شرکت ها

« آسمان سرا » الگوی برتر ساخت وساز در منطقه ۵ تهران

پروژه پیشرفته و فاخر «آسمان سرا » با کاربری مسکونی و با مساحتی درحدود ۴۲ هزار متر مربع زیربنا در خیابان شاهین شمالی واقع در منطقه ۵ تهران در حال ساخت است. این پروژه در ۹ طبقه مسکونی، ۱ طبقه لابی ومشاعات، ۴ زیرزمین و درمجموع با دارا بودن حدود ۱۸۰ واحد مسکونی با مساحت ۱۰۰ تا ۱۶۰ مترمربع در دست اجراست. دید و منظره اکثر واحدهای این پروژه رو به کمربندی سبزی به طول حدود ۱۲ کیلومتر است و اساسا بخشی از کدهای معماری سبز در این سازه منظور شده است. فلسفه نامگذاری این پروژه نیز مربوط به یک منطقه خوش آب و هوا به نام آسمان سرا در استان گیلان است.متن زیر ماحصل گفت و گوی خبرنگار «ساختمان » با علی مراد فولادوند، مجری پروژه آسمان سرا است که در ادامه می خوانید:

علی-مراد-فولادوند
علی مراد فولادوند مدیرعامل شرکت داناک

برای اجرا و تکمیل پروژه آسمان سرا چه میزان اعتبار پیش بینی شده است؟

ساخت این پروژه به اعتباری بالغ بر ۳۰۰ میلیارد تومان نیاز دارد و ارزش زمین آن نیز همین مبلغ است و درمجموع حدود ۶۰۰ میلیارد تومان جهت اجرای این پروژه سرمایه گذاری شده است. این پروژه اکنون در مرحله فونداسیون قرار دارد و حدود ۲۰۰ نفر به مدت ۳۷ ماه در این مجموعه مشغول به کار خواهند بود که اقدام مثبتی در زمینه کمک به اشتغال زایی در جامعه است.

هدف شما از اجرای پروژه آسمان سرا چیست؟

منطقه ۵ تهران مانند مناطقی ازجمله الهیه و جماران جزو مناطق قدیمی تهران نیست و جزو مناطق توسعه یافته پایتخت است، از این رو از شهرسازی قابل قبول تری به نسبت دیگر مناطق برخوردار است. با این حال، منطقه ۵ علیرغم داشتن خیابان های عریض و زمین های بزرگ، از معماری برجسته و مطلوبی برخوردار نیست. یکی از اهداف ما از اجرای این پروژه، این بود که الگوسازی مناسبی از ساخت و ساز مسکونی در منطقه ۵ ایجاد شود. با این رویکرد، پس از تامین زمین مناسب در این منطقه، با همکاری معماران برجسته اقدام به اجرای این پروژه کردیم. ضمن اینکه موقعیت زمین موردنظر این انتظار را برآورده میساخت که پروژه موفقی در آن اجرا شود. در همین حال این پروژه به عنوان یک طرح برتر مورد اقبال شهرداری قرار گرفت و به عنوان الگویی برای سازندگان دیگر مطرح شد. در کنار آن، بحث بهره مندی از ارزش افزوده نیز از دیگر اهداف ما از اجرای این پروژه بود.

در طراحی این پروژه به چه مسائلی توجه شده است؟

سبک طراحی و معماری پروژه آسمان سرا مدرن است. از ویژگی های شاخص پروژه این است که دارای واحد درجه ۲ نیست؛ عمده واحدها نورگیری مستقیم دارند و واحد پشت به آفتاب نداریم. همچنین نقش فضای سبز در این پروژه، هم در سطح و هم در ارتفاع بسیار برجسته است. بالک نهای بزرگ و محل های نشیمن بیرونی برای مشاهده فضای کمربندی سبز در آن پیش بینی شده است. لابی این پروژه حدود ۷۰۰متر و با ارتفاع زیاد است. همچنین مشاعات این ساختمان کاربردی است. درواقع هدف ما این بوده که با ایجاد یک زیست بوم، امکانات موردنیاز برای تفریح، آسایش و راحتی تمام گروه های ساکن در این سازه ازجمله کودکان، جوانان، سالمندان و خانوارها را به طور مستقل و بدون نیاز به خروج از این مجموعه تامین کنیم.

بحث بهینه سازی مصرف انرژی در این مجموعه تا چه حد مورد توجه قرار گرفته است؟

در طراحی این پروژه مبحث ۱۹ مقررات ملی ساختمان رعایت شده و با استفاده از تخصص مشاوران انرژی، مصرف انرژی درحدود ۳۰ درصد در آن کاهش یافته است. کاربرد مصالح و متریال مناسب برای جلوگیری از پرت انرژی در بخش های مختلف ساختمان ازجمله در و پنجره ها، تاسیسات مکانیکی و برقی و… مورد توجه قرار گرفته و برای تامین انرژی استخر نیز از انرژی خورشیدی استفاده شده است. در عین حال پیش بینی شده تا بخشی از آب مورد استفاده برای شست و شو در داخل واحدها، به عنوان آب خاکستری برای آبیاری فضای سبز اختصاص یابد. درواقع بخشی از کدهای معماری سبز در این مجموعه رعایت شده و پروژه به عنوان یک زیست بوم مورد توجه قرار گرفته است.

در این پروژه به طور عمده چه نوع مصالح و متریالی به کار رفته است؟

از آنجایی که پیش بینی شده تا این پروژه بیش از ۶۰ سال بهره وری داشته باشد، بنابراین متریالی انتخاب و استفاده شده که بتواند این هدف را محقق سازد. به عبارتی مصالح و متریال مصرفی در این پروژه با اهداف مهمی شامل کاهش مصرف انرژی، سبک سازی و افزایش مقاومت ساختمان در برابر زلزله انتخاب شده و مورد استفاده قرار می گیرد.

مطالب پیشنهادی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا