حمل و نقل

داستان مزایده هواپیماهای ایران‌ایر به کجا رسید؟

درحالی که ایران‌ایر ۱۲ فروند هواپیمای اسقاطی خود را برای مزایده عمومی به فروش گذاشته بود که قیمتی حدود ۱۰ میلیارد تومان داشت، در پی واکنش برخی فعالان این حوزه مدیر روابط عمومی این شرکت هواپیمایی اعلام کرد به دستور مدیرعامل یکی از این هواپیماها در راستای حفظ و صیانت از تاریخ هوانوردی ایران از مزایده خارج شده است و در صورت جانمایی به نمایشگاه هوایی به صورت رایگان واگذار می‌شود.

به گزارش صما، ایران‌ایر روز گذشته ۱۲ فروند هواپیمای اسقاطی از رده خارج شده خود را در قالب جدولی به مزایده گذاشت اما این هواپیماها به گفته فعالان صنعت هوانوردی بعضا گویای سرگذشت تاریخی صنعت هوانوردی ایران هستند و نباید به مزایده گذاشته شوند.

کاپیتان علیرضا برخور، مدیرعامل شرکت هواپیمایی جمهوری اسلامی ایران (هما)، در پی درخواست انجمن‌ها و دغدغه‌مندان صنعت هوایی کشور و به منظور حفظ و صیانت از میراث هوانوردی کشور، هواپیمای بویینگ B۷۴۷SP با رجیستر EP-IAA مشهور به آلفا آلفا را به شرط جانمایی از سوی نمایشگاه هوایی ایران، در اختیار این نمایشگاه قرار خواهد داد.

این هواپیما نخستین بویینگ ۷۴۷SP  است که به سفارش ایران و PAN AM ، به شرکت ایران ایر (هما) در سال ۱۳۵۴ فروخته شده است.

بویینگ B۷۴۷SP

با ورود این هواپیما به ناوگان ایران‌ایر، این شرکت توانست خط هوایی تهران به فرودگاه جان.اف.کندی نیویورک را در سال ۱۳۵۴ بدون توقف طی کرده و به این ترتیب، طولانی‌ترین خط هوایی بدون توقف جهان در آن ایام را راه‌اندازی کند.

این هواپیما در شهریور ۱۳۸۳ از خدمت در ناوگان ایران‌ایر کنار گذاشته شد و به نمایشگاه هوایی منتقل شد؛ اما به علت نیاز ایران‌ایر، مجددا پس از اورهال در سال ۱۳۸۷، به آسمان‌ها بازگشت تا اینکه پس از انجام آخرین پرواز خود به کشور هندوستان، در ۲۱ خرداد ۱۳۹۳ به فرودگاه مهرآباد منتقل شده و در آنجا نگهداری شد. 

این هواپیما از سال ۱۳۵۹ تا اوایل سال ۱۳۶۴ با نام «فارس»، از ۱۳۶۴ تا ۱۳۸۳ با نام «کردستان» و نهایتا از سال ۱۳۸۷ تا پایان عمر با نام «خلیج فارس» پرواز می‌کرد.

مطالب پیشنهادی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا