دانشنامه ساخت و ساز

آشنایی با سبک های معماری

مقدمه

آیا تفاوت بین پایه ‌ستون (plinth) و «پیلستر» (pilaster) را نمی‌دانید؟ شما لازم نیست که برای تشخیص یک ساختمان خوب یک متخصص باشید، اما درک اندکی در مورد تاریخ و تئوری معماری می‌تواند قدم زدن درسطح یک شهر ناآشنا را لذت‌بخش‌تر کند. با این راهنما با اصول اولیه  معماری آشنا شوید و ببینید که چگونه بسیاری از سبک‌های معماری را می توان به‌راحتی شناسایی کرد. در ادامه با مجله دور و نزدیک همراه باشید.

 

 معماری کلاسیک

دوره ۸۵۰ قبل از میلاد تا ۴۷۶ میلادی

معماری کلاسیک
 کلاسیک

مادر تمام سبک‌های معماری، نسبت‌های ظریف و برجسته معماری کلاسیک، که بعدها بسیار مورد احیا قرار گرفت. معابد بزرگ و ساختارهای مدنی یونان و روم باستان قوانین سختی را که به عنوان «دستور معماری» شناخته می‌شوند، دنبال می‌کردند. سه عدد از مهم‌ترین آن‌ها «دوریک» (Doric)، «ایونیک» (Ionic) و «کورینتیان» (Corinthian) هستند؛ که همه با استفاده از سرستون‌هایشان (تکه تزئینی در بالای ستون) به راحتی قابل تشخیص هستند. چگونه آن را بشناسیم: دوریک: سر‌ستون‌های ساده. ایونیک: سرستون‌هایی طومارمانند. کورینتیان: سرستون‌های استادانه با حکاکی‌هایی به شکل برگ‌های کنگر. در کجا پیدا کنیم: «کولوسیوم» یا «پانتئون» در رم؛ «آکروپلیس»، آتن.

 

معماری بیزانس

دوره ۱۴۵۳-۳۳۰

معماری بیزانس
 بیزانس

با داشتن موزاییک‌های پر‌زرق و برق و گنبدهای بیشتری نسبت به یک دشت پر از تپه، معماری بیزانس ساخته شد که همه را تحت تأثیر قرار‌دهد. با قدم گذاشتن در یک باسیلاکای (basilica) با شکوه تزئین شده با سقف گنبدی مرتفع و یک لایه از تزئینات طلا، عبادت کنندگان هیچ شکی در مورد قدرت و ثروت امپراتور‌ها نداشتند. چگونه آن را بشناسیم: گنبدهای متعدد و دکوراسیون مجلل. در کجا پیدا کنیم: «ایا سوفیا» (Aya Sofya) در استانبول ؛ «کلیسای سنت مارکسی» در ونیز؛ «ساکر کور» (Sacré Coeur) در پاریس (احیای بیزانس).

 

 معماری رومانسکایی

دوره: ۱۲۰۰-۹۰۰

معماری رومانسکایی
 رومانسکایی

سنگین وزن معماری قرون وسطایی، ساختمان‌های رومانسکایی که با نام «نرمن» (Norman) در انگلستان شناخته می‌شوند، بزرگ، ضمخت و ساده بوده‌اند. به علت کمبود دانش فنی دیوارهای ضخیم، ستون‌های عظیم و قوس‌های مدوراز ضرورت‌ها بودند در حالی که پنجره ها کوچک بودند و طاق‌ها به صورت بشکه‌مانند ساخته می‌شدند و دکوراسیون به لوزی‌ها، (v) شکل‌ها یا زیگاگ‌ها محدود می‌شد. چگونه آن را بشناسیم: قوس‌های مدور و ستون‌های ضخیم. در کجا پیدا کنیم: «برج پیزا» در «سن جیمینیانو» (San Gimignano)، ایتالیا؛ «کلیسای جامع دورهام» در انگلستان

معماری گوتیک

دوره: قرن ۱۶-۱۲ میلادی

معماری گوتیک
 گوتیک

زاده‌ی تکنیک‌های بهبود یافته و رونق اروپا، سبک گوتیک ساختمان‌هایی را که بلندتر، سبک تر و درخشان‌تر از هر زمان دیگری بود، ایجاد کرد. با ‌پذیرفته شدن آن توسط کلیسا و دولت، این سبک جدید به سرعت در سراسر اروپا گسترش یافت. عنصر کلیدی آن قوس نوک تیز است، اما شدت احیای گوتیک از اواسط قرن ۱۸ تا اواسط قرن بیستم به این معنی است که بسیاری از ساختمان‌هایی که شما می بینید بعد‌ها بنا شده‌اند. چگونه آن را بشناسیم: قوس‌های نوک تیز، ستون‌های باریک، طاق‌های رگه‌ای، منار‌های بلند و مارپیچ ، دیوار‌های پشتیبان سربه فلک کشیده. در کجا پیدا کنیم: «نتردام»، پاریس؛ «وست مینستر ابی»، لندن؛ کلیسای جامع آلمان، آلمان.

 

معماری رنسانس

دوره: اروپا قرن ۱۷-۱۴

معماری رنسانس
رنسانس

این دوران، زمان تجدید نظراست، دستورات کلاسیک معماری را به یاد دارید؟ آن‌ها دوباره مورد استفاده قرار می‌گیرند. همانطور که فلسفه کلاسیک و ایده‌های هنر و ادبیات احیا شد، معماران نیز به نسبت و تقارن ساختارهای کلاسیک یونان بازگشتند، اما آن‌ها را به شیوه‌های شیک و زیبا زینت دادند. چگونه آن را بشناسیم: سبک کلاسیک ستون‌ها، سنگ‌فرش‌ها و گنبدها بازسازی شده و توسعه یافته است. در کجا پیدا کنیم: فلورانس و کالیفرنیا و میلان؛ «لوور»، پاریس؛ «کلیسای سنت پیتر»، رم.

 

معماری باروک و روکوکو

دوره: ۱۷۵۰-۱۶۰۰

معماری باروک و روکوکو
باروک و روکوکو

معماری باروک با تمام شکوه و جلوه یک کلاه گیس (powder wig)، مانند ترکیب شیرینی از تزیینات عجیب و گزاف بود. دوره باروک ویژگی‌های تزئینی بیشتری را به ساختمان‌ها اضافه کرد و از اواخر قرن هجدهم کاملا به روکوکو‌ی تئاتر‌مانند تبدیل شد که در آن هر سطحی لبریز از جلوه‌های زرق‌و‌برق دار بود. چگونه آن را بشناسیم: تزئین گسترده، نقاشی‌های سقفی، استفاده چشمگیر از نور. در کجا پیدا کنیم: «ورسای»، فرانسه؛ چشمه «تروی» (Trevi)، رم؛ «سنت پل»، لندن.

 

معماری داخلی در یونان

مطالب پیشنهادی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا