مسکن و ساختمان

اصلاح اطلاعات ساختمان های ناایمن پایتخت بر روی نقشه تهران

بعد از حادثه حریق در کلینیک سینا و مرگ ۱۹ نفر، مجددا مسئله ایمنی ساختمان ها و لزوم توجه به آن به مطالبه اصلی بدل شد و همه مسئولان از سازمان آتش نشانی و مدیریت شهری خواستند تا فکری به حال ساختمان های ناایمن شهر بکند و از مسئولان آتش نشانی خواستند تا به مصوبات شورای شهر در زمینه ارتقای ایمنی شهر همچون مصوبه «طراحی سامانه پایش برخط ایمنی ساختمان ها» توجه بیشتر کند.

در آن زمان مسئولان آتش نشانی، اعلام کردند که در قالب طرح های مختلف توانسته اند لیستی از ساختمان های پرخطر تهران تهیه کنند که آن را در اختیار شورای شهر قرار دادند و آن زمان بهاره آروین رئیس کمیته شفافیت شورای شهر تهران خبر از انتشار اطلاعات چند هزار ساختمان ناایمن تهران داد.

ساختمان هایی که توسط آتش نشانی شناسایی شده و حالا قرار بود اطلاعات آنها در راستای شفافیت و افزایش آگاهی مردمی روی سایتی منتشر شود.

طبق گفته آروین، “سال گذشته در حالی شورای شهر، مصوبه الزام شهرداری به راه‌اندازی سامانه برخط پایش ایمنی ساختمان‌های شهر را به تصویب رساند، که مقرر شده بود ظرف مدت چهار ماه این سامانه راه‌اندازی و اطلاعات آن در اختیار شهروندان، مسئولان شهرداری و سایر واحدهای قضایی قرار گیرد.”

وی تاکید کرد که قرار بود تا پایان تابستان این سایت یا نرم افزار رونمایی شود و کلیه مشخصات ایمنی ساختمان‌هایی که آتش‌نشانی آن را مورد پایش قرار داده، منتشر شود. ضمن اینکه سازمان آتش‌نشانی نیز عنوان کرد که اطلاعات ۳۳ هزار ساختمان را دارد و این اطلاعات با اولویت ساختمان‌هایی با کاربری عمومی همچون بیمارستان، مدرسه و… که مردم مراجعه روزانه به این ساختمان‌ها دارند، منتشر شده و برای همه قابل استفاده خواهد بود.

حالا چند روزی از پایان تابستان گذشته و در گفت و گویی با رئیس کمیته شفافیت شورای شهر در مورد سرانجام انتشار نام ساختمان های ناایمن سوال پرسیدیم.

بهاره آروین در مورد آخرین وضعیت انتشار لیست ساختمان های ناایمن در شهر تهران با بیان اینکه در مرحله اول اطلاعات ایمنی۱۰۰۰ ساختمان با توجه به جمعیت مراجعه کننده بالقوه خطرپذیری بالایی که دارند، منتشر می شود، گفت: اطلاعات این ساختمان ها از طریق حساب شهروندی روی نقشه تهران در دسترس عموم است.

وی افزود: البته کمیته شفافیت در بررسی این اطلاعات متوجه شد که نحوه بارگذاری به گونه ای است که برای شهروند عادی خوانایی لازم را ندارد و شهروند به طور دقیق متوجه اطلاعات ساختمان ناایمن نمی شود، چراکه در نقشه یک پارسل قرمز شده  که صرفا نشان می دهد یک ساختمان با خطرپذیری بالا در این منطقه است و مشخص نیست که ساختمان دقیقا چه کاربری دارد و این نحوه نمایش اطلاعات، قابل فهم و تشخیص درست نیست.

آروین با تاکید بر اینکه پیشنهادات اصلاحی برای نحوه نمایش اطلاعات و قابل فهم شدن را داده ایم  که امید است هرچه سریعتر این اطلاعات اصلاح شود، گفت: در مرحله اول، اطلاعات ۱۰۰۰ ساختمان منتشر شده و بعد از طی مراحل مختلف، اطلاعات تمامی ساختمان های شهر تهران که توسط سازمان آتش نشانی مورد پایش قرار گرفته، در سامانه بارگذاری خواهد شد.

مطالب پیشنهادی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا