دانشنامه ساخت و ساز

اجرای سازه های فولادی

مقدمه

استفاده از سازه های فولادی  یکی از متداول ترین روش های ساختمان سازی می باشد. ساختمان های بلند مرتبه،سازه های شهری نظیر تابلوهای تبلیغاتی، سازه های ترافیکی نظیر پل های عابر پیاده، پل های ماشین رو و سازه های صنعتی نظیر انواع خرپاها و سوله ها را می توان نام برد. سرعت و سهولت اجرا به خصوص پس از پیشرفت صنعت جوشکاری، باعث رونق گرفتن هرچه بیشتر سازه های فلزی شده است.

در مقایسه با سازه های بتنی، ابعاد کمترمقاطع تیر و ستون، سرعت ساخت و نصب سریع تر، سبک تر بودن و کیفیت بهتر مقاطع فلزی ساخته شده درکارخانه نسبت به مقاطع بتنی اجرا شده در محل از امتیازات سازه های فلزی می باشد. در عین حال ضعف درمقابل آتش سوزی، ضعف در مقابل رطوبت به دلیل زنگ زدگی و خوردگی و … از نقاط ضعف سازه های فلزی درقیاس با سازه های بتنی است.

 

استاندارد عملکرد

 مبحث دهم مقررات ملی AWS با استفاده از وسایل جوشکاری مانند دستگاه جوش – الکترود و … و معیارهای ساختمان، جوش های مختلف را اجرا  می نماید

 

کلیات

در این پودمان ابتدا به معرفی آهن و فراورده های آن از قبیل فولاد و چدن و روش های تولید فولاد می پردازیم. درادامه، اعضای مختلف سازه های فولادی و روش ساخت آنها از قبیل فونداسیون، تیر و ستون، مهاربندها و سقف هامعرفی می شوند و سپس انواع اتصالات در سازه های فولادی از نظر روش طراحی و اجرا و مباحثی درباره جوشکاریو پیچ و پرچ بیان شده است.

 

آهن

آهن یکی از عناصرطبیعی است که به صورت سنگ آهن و معمولاً همراه با ناخالصی از معادن استخراج می شود با افزودن کربن به آهن خالص، دو آلیاژ اصلی فولادو چدن به دست می آید که کاربردهای فراوانی در صنایع مختلف از جمله در صنعت ساختمان دارند.

 

فولاد 

آهن خالص به دلیل نرمی و عدم استحکام کافی، مستقیماً در صنعت ساختمان مورد استفاده قرار نمی گیرد. با افزودن حداکثر ۲ درصد کربن به آهن خالص، آلیاژی به نام فولاد تولید می شود. از فولاد جهت تولید پروفیل های ساختمانی نظیر تیرآهن ، نبشی، میل گرد و… استفاده می شود.

 

چدن

اگر میزان کربنی که به آهن خالص افزوده می شود بیش از ۲ درصد باشد، میزان تردی و سختی آن افزایشمی یابد، یعنی با افزایش کربن، بر میزان مقاومت و ظرفیت باربری فولاد افزوده شده اما خاصیت شکل پذیری(چکش خواری) و جوش پذیری آن کاهش می یابد و به چدن نزدیک می شود. کربن موجود در چدن بین ۲ تا ۵ درصد می باشد. از چدن به دلیل ظرفیت باربری بالا و مقاومت در برابر رطوبت، برای تولید دریچه منهول های فاضلاب، دریچه کنتورهای آب شهری، لوله ناودان و لوله فاضلاب استفاده می شود.

 

سازه های سبک فولادی سرد نورد شده (LSF)

 

مطالب پیشنهادی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا