مسکن و ساختمان

شهر رویایی گوگل

اوایل بهار سال ۲۰۱۸ بود که شرکت گوگل از پروژه بلندپروازانه این شرکت برای ساخت شهر گوگل پرده برداشت، شهری که به طرز شگفت‌آوری با طبیعت درآمیخته خواهد بود و تفاوت‌های فاحشی با شهرهای کنونی خواهد داشت.

این شهر افسانه‌ای که در حال احداث در اطراف کالیفرنیاست را گروه بیژارک اینگلس(Bjarke Ingels) طراحی کرده است. ایده‌های به‌کار رفته در طراحی و ساخت شهر رویایی گوگل می‌توانند دگرگونی‌های شگرفی را در آینده رقم بزنند، چراکه ایده اصلی در طراحی شهر گوگل تاکید بر انعطاف‌پذیری و ساختارهای متغیر است به نحوی که در این شهر کمتر ساختمانی به چشم می‌خورد که دارای ساختار ثابت و کاربری واحد باشد. در واقع این شهر به گونه‌ای طراحی شده که بیشترین تناسب و هماهنگی را با نیازهای متغیر و متنوع دفاتر و آزمایشگاه‌های شرکت گوگل داشته باشد و نیاز آنها به جابه‌جایی یا ایجاد تغییرات در طراحی ساختمان را به حداقل برساند. این پروژه دارای دو ساختمان تقریبا هم‌شکل است که می‌تواند به‌عنوان محل کار برای ۴۵۰۰ کارمند گوگل خدمت کند.. ساخت این پروژه قرار است در منطقه‌ای به نام Moffett Park انجام بگیرد تا گوگل مرکز کسب‌وکارهای خود را احداث کند. در طراحی ساختمان‌ها و مراکز اداری و مسکونی شهر گوگل به جای استفاده از دیوارها و سقف‌های ثابت از سایبان‌ها و دیواره‌های نیمه شفاف بزرگی استفاده شده که به آسانی قابل جابه‌جایی و تغییر شکل هستند و حجم نور بسیار زیادی را از محیط پیرامون‌شان وارد می‌کنند. در قسمت داخلی این دیواره‌های نیمه‌شفاف پارتیشن‌بندی‌های زیبا و جاداری طراحی شده که ضمن اشغال کمترین فضا به آسانی قابل جابه‌جایی و تغییر چیدمان هستند و می‌توان از آنها با اهداف مختلفی بهره برد.

در قسمت بیرونی ساختمان‌ها نیز حجم عظیمی از مناظر زیبا، درختان و مسیرهای دوچرخه‌سواری پیش‌بینی شده که محیط اطراف را دلپذیر و پاک می‌سازد. گفتنی است که دست‌اندرکاران پروژه شهر گوگل قصد دارند با ساخت این شهر رویایی زمینه انتقال دائمی کارکنان شرکت گوگل و دفاتر متعدد این شرکت از قلب تپنده تکنولوژی دنیا یعنی سیلیکون ولی به شهر گوگل را فراهم آورند، شهری که برخلاف سیلیکون ولی، درهایش همیشه به روی عموم مردم باز خواهد بود و می‌تواند به جاذبه گردشگری بی‌نظیری تبدیل شود.

شهر گوگل صرفا مجموعه‌ای از فضاهای اداری را شامل نمی‌شود، بلکه در بخش‌های مختلف آن امکانات تفریحی و سرگرمی مانند پارک‌ها، مسیرهای ویژه دوچرخه‌سواری و مراکز خرید نیز پیش‌بینی شده که توسط عموم مردم قابل استفاده است. علاوه بر این در طراحی شهر گوگل نهایت تلاش صورت گرفته تا مصرف انرژی در آن به حداقل ممکن برسد و تمام انرژی مورد استفاده شهر نیز به‌طور کامل از انرژی‌های تجدیدپذیر تامین شود.

ساختمان‌های دو طبقه یا سه طبقه شهرگوگل به‌گونه‌ای طراحی شده‌اند که در عین جادار بودن کمترین فضا را اشغال کرده‌اند، چراکه همه آنها با شیبی ملایم به سمت یک بخش مرکزی متمایل شده‌اند و همین ویژگی باعث می‌شود فضای خوبی در کنار سازه برای رهگذران و گردشگران ایجاد شود.

در قسمت‌های مختلف شهر مدرن گوگل یکسری پارک‌ها یا به عبارت بهتر دهکده‌های تفریحی زیبایی طراحی شده‌اند که زیر یک سقف شفاف و مصون از گرما و باران، فضای فوق‌العاده‌ای را برای کارمندانی ایجاد می‌کنند که پس از پایان کار روزانه یا در وقت استراحت‌شان بخواهند خستگی در کنند. علاوه بر این در شهررویایی گوگل این امکان فراهم شده که بتوان با دوچرخه به تمام بخش‌های ساختمان‌های اداری و مراکز تفریحی دسترسی پیدا کرد. پارکینگ‌ها در شهر گوگل شکل و شمایل متفاوتی دارند به‌طوری که پارکینگ‌های طبقاتی زیر پوششی از سایبان‌های نیمه شفاف در برابر آفتاب و باد و باران محفوظ می‌مانند و ماشین‌های برقی هم در زمان قرار داشتن در پارکینگ به وسیله پنل‌های خورشیدی شارژ می‌شوند و این یعنی به حداقل رسیدن نیاز به فضای پارکینگ در شهر گوگل.

مطالب پیشنهادی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا