دانشنامه ساخت و ساز

معماری داخلی مصر

مقدمه

تمدن تاریخی و معماری داخلی مصر در حدود ۵۰۰۰ سال پیش، در اطراف رود نیل شکل گرفت و حدود ۲۸۰۰ سال طول کشید. آثار این دوره تاریخی تا امروز به عنوان میراثی از مصر باستان باقی مانده است و معماری داخلی مصر یکی از سبک های خاص این حوزه به شمار می اید.

آثار معماری به جامانده از تمدن مصر باستان با توجه به مصالحی که در ساخت آنها به کار رفته است، به طور کلی به دو دسته تقسیم می شوند؛ دستۀ نخست، بناهایی هستند که مصالح بهکار رفته در آنها آجر نپخته بوده است. از این نوع آجر در ساخت خانه های مصری در طول تمدن های فراعنه تا دورۀ اسلامی استفاده می شده است و امروزه در ساخت خانه های روستایی کاربرد دارد.

نوع دوم معماری سنگ است. مصری ها قومی ابدی تگرا بودند و هر معماری که مربوط به دنیای دیگر و جهان ابدی باشد، سنگی است و هر معماری که مربوط به این دنیا باشد، خشتی و فانی است.

خانه های گلی مصری سقف هایی تخت داشت. مردم فقیر در کلبه هایی کوچک زندگی میکردند؛ در حالیکه ثروتمندان در شهرها در ساختمان هایی تا سه طبقه زندگی میکردند. خانه ها پنجره هایی کوچک برای محافظت از آفتاب داشتند که به خنک ماندن آنها کمک میک‌رد.

فضای داخلی خانه ثروتمندان شامل سرسرا و اتاق هایی مانند چندین اتاق خواب، معبد خانوادگی، نشیمن، بخش زنانه، انبار، آشپزخانه، سرویس بهداشتی، حوزۀ خدمتکاران، آغل حیوانات، باغ، ایوان سایه بان دار و… بود.

 

 

برخی از ویژگی های اصلی سبک مصری

۱ رنگ: بیشتر رنگ ها در سبک مصری، طیف رن گهای گرم و روشن هستند که با ترکیب این رن گها، فضاهایی شبیه به صحراهای مصر با تلفیقی از شن و خورشید در ذهن تداعی م یگردد. رن گهای مرتبط با خدایان مصری مانند قرمز، زرد و آبی و همچنین خطوط مرزی سبز و سیاه و سفید به وفور استفاده م یشوند.

۲ نمادهای مهم در معماری داخلی مصر: نمادها در مصر برگرفته از اعتقادات مذهبی و خدایان آنها بوده است. نمادها شامل مجسمه هایی از ابوالهول، خدایان اساطیری مصر، تصاویر فراعنه و حیواناتی مانند گربه، مار، پرندگانی مانند عقاب و اردک و… هستند. بر روی  سطوح داخلی معمولاًً طرح های راه راه و زیگزاگ به کار می رفتند.

۳ اهمیت پیکرتراشی، مجسم ه سازی و نقاب در فضای داخلی: پیکرتراشی و ساخت مجسم ههای سنگی یکی از اصل یترین اشکال هنری در مصر باستان است. اهمیت مجسمه و مجسمه سازی در مصر نیز به فرهنگ دینی و اعتقادات مصریان بر م یگردد. مجسم ههای مصری تصاویری از فراعنه و خدایان بودند.

جدای از مجسم ههایی که جنبه رسمی و آیینی داشتند، ساخت مجسم ههای واقع گرایانه از افراد نیز در بین مصریان رواج داشت. در تزیینات دیوارهای داخلی از نقا بهای مصری استفاده می کردند و در اطراف اتاق چندین مجسمه بزرگ نیز گذاشته م یشد.

۴ نقاشی و انواع کنده کاری بر سطوح داخلی: دیوارها شامل نقاشی، کنده کاری ها و سفال های لعاب دار هستند. نقاشی از هنرهای مهم مصر باستان بود که به سه دسته کلی اسطوره ای، آیینی و واقعه نگاری تقسیم می شدند. در نقاشی های اسطوره ای به جهان خدایان و وادی پس از مرگ پرداخته می شد. در نقاشی های آیینی، نیز عمدتاً به مراسم سوگواری تشییع جنازه و مراسمی از این دست می پرداختند.

در نقاشی واقعه نگاری، موضوع نقاشی به ثبت جلوه هایی از زندگی روزمره و حوادث رایج است و موضوعات تنوع بیشتری دارند. این تصاویر افزون بر زندگی روزمره، موضوعاتی نظیر گل ها، درختان سدر، پاپیروس، نخل، انگور، شاخه درختان میوه و همچنین پرندگان، ماهی ها و حیوانات را در بر می گیرند.

۵ ساخت ستون های متعدد با نقاشی و کنده کاری: ستون های با قطر زیاد با سرستون های پاپیروس، لوتوس یا نیلوفر آبی و نخل در فضای  داخلی سبک مصری به کار می روند. بدنۀ ستون ها دارای نقاشی و حکاک یهایی با مضامین اساطیری مصر هستند.

 

۶ برخی از عناصر و مبلمان های مصر: از ویژگی های مهم فضاهای داخلی مصر، زوایای گرد شده و قوس دار و طاقچه های مختلف (تورفتگی دیوار) است. در فضاهای داخلی از کف پوش های حصیری استفاده میک‌ردند و همچنین از نقاشی برای تز یین کف بهره م یگرفتند. طلاکوبی در سطوح داخلی و مجسمه ها و مبلمان طلایی از عناصر زینت بخش فضاهای داخلی بودند.

مبلمان در دکوراسیون مصری از جنس چوب، سنگ و فلز ساخته می شوند. برای چوب ها عمدتاً رنگ های مشکی و قرمز تیره را در نظر می گیرند. برای تز یین از لوازم شیشه ای، سفالی و فلزات طلاکاری شده استفاده می شد.

علاوه برکنده ک‌اری های زیبا روی مبلمان، دیوار، اشیای قیمتی و عتیقه از نقاشی استفاده می شد. ت یکه گاه و دسته های مبلمان را حکاکی میک‌نند و اغلب صندلی ها و پایه های میز را به شکل پنجه (چنگال) و سم حیوانات و همچنین سر اردک و غیره در می آورند. چهارپایه و صندلی های تاشو در سبک مصری استفاده می شوند.

در سبک مصری بهک ارگیری پارچه های مخصوص در رنگ های روشن (ترجیحاً سفید یا کرم) و با طرح های هندسی دقیق (راه راه، زیگزاگ و غیره) رواج دارد. چراغ های بزرگ و ساقه های پاپیروس در گلدان های سفالی بلند، نقش به سزایی در زیبایی فضاهای داخلی مصری ایفا میک‌نند. در این سبک، اتاق ها را با صندوق ها و جعبه هایی برای نگه داری اشیای با ارزش، پارچه، جواهرات و… مجهز میک‌نند.

 

معماری داخلی در هند 

معماری داخلی در یونان  

معماری داخلی در رم 

 بررسی سبک های معماری چین

مطالب پیشنهادی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا