عکس

همه آنچه در مورد بوئینگ ۷۳۷ مکس ۸ می‌دانیم

یک فروند هواپیمای بوئینگ ۷۳۷ مکس ۸ کمی پس از برخاستن در اتیوپی سقوط کرد. این دومین حادثه برای این مدل از هواپیما در ۶ ماه گذشته بود. نگاهی انداخته‌ایم به پیشینه‌ی این مدل از هواپیما.

 

 

چگونه این اتفاق افتاد؟

هنوز دلیل اصلی سقوط این هواپیما مشخص نیست؛ هواپیمایی که آخرین بار در تاریخ چهارم فوریه (تقریبا ۵ هفته پیش از حادثه) سرویس شده بود و از زمان خریددر پایان سال ۲۰۱۸ تا سقوط، ۱۲۰۰ ساعت پرواز در کارنامه خود داشت. به گفته‌ی کارشناسان، نرمافزار سیستم کنترل این هواپیما موسوم به (MSAS) دماغهی هواپیما را به طور خودکار به سمت پایین کشانده، درحالی که خلبان در تمام مدت سعی در کنترل دماغه به سمت بالا داشته است.

 

 

واکنش بوئینگ پس از این حادثه چه بود؟

شرکت بوئینگ هنوز توضیح زیادی در پی این حادثه نداده است. آنچه که این شرکت هوافضایی آمریکا وعده داده است، به روزرسانی بی‌درنگ نرم‌افزار کنترل در این مدل از هواپیماهاست. هنوز مشخص نیست که آیا این نرم‌افزار عامل سقوط هواپیما در روز یکشنبه (۱۰ مارس) در اتیوپی بود یا خیر. اما بحث‌ها بر سر این نرم‌افزار از زمان سقوط هواپیمای دیگری از این مدل در اکتبر ۲۰۱۸ در اندونزی، در جریان است.

 

سقوط بوئینگ ۷۳۷ مکس ۸ در اندونزی در اکتبر سال ۲۰۱۸

یک فروند هواپیمای بوئینگ ۷۳۷ مکس ۸ متعلق به خطوط هوایی اندونزی، سقوط کرد. ۱۸۹ سرنشین این هواپیما کشته شدند. در هر دو مورد سانحه هوایی برای بوئینگ ۷۳۷ مکس ۸، در شرایط آب و هوایی مناسب، هواپیماها کمی پس از اوج گرفتن دچار مشکل شده‌اند.

 

 

یامد سقوط این مدل از هواپیمای بوئینگ چیست؟

پس از سقوط بوئینگ ۷۳۷ مکس ۸ در اتیوپی، کشورهای زیادی برای این هواپیما ممنوعیت پرواز وضع کردند؛ کشورهایی از جمله فرانسه، بریتانیا، چین، امارات متحده عربی و آلمان. به گفته‌ی “آژانس ایمنی هوانوردی اروپا”، این ممنوعیت در چارچوب تدابیر احتیاطی و ایمنی وضع شده است. در آمریکا هنوز ممنوعیتی برای پرواز این مدل از هواپیمای بوئینگ وضع نشده است.

 

 

تکمیل و بهروزرسانی بوئینگ ۷۳۷ مکس ۸

بوئینگ ۷۳۷ یکی از پرفروشترین هواپیماها در سراسر جهان است و مدل مکس ۸ این هواپیما جدیدترین مدل بوئینگ به شمار می‌رود. در ژانویه سال ۲۰۱۶ نخستین هواپیماهای این مدل به‌روزشده با موتورهایی که به سوخت کمتری نیاز داشتند، به پرواز درآمدند. بوئینگ ۷۳۷ مکس ۸ گنجایش ۱۷۵ سرنشین (جدای از خدمه پرواز) را دارد.

 

 

آیا بوئینگ به قیمت ایمنی، صرفه‌جویی میکند؟

در ژانویه سال ۲۰۱۳ اداره هوانوردی فدرال آمریکا برای همه هواپیماهای بوئینگ ۷۳۷ دریملاینر، ممنوعیت پرواز وضع کرد. دلیل این ممنوعیت فرود اضطراری یکی از این هواپیماها در ژاپن به علت اشکال در باطری‌های یون لیتیوم بود. این باطری‌ها سبک‌تر و قدرتمندتر از دیگر باطری‌ها هستند اما در بوئینگ ۷۳۷ دریملاینر باعث بروز مشکلات ایمنی شدند.

 

رقابت بوئینگ و ایرباس تشدید شد

http://samair.ir/34858/51551/

 

مطالب پیشنهادی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا