حمل و نقل

تجارت ایران و ترکیه با چند کامیون ۳۰ میلیارد می‌شود؟

مدیرکل تزانزیت و حمل و نقل بین‌المللی سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌ای اعلام کرد که با توجه به هدف‌گذاری بلندمدت ایران و ترکیه برای تجارت ۳۰ میلیارد دلاری در سال، باید ظرفیت‌های حمل و نقل را توسعه دهیم و تقریبا باید روزانه بیش از ۲۰۰۰ دستگاه کامیون از مرزهای ایران و ترکیه عبور کند اما در حال حاضر فاصله زیادی بین کامیون‌های عبوری از مرزهای جاده‌ای با این هدف‌گذاری وجود دارد که در مذاکرات اخیر با مقامات ترک در این باره صحبت شده است.

جواد هدایتی درباره آخرین وضعیت ترازیت و حمل و نقل جاده‌ای بین ایران و ترکیه اظهار کرد: ‌ترکیه پل عبوری ایران به اروپاست و به غیر از آن که می‌تواند به عنوان ترانزیت مورد استفاده قرار گیرد خود هدف صادراتی عمده‌ای برای ایران به شمار می‌رود. بنابراین در جلسه اخیر کمیته مشترک حمل و نقل جاده‌ای درباره چگونگی تسهیل تجارت از طریق شیوه‌های مختلف حمل و نقل بحث و بررسی‌های فراوانی صورت گرفت و در مذاکرات دو جانبه قرار شد در ادامه درباره تسهیل تردد کامیون‌ها در مرزهای مشترک اقدامات مناسبی انجام شود.

وی افزود: هدف‌گذاری تجارت ایران و ترکیه ۳۰ میلیارد دلار در سال بوده است و برای رسیدن به این هدف باید بستر آن را که حمل و نقل است فراهم کنیم، اما ظرفیت‌های حمل و نقل بسیار متفاوت و کمتر از این هدف‌گذاری است. در واقع یکی از دلایلی که میزان تجارت ایران و ترکیه به این عدد نرسیده همین مسئله بوده است.

مدیرکل تزانزیت و حمل و نقل بین‌المللی سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌ای ادامه داد: برای رسیدن به تجارت ۳۰ میلیارد دلاری در سال بین دو کشور باید حداقل یک میلیون تردد را در مرزهای مشترک پذیرش کنیم و به عنوان مثال اگر هر کامیون ترانزیتی یا تجاری حدود ۳۰ هزار دلار ارزش داشته باشد باید روزانه بیش از ۲۰۰۰ دستگاه کامیون از مرزهای ایران و ترکیه عبور کند. این در حالی است که تعداد کامیون‌های عبوری فاصله بسیار زیادی با این اعداد و ارقام دارد و به حدود ۴۰۰ دستگاه می‌رسد.

هدایتی گفت: بخشی از این مشکلات در حوزه تشریفات و بروکراسی‌های اداری است که باید آن را تسهیل کنیم و بخشی دیگر نیز به زیرساخت‌هایی است که باید آن را در مرزهای مشترک ایجاد کنیم. به عنوان مثال باید برای رسیدن به این هدف بلندمدت که مقامات عالی رتبه دو کشور در این زمینه به توافق رسیده‌اند گیت‌های تردد کامیون‌ها افزایش پیدا کند  و از سوی دیگر تشریفات اداری باید به گونه‌ای باشد که کامیون‌ها حداقل توقف را در مرزها داشته باشند.

وی با تأکید بر اینکه مرزهای هر کشور محل عبور و مرور است نه توقف، گفت: باید تشریفات اداری برای کامیون‌داران و بازرگان در پس کرانه‌های ایران و ترکیه انجام شود و با افزایش هماهنگی‌های دو جانبه کاری کنیم که سرعت عبور و مرور کامیون‌ها و تعداد گیت‌های تعبیه شده در هر یک از مرزها بیشتر شود تا حداقل تعداد عبور و مرور کامیون‌ها را تا ۲۰۰۰ دستگاه در روز افزایش دهیم.

مطالب پیشنهادی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا