عکس

آینده هواپیماهای مسافربری؛ پرواز به کمک نیروی برق

هواپیماها با میزان دی‌اکسید کربنی که وارد جو می‌کنند، نقش مهمی در آلودگی زیست‌محیطی دارند. کارشناسان و شرکت‌های هواپیمایی از مدت‌ها پیش به دنبال راه چاره بوده‌اند: ساخت هواپیماهای برقی از منابع انرژی تجدیدپذیر.

 

 

هواپیماهایی که برای تأمین سوخت خود از منابع تجدیدپذیر استفاده می‌کنند، هیچ‌گونه دی‌اکسیدکربن، اکسیدنیتروژن یا ذرات معلقی را وارد جو نمی‌کنند. در مجموع هواپیماهای برقی باید کوچکتر، سبکتر و کارآمدتر از هواپیماهای کنونی باشند که سوخت‌ جت مصرف می‌کنند. هواپیمای دو نفره‌ای که در تصویر می‌بینید “آلفا الکترو” متعلق به یک استارت‌آپ اسلونیایی به نام “پیپیسترل” (Pipistrel) است که پروازهای موفقی داشته است.

 

 

هواپیماهای برقی عمدتا در حمل و نقل منطقه‌ای استفاده می‌شوند. استارت‌آپ اسرائیلی “اوییشن” (Eviation) با این هواپیمای ۹ سرنشین قصد دارد انقلابی در زمینه پرواز‌های کوتاه به پا کند. نمونه آزمایشی که “آلیس” نام دارد، تا هزار کیلومتر در ساعت سرعت خواهد داشد و قرار است نخستین پرواز آزمایشی‌اش را در سال ۲۰۱۹ انجام دهد.

 

 

این هواپیما متعلق به شرکت آلمانی “لیلیوم” است که برای نخستین بار در آوریل ۲۰۱۷ به هوا برخاست؛ البته به صورت عمودی. موتور این هواپیمای پنج نفره تماما برقی است. این هواپیما حداکثر ۳۰۰ کیلومتر را می‌پیماید و پروازش از لندن به پاریس تنها یک ساعت طول می‌کشد. این هواپیما که در اصل یک تاکسی آسمانی است در آینده نزدیک از طریق اپلیکیشن قابل سفارش خواهد بود و قیمتش نیز چندان بیشتر از قیمت تاکسی نخواهد بود.

 

 

برخی از تولیدکنندگان هواپیما در مقابل به استفاده از موتورهای دوگانه تمایل دارند. ایرباس، رویلز رویس و زیمنس در یک همکاری مشترک نمونه آزمایشی یک هواپیمای تجاری را (تصویر) تولید کرده‌اند. این هواپیما موسوم به “e-Fan X” با سه توربین گازی و یک موتور برقی کار می‌کند. قرار است در آینده یک موتور برقی جایگزین یکی از توربین‌‌های گازی دیگر شود. نخستین نمونه آزمایشی در سال ۲۰۲۰ به پرواز درخواهد آمد.

 

 

شرکت هواپیمایی ایزی‌جت هم به دنبال پروازهای سازگار با محیط زیست است. در سپتامبر ۲۰۱۷ این شرکت بریتانیایی از همکاری خود با استارت‌آپ آمریکایی “رایت الکتریک” (Wright Electric) خبر داد. ایزی‌جت می‌خواهد هواپیماهایی تماما برقی بسازد که گنجایش ۱۵۰ مسافر را داشته باشد. هنوز مشخص نیست نخستین نمونه آزمایشی چه موقع به پرواز درخواهد آمد.

 

 

به گفته کارشناسان احتمالا ۲۰ سال دیگر ما می‌توانیم با نخستین هواپیمای برقی سفر کنیم. نمونه‌های آزمایشی که تا بدین‌جا ساخته شده‌اند، تنها قادر به طی مسافتی ۲۵۰ تا هزار کیلومتری هستند. اما با پیشرفت سریع فناوری به نظر می‌رسد زمان زیادی تا رسیدن به این هدف در پیش رو نباشد.

 

استفاده آزمایشی خودروهای برقی عمومی در تهران

 

 

 

مطالب پیشنهادی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا