دانشنامه ساخت و ساز

آشنای با موزاییک پلیمری

موزاییک پلیمری در اصل یکی از انواع سنگ مصنوعی می باشد که با تغییر ساختار مولکولی سیمان و انجام فرآیند پلیمریزاسیون و به وجود آمدن شبکه ی زنجیره ای مقاوم و مستحکم در سیمان تشکیل شده است. این فرآیند باعث کریستاله شدن سیمان و به وجود آمدن شبکه ی بلوری در آن میشود و در آخر موزاییک به دست آمده به استحکام و مقاومتی در حدود ۲ برابر بیشتر از بتن میشود. در چنین حالتی این نوع موزاییک از نظر استحکام و مقاومت با تعداد زیادی از سنگ های طبیعی برابر است.

موزاییک پلیمری
موزاییک پلیمری

این نوع موزاییک یا سنگ مصنوعی مخلوطی از بتن و پلیمر میباشد که ترکیب های رنگی بسیار جذاب و شبیه به سنگ های طبیعی را در خود دارد. و به دلیل بالا بودن استحکام این نوع موزاییک در مقابل شرایط آب و هوایی و یا جوی نامناسب مثلا ۵۰ درجه زیر صفر سبب شده که این محصول در طی زمان کم و کوتاهی بتواند جایگزین بسیاری از دیگر سنگ های مصنوعی یا طبیعی بشود.

نکته قابل توجه در موزاییک های پلیمری مقاومت بسیار خوب آنها در شرایط سرما و یخ بندان می باشد که دلیل آن نیز جذب آب پایین (کمتر از ۳ % ) و تراکم زیاد آنها می باشد این محصولات خصوصیات و کاربری متفاوت تری نسبت به سایر کفپوش ها دارد و از معایب عمده این کفپوش ها می توان به پر هزینه بودن نصب اصولی این کفپوش ها به علت چسبندگی خاص و ساختار مولکولی و واکنش آن با بتن زیر سازی اشاره کرد. لازم به ذکر است که رنگ های استفاده شده در این موزاییک ها به صورت عمقی و از انواع معدنی می باشد و در مقابل نور و اشعه ی خورشید و تغییرات دما مقاوم است.

موزاییک پلیمری
موزاییک پلیمری

ویژگی موزاییک پلیمری

ویژگی های مناسب این موزاییک نظیر مقاومت کافی در برابر سرما و یخ زدگی و همچنین نفوذ ناپذیری کم در برابر آب، آن را به یکی از انتخاب های ایده آل تبدیل کرده است.

مواد اصلی تشکیل دهنده موزاییک پلیمری عبارت است از: ماسه، سیمان، رزین (فوق روان کننده‌های پلیمری)، رنگدانه‌ های شیمیایی یا پیگمنت ها )دارای رنگ های مختلف از قبیل: مشکی، سفید، قرمز، زرد، قهوه ای، آبی و سبز (اکسید کروم) می‌باشند که علاوه بر مصرف در تولید موزاییک پلیمری در صنایع رنگ، پلاستیک و کاشی نیز مصرف می‌شوند(. ترکیبات پلیمری و افزودنیهای شیمیایی و معدنی (فوق روان کننده ها و سیمان) چسبندگی بین تمام اجزاء را ایجاد کرده و مقاومت موزاییک پلیمری سمنت پلاست را تامین نموده و رنگ‌دانه‌ ها که مقاوم در برابر اشعه ماوراء بنفش و محیطهای قلیایی می‌باشد رنگ مورد نظر را به این مصالح می‌دهد. ترکیبی که از این راه به دست می‌آید در قالب‌هایی از جنس سیلیکان، ABS و لاستیک با طرحهای بسیار متنوع ریخته می‌شود.

 

ترکیبات موزاییک پلیمری

موزاییک پلیمری در واقع یک ترکیب با تراکم بالا از شن و ماسه و سیمان به همراه رزین مصنوعی است که با پلیمراسیون به هم چسبیده اند. این موارد را می توان در قالب های مختلف قرار داد و اشکال بسیار متنوعی از آن ایجاد کرد. بنابراین افرادی که قصد استفاده از موزاییک پلیمری را داشته باشند علاوه بر استاندارد های موجود، می توانند اندازه ها و طرح های دلخواه خود را نیز سفارش دهند. از طرفی در این نوع از موزاییک ها از مواد رنگی نیز استفاده می شود و دارای رنگ های بسیار متفاوت و جذابی هستند.

 

کاربرد های موزاییک پلیمری

به دلیل کیفیت بالا و مقاومت خوب در برابر عوامل محیطی از موزاییک پلیمری برای پوشاندن کف مکان های خارجی ساختمان و سنگ فرش های طرح دار و زیبا استفاده می کنند. بنابراین بسیاری از پیاده رو ها، حیاط ها، معابر و … با استفاده از این موزاییک پوشانده می شود.

همانطور که گفته شد این موزاییک در برابر یخ زدگی نیز مقاومت بسیار زیادی از خود نشان می دهد! به همین دلیل در مناطق سردسیر برای کفپوش حیاط یا سنگ فرش حیاط ها از موزاییک پلیمری استفاده می کنند. عمر بالای این کفپوش ها و مقاومت بالای آن ها در مقابل یخ زدگی باعث می شود که مشکلاتی نظیر شکستگی در اثر یخ زدگی و فشار در آن ها کمتر دیده شود.

حرف آخر

موزاییک پلیمری یک انتخاب ایده آل برای مکان های در معرض عوامل طبیعی و پر رفت و آمد است. بنابراین اگر به دنبال یک گزینه خوب برای سنگ فرش یا پوشش کف حیاط خود می گردید استفاده از این نوع موزاییک را به شما پیشنهاد می کنیم.

 

http://samair.ir/33973/29468/

کشف پلاستیک پلیمری برای ساخت لوله و اتصالات ساختمان

مطالب پیشنهادی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا