مسکن و ساختمان

ما دشمن سازندگان نیستیم

محمود قدیری معاون ایمنی و پیشگیری سازمان آتش نشانی و خدمات ایمنی شهرداری تهران در گفتگو با ساختمان:

لطفاً راجع به دغدغه های صدور پروانه آتش نشانی از طرف سازندهها و اقداماتی که توسط  سازمان  آتشنشانی صورت گرفته است بفرمایید.

نگرانی سازنده‌ها از اینجاست که موضوع آتش نشانی مقداری وقفه ایجاد می‌کند در تاییدیه هایی که باید دریافت کنند. البته در این زمینه ما سرعت عمل مان را بالا برده ایم مثلاً در بحث نوبت بازدید و زمان بازدید. ولی مشکلی که ما داریم این است که چون ضوابط آتش نشانی شامل یک سلسله الزامات فرارشته ای است که مباحث متنوعی از قبیل معماری، سازه، مکانیک، اعلام و اطفاء حریق و سایر مواردی از این دست را در بر می‌گیرد عموماً سازنده ها به دلیل عدم آگاهی، اشراف و یا علاقه به این مباحث در دریافت تاییدیه پایان کار با وقفه مواجه می شوند که این موضوع موجب نارضایت یهایی شده است. ما در این زمینه یک سیر تکاملی را طی کردیم، برای مثال تعدادی شرکت را طبق مصوبه شورای شهر تعیین صلاحیت کردیم که مکلف شده اند با به کارگیری مهندسین متخصص پس از آموزش و پذیرفته شدن در یک آزمون استاندارد، بر ضوابط آتشنشانی ساختمان ها نظارت کنند. اما مشکلی که در بعضی از شرکت ها وجود دارد مسائلی از قبیل امضا فروشی و مجوز فروشی است که برای مثال شرکتی رتبه بندی می‌شوند و گرید ۱ را دریافت می‌کند ولی گریدش را می فروشد و خودش کار نمی‌کند. البته ما به شدت با این موضوع برخورد می‌کنیم و به همین دلیل اخیراً این اتفاقات کمتر می افتد، ولی اصل موضوع اینجاست که اگر مالکین در زمان اجرا ضوابط آتش نشانی را به طور دقیق و کامل انجام دهند در زمان پایان کار حداکثر ظرف مدت کمتر از یک هفته تاییدیه شان صادر می شود.

 

یعنی میفرمایید مسائل مربوط به کاغذ بازی و بوروکراسی اداری غالباً به خاطر عدم رعایت ضوابط از طرف خود سازندگان است؟

بله بیشتر بحث فنی است، البته در گذشته خودمان هم یک سری کاستی هایی داشتیم که برطرف شده است، برای مثال یک کارشناس می رفت و ایراداتی را مطرح می‌کرد و مالک برطرف می‌کرد، کارشناس بعدی سازمان مجدداً ایرادات جدیدی را وارد می کرد و در نتیجه این موضوع مقداری بدبینی ایجاد کرده بود نسبت به مجموعه آتش نشانی. بنابراین ما یک سری ضوابط را استخراج و در سایت سازمان منتشر کردیم و کارشناسان را آموزش دادیم که در همان جلسه اول همه ایرادات را بگیرند تا مالک از این بابت یقین حاصل کند که بعد از برطرف کردن آنها، تاییدیه را دریافت خواهد کرد .البته سیستم را هم مکانیزه کردیم و به تمام شرکت هایی که خدمات آتش نشانی انجام می‌دهند کارتابل دادیم. نقشه های کاغذی و رفت و آمدهای غیرضروری حذف شده و در حال حاضر نقشه ها به صورت الکترونیکی تهیه و ارسال شده و در اینجا تایید می شود. به هر صورت الان مشکلات خیلی کمتر شده و البته باید تاکید کنم در صورتی که شرکت های مجری مورد تایید ما سیستم شان ایراد داشته باشد و یا خلافی صورت بگیرد به ایشان اخطار م یدهیم و نهایتاً از لیست حذف می شوند. در واقع مهمترین اتفاق خوبی که افتاده این است که ساختمان هایی که سازمان تایید می‌کند واقعاً از نظر ایمنی آتش سوزی در حد استانداردهای بالای جهانی قرار دارند. چرا که اولاً احتمال بروز حادثه بسیار پایین آمده و ثانیاً حتی در صورت بروز حادثه هیچ تلفات جانی نخواهیم داشت. دیگر سازه های فلزی بدون ایمن سازی در تهران ساخته نمی شود؛ مگر اینکه مقاوم سازی شده باشد در برابر آتش. به نظر ما اینها سختگیری نیست و ما تنها دقت را بالا برده ایم تا دیگر اتفاقاتی نظیر پلاسکو تکرار نشود. خواهش من از سازنده ها این است که در انتخاب شرک تهایی که م یخواهند با آنها قرارداد ببندند دقت کنند. شرکت هایی هستند که بدون تعیین صلاحیت با دلالی و روش های دیگر مشتری یابی می‌کنند و مالکین را فریب می‌دهند، بعد برای گرفتن تاییدیه با اسم یکی از شرکت های مجاز در سازمان ثبت می‌شوند و ما هم بی اطلاع می مانیم. البته در صورت مطلع شدن برخورد می‌کنیم ولی سازنده ها باید بسیار مراقب باشند و سوابق این شرکت ها را حتماً بررسی کند.

 

آیا خود سازمان یک لیست مشخص ندارد که روی سایت بارگذاری شده باشد؟

چرا در سایت هست ولی برخی مطلع نیستند و از طرف دیگر باید دانست که این دسته شرکت‌ها هم اگرچه همگی، مراحل قانونی را طی کرده اند ولی باید دید که از نظر کیفیت کار و یا قیمت آیا رضایت مالکین قبلی را جلب کرده اند یا خیر؟ بعضی از این شرکت‌ها قراردادهای بسیار ناقصی با سازنده ها می‌بندند در حالی که آنها باید در قراردادشان مسئولیت همه ضوابط را بپذیرند، اعم از محصولات استاندارد، اجرا و در نهایت تاییدیه آتش نشانی که اگر مورد قبول واقع نشد خسارت سازنده را بپردازند و حتما باید بخش قابل توجهی از دستمزدشان بماند برای بعد از دریافت تاییدیه. از نظر محتوایی هم باید تمام موارد از قبیل معماری، ایمنی در معماری، مقاوم سازی، اعلام و اطفاء حریق، تهویه هوای پارکینگ های بزرگ و تمام جزئیات دیگر در قرارداد ذکر شده باشد. از سوی دیگر بعضی از این شرکت ها هم هستند که قیمت های غیر منصفانه ارائه می‌دهند. اگرچه شرکت های بسیار منظم و منصف هم داریم. موضوع این است که برخوردهای ما هم تبعات و هزینه های زیادی برای ما دارد برای مثال شکایت های بسیاری در ارتباط با نظارت ما صورت گرفته و برخی مدعی شده اند که ما با سختگیری مانع کسب و کارشان شده ایم، منتها اگر مالکین با ما همراه باشند بسیاری از این مشکلات به سادگی حل خواهد شد. البته آنها به ما دسترسی دارند، ما هر دوشنبه ملاقات عموم یداریم و از طریق تلفن ۶۴۳۲۳۲۳۲ هم پاسخگو هستیم که آن ها می‌توانند مشکلات، سوالات و ابهامات خود را مطرح کنند و در اسرع وقت پاسخ خود را دریافت نمایند.

 

نظر شما راجع به برگزاری همایش آتش نشانی و ایمنی ساختمان چیست؟

ما همیشه به دنبال این بودیم که به جامعه مخاطب خود دسترسی داشته باشیم و حرف هایمان به گوش همه برسد. مزیت مهم این همایش این است که ما می‌توانیم چهره واقعی آتش نشانی را به مخاطبین خود نشان بدهیم که در این صورت با آگاه سازی جامعه مخاطب خود به اهداف بزرگی نائل خواهیم شد. چرا که اگر کارفرما آگاه باشد اولا کیفیت کارش بالا می‌رود و ثانیا هزینه تمام شده اش پایین می آید که بخشی از آن هزینه مالی و بخش دیگر زمان است. از سوی دیگر ممکن است که ما هم مشکلات و ایراداتی داشته باشیم که به آن واقف نباشیم و اطلاع رسانی مالکان و سازنده ها می تواند به ما کمک کند که وقوف پیدا کنیم. ما دشمن تولیدکنندگان ساختمان نیستیم، از دید ما آنها سرمایه های کشورند که کار آفرینی می‌کنند و مسکن برای مردم تولید می‌کنند. ما وظیفه خودمان می‌دانیم که به آنها کمک کنیم که راحت تر و در زمان کوتاه تر با هزینه کمتر به نتیجه برسند و این همایش اگر بتواند در کمرنگ کردن این مشکلات کمکی بکند می‌توانیم بگوییم که بخشی از رسالت خود را در این حوزه انجام داده ایم.

 

مطالب پیشنهادی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا