شهر

محمدرضا جلیلیان، معاون شهرسازی و معماری منطقه ۳ تهران:

مردم باید نما را به عنوان یک حق شهروندی از مسئولان مطالبه کنند

در خصوص نما باید بگویم برای اینکه شهروندان مطلع باشند که این یک حق شهروندی است که باید از مسئولین و مدیریت شهری مطالبه شود، مهمترین مسئله، فرهنگ سازی است.

خوشبختانه با کمپین‌های نمایی که در مناطق مختلف تهران تاکنون برگزار شده تا حد زیادی این فرهنگ سازی صورت گرفته و توانسته تاثیر خوبی داشته باشند بر روی طراحان، دست اندرکاران و مردم تا سطح دانش و حساسیت شان نسبت به موضوع نما بالاتر رود. همینطور نمایشگاه هایی که برگزار می شود می تواند بسیار تاثیرگذار باشد؛ از جمله نمایشگاه و همایش نما در مهرماه که ما هم قطعاً از آن استقبال و در آن شرکت می‌کنیم. در مورد کمیته های نما، ما سعی کرده‌ایم عملکردمان به گونه‌ای باشد که در مقابل طراحان و سازندگان قرار نگیریم بلکه در کنار آنها باشیم؛ به طوری که ما بیشتر در بحث خط آسمان، هماهنگی سیمای شهری و نوع مصالح، وارد شده و اعمال نظر می‌کنیم و خلق آثار زیبا و موضوعات سلیقه‌ای مربوط به آن را به عهده طراحان و معماران می‌گذاریم که طبیعتاً از زیبایی شناسی بهتری در این مقوله بهره مند هستند.
در یک نگاه کلی، نظارت کمیته‌های نما جلوگیری می‌کند از اجرای نماهای کلاسیک و تجمل‌گرایانه و ناهمگون که با فرهنگ و سنت ما هیچ سنخیتی ندارند و تنها موجب اغتشاش بصری در سطح شهر می شوند؛ البته در بحث نماهای مدرن هم باید دقت کنیم تا با سیمای شهری هماهنگ بوده و دوباره منجر به اغتشاش بصری از نوعی دیگر نشوند.

مطالب پیشنهادی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا