بسیار ارزان در اختیار طرفداران این مدل کفپوش قرار دهند.

سالها از حضور پارکت در هنر معماری می گذرد اما هنوز این مدل کفپوش جذاب است مورفلور توانسته پارکتی را عرضه کند که که شاید در سالها پیش آرزوی تولید کنندگان این مدل کفپوش بوده و آن پارکت با انحنای طبیعی چوب است. چرا که چشم نوازترین فرم چوب همان حالت طبیعی بافت چوب و درخت است.

مطالب پیشنهادی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا