عکسمسکن و ساختمان

جدیدترین کشتی‌های تفریحی جهان

گرچه صنعت کشتی‌سازی اروپا در رکود به سر می‌برد و رقبای آسیایی کار این رشته صنعتی را کساد کرده‌اند، ساخت کشتی‌های تفریحی در این قاره پررونق شده است. بیش از ۲۵ میلیون نفر در سال ۲۰۱۷ میلادی به سفر تفریحی دریایی می‌روند.

رشد سریع

برمبنای تخمین اتحادیه خطوط بین‌المللی کروز (CLIA) تا پایان سال جاری میلادی (۲۰۱۷) بیش از ۲۵ میلیون نفر در سراسر جهان یک بلیط سفر تفریحی دریایی خواهند خرید. به این ترتیب شمار کسانی که علاقمند به سفرهای تفریحی دریایی هستند یک میلیون نفر بیشتر از سال گذشته خواهد شد. با افزایش مسافر، بر شمار کشتی‌های تفریحی نیز افزوده می‌شود.

70000TONS OF METAL 2017 (cmm-marketing.com by Bianca Berger, Eus Straver and Marc Hansen)

افزایش کشتی‌های عظیم تفریحی

در حال حاضر ۴۴۸ کشتی بزرگ تفریحی در سراسر جهان وجود دارند و اکنون سفارش ۲۶ کشتی بزرگ تفریحی دیگر نیز داده شده است. در سال جاری میلادی (۲۰۱۷) در سراسر جهان ۱۲ کشتی عظیم تفریحی ۲۸ هزار گردشگر را در مسیرهای گوناگون دریاها می‌گردانند. یکی از هر چهار کشتی بزرگ تفریحی جهان را شرکت کشتی سازی مایرآلمان ساخته است.

 

بزرگترین شرکت‌های کشتی‌سازی تفریحی در اروپا

در مجموع سه شرکت کشتی‌سازی بزرگ اروپایی صنعت کشتی سازی تفریحی جهان را در دست دارند. یکی از این سه، شرکت کشتی‌سازی “فین کانتیری” در ایتالیاست. شرکت‌های کشتی سازی STX فرانسه و مایر آلمان دو شرکت بزرگ دیگر هستند. فین کانتیری در آغاز سال ۲۰۱۶ سفارش ساخت ۲۴ کشتی را دریافت کرد. در حال حاضر شرکت مایر آلمان مشغول ساخت ۲۱ کشتی و شرکت STX فرانسه نیز به ساخت ۱۲ کشتی مشغول است.

Meyer Werft in Papenburg Ovation of the Seas (Meyer Werft)

شرکت‌های کشتی‌سازی موفق اروپایی

شرکت‌های اروپایی از سال‌ها تجربه گسترده خود در ساخت مجتمع سیستم‌های بزرگ کشتی‌های تفریحی سود می‌جویند. مهندسان بزرگ با عرضه طرح‌های جذاب خود وظیفه دشواری را به عهده کارگران متخصص واگذار می‌کنند و این کارگران می‌توانند وظیفه محول شده را به خوبی اجرا کنند.Meyer Werft in Papenburg Ovation of the Seas (picture-alliance/dpa/I. Wagner)

رقیب ژاپنی

دو رقیبِ کشتی‌ساز اروپایی نیستند. یکی از این دو شرکت کشتی سازی MV در مالزی است و دیگری به شرکت صنایع سنگین “میتسوبیشی” ژاپن تعلق دارد. البته این شرکت ژاپنی در نظر دارد فعالیت‌هایش را در بخش کشتی‌سازی پایان دهد. خبر خوشی برای شرکت‌های دیگر کشتی‌سازی اروپایی چون شرکت مایر آلمان.Deutscher Schiffbau Aida (AP)

تورهای تفریحی آیدا

در سال ۲۰۱۵ میلادی اعلام شد که شرکت تورهای تفریحی دریایی آیدا سفارش میلیاردی ساخت دو کشتی بزرگ تفریحی را به شرکت کشتی سازی مایر آلمان داده است. این دوکشتی تفریحی که دارای بیش از ۲۵۰۰ کابین خواهد بود، قرار است در بهار سال ۲۰۲۱ میلادی آماده شوند.Deutschland Brennstart zu neuem AIDA-Kreuzfahrtschiff (picture alliance/dpa/I. Wagner)

 

کشتی‌های تفریحی سازگار با محیط زیست

قرار است کشتی‌های تفریحی در آینده سازگار با محیط زیست ساخته شوند. یکی از مهم‌ترین خصوصیات این کشتی‌ها استفاده از گاز طبیعی مایع یا (LNG) برای کاهش مواد آلاینده محیط زیست و رسیدن به مصرف کم برق از راه استفاده از لامپ‌های ال ئی دی (LED) است.Deutschland Brennstart zu neuem AIDA-Kreuzfahrtschiff (picture alliance/dpa/I. Wagner)

 

تعطیلات رویایی یا کابوسی برای سلامتی؟

انتقادهای زیادی می‌شود به مصرف انرژی فراوان کشتی‌های تفریحی که به علت عظمت‌شان به آنها شهرهای شناور می‌گویند. سازمان غیردولتی حافظ محیط زیست در آلمان “نابو” اعلام کرده که در حال حاضر سوخت همه کشتی‌های تفریحی نفت سنگینی است که مواد آلاینده‌اش ۱۰۰ برابر بیشتر از گازوئیل کامیون‌هاست.

 

بزرگ‌ترین‌ کشتی تفریحی جهان

کشتی تفریحی هارمونی دریاها “Harmony of the Seas” با ۶۶ متر عرض، ۳۶۲ متر طول، ۱۶ عرشه و مکانی برای اقامت ۵۴۸۰ گردشگر بزرگ‌ترین کشتی تفریحی در سراسر جهان است. در این کشتی بیش از ۲۰۰۰ نفر کار می‌کنند. بیش از ۲۰ رستوران، ۲۳ استخر شنا و پارکی با بیش از ۱۲۰۰ گیاه در خدمت مسافران قرار دارد. یک شرکت کشتیرانی آمریکایی سفارش این کشتی را با پرداخت بیش از یک میلیارد دلار به شرکت فرانسوی STX داده بود.Harmony of the seas (picture-alliance/dpa/F.Dubray)

 

تایتانیک

کشتی مشهور تایتانیک که بیش از ۱۰۰ سال پیش غرق شد، در مقایسه با کشتی تفریحی هارمونی دریاها “Harmony of the Seas” بسیار کوچک است. طول تایتانیک ۲۶۹ متر بود و ۹ عرشه داشت. تایتانیک ظرفیت ۲۶۸۷ مسافر را داشت و دارای ۸۶۰ خدمه بود.100 Jahre Untergang der Titanic (picture-alliance/dpa)

رقیب آینده: چین

به احتمال زیاد چین در آینده رقیب شرکت‌های کشتی‌سازی تفریحی اروپا خواهد بود. در حال حاضر سالانه حدود یک میلیون شهروند چین به سفرهای تفریحی دریایی می‌روند. گفته می‌شود که این تعداد می‌تواند در سال ۲۰۳۰ به هشت میلیون نفر افزایش یابد. این دلیل قابل توجیهی است اگر چین بخواهد در این حیطه سرمایه‌گذاری کند.China Kreuzfahrt Hena (picture-alliance/dpa)

چندمکان تفریحی برای ثروتمندان+تصاویر

چندمکان تفریحی برای ثروتمندان+تصاویر

 

 

 

 

 

 

مطالب پیشنهادی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا