دانشنامه ساخت و ساز

بررسی سبک های معماری چین

آیا تا به حال پی برده اید

  • سبک های اصلی معماری داخلی در جهان کدامند؟
  • در سبک شناسی معماری داخلی چه مواردی بررسی می شود؟
  • ویژگی های شاخص معماری داخلی چین و ژاپن کدامند؟
  • عناصر اصلی در معماری داخلی سب کهای یونانی، مصری و رمی چیست؟
  • در معماری داخلی هند، از چه نمادها و نقش هایی استفاده می شود؟
  • معماری اروپا با ظهور مسیحیت چه تغییراتی کرد؟

استاندارد عملکرد

پس از پایان این واحد یادگیری هنرجو قادر خواهد بود:

  1. سبک های اصلی معماری داخلی در جهان را نام ببرد.
  2. موارد مهم در شکل گیری یک سبک معماری داخلی را توضیح دهد.
  3. ویژگی های شاخص معماری داخلی چین و ژاپن را بیان کند
  4. عناصر اصلی در معماری داخلی سب کهای یونانی، مصری و رمی را شرح دهد.
  5. نمادها و نقش های معماری داخلی هند را بیان کند.
  6. سب کهای معماری که ظهور مسیحیت در سرزمین های اروپایی ایجاد کرد را نام ببرد.
  7. ویژگی های معماری سرزمین های اروپایی پس از ظهور مسیحیت را شرح دهد؟


مقدمه

شناخت انواع سبک در معماری داخلی در طول تاریخ بسیارمهم است و به ما کمک میک‌ند تا بتوانیم تصویر روشن تری از سبک های مختلف به دست بیاوریم. آنچه سبک های معماری داخلی را از هم متمایز میک‌ند طرزنگرش متفاوت آنها به رنگ، نور، فرم و نوع و مبلمان در فضا و میزان خلوتی و شلوغی فضاهای داخلی است. آشنایی با جزئیات هر سبکی به چگونگی اجرای معماری داخلی کمک میک‌ند. در این واحد یادگیری، شما با انواع سبک ها در جهان، از سبک چینی و ژاپنی گرفته تا سبک یونانی، رمی و مصری، آشنا می شوید.

معماری داخلی در چین

سبک معماری داخلی چین، از دیگر سبک های مهم و تأثیرگذار در حوزه معماری است. معماری چین مانند سایر هنرهای آنها از گستردگی و تنوع فراوان برخوردار است. آثار معماری آنها گاه به سبب استفاده از مصالح کم دوام از بین رفته اند، ول کین آنچه از این آثار باقی مانده، گویای این حقیقت است که آثار چین در حد معماری مصر و بین النهرین و ایران باستان است و تأثیر این معماری بر کشورهای مختلف دنیا از جمله ژاپن، کره، سنگاپور، مالزی و حتی به عنوان سبک مطرح در قرن هفدهم و هجدهم اروپا حائز اهمیت است. در معماری چین پیوند و وحدت با طبیعت وجود دارد. ذهن چینی به کلیات و مجردات بی اعتنا است و کششی ژرف به پدیده های طبیعی و تصاویر شاعرانه دارد. برای وی، طبیعت عرصۀ شکفتگی همۀ پدیده های ملموس و مشهود است که ارتباطی مستقیم با عواطف انسان دارد و به دنبال درک راز نهفته در پس چهرۀ ظاهری جهان است. در چین به دلیل شرایط آب و هوایی مرطوب، ساخت بناها با مواد و مصالحی چون سنگ و آجر مورد توجه نبود و چوب مهم ترین مصالح معماری به شمار می آمد. چینی ها معابد بودایی، کاخ ها و خانه ها را به صورت یک تا چند طبقه و اغلب با چوب و با سقف شیروانی از جنس سفال می ساختند که شکل کلی آنها تقریباً مشابه هستند.

تنوع خانه ها در چین فراوان است؛ اما از میان چندین الگوی مهم خانه می توان به این موارد اشاره کرد: در مناطق شمال و شرق چین حیاط در وسط قرار دارد و اتاق ها در چهار طرف حیاط واقع شده اند. بام های این خانه ها شیب دار هستند. این الگوی خانه معمولاًً دارای دو بخش عقب و جلو است. بخش جلو مربوط به بخش خدماتی است. دروازه اصلی ورود به حیاط در داخل توسط دیواری حفاظت می شود، به طوری که حیاط از داخل خانه از نظر پنهان است. تالار میانی محل انجام تشریفات خانوادگی و پذیرایی از مهمانان عالیقدر است و اتاق های چهار طرف روبه روی حیاط قرار دارد و به وسیلۀ راهرو به یک دیگر متصل می شود. تالار اصلی زیر یک بام شیب دار با قرنیزهای برآمده ساخته شده است که در آن یک شبکۀ نگه دارنده و ستون های چوبی، قرارگرفته است. این الگو، با حیاط وسیع چهار گوش، محیط آرام و صمیمی و گل ها و درختان قشنگ و منظم، .) فضای زندگی بسیار ایده آلی محسوب می شود.

نوع دیگری از خانه های چینی دارای الگوی دایره یا مستطیل شکل بودند که بین قرن های ۱۲ تا ۲۰ میلادی ساخته شدند. این خانه های گلی ۵ طبقه بودند و از استحکام و توانایی تدافعی زیادی برخوردار بودند و ظرفیت خانواری بالایی داشتند. این خانه ها در فصل تابستان هوایی خنک و در زمستان هوایی گرم  داشتند.

برخی از ویژگی های اصلی سبک معماری داخلی چین

۱ رعایت اصول فنگ شویی :  اصول فنگ شویی یک فلسفه و فن باستانی در چین است و برای پیداکردن دکوراسیون مناسب و چیدمان درست اشیاء در ساختمان ها استفاده می شود تا بهترین اثر را بر سلامتی، شادی، موفقیت، هماهنگی و به طور کلی انرژی مثبت داشته باشد. فنگ شویی هنر و علم زندگی متعادل و هماهنگ بین انسان و طبیعت پیرامون اوست. عناصر مهم در فنگ شویی: آب، آتش، خاک، چوب و فلز هستند. مه مترین اصل فنگ شویی پرهیز از انباشتگی و بی نظمی و اصل دیگر دقت در رنگ محیط اطراف است. در واقع، دکوراسیون به سبک چینی، دکوراسیونی خلوت و ساده است. در اصول فنگ شویی به چوب بسیار بها داده شده است و به عنوان عنصر ثروت از آن یاد می شود. در این سبک تار کیی، بی نظمی، گرد و خاک و رطوبت نیز باعث توقف جریان انرژی می شوند. بر اساس اصول فنگ شویی در ساخت خانه ها باید از راهروهای باریک و بلند اجتناب شود و اتاق ها در خط مستقیم قرار نگیرند و این عقیده وجود دارد که در آپارتمان ها و خانه هایی که دارای گوشه ها و زوایای تیز هستند، جریان انرژی مخدوش می شود.

۲ رنگ : رنگ های اصلی کاربردی در این سبک مشکی، طلایی، زرد و قرمز هستند. در دکوراسیون چینی رنگ قرمز به ویژه برای اتاق نشیمن از جایگاه ویژه ای برخوردار است؛ زیرا رنگ قرمز در فرهنگ چینی نماد خوشبختی و موفقیت های بزرگ است. رنگ های زرد و سبز نیز از رنگ های مهم و پرکاربرد در فرهنگ چین و به تبع آن در دکوراسیون داخلی به سبک چینی هستند.

۳ موتیف و نمادهای مهم در چین : نماد ( یین و یانگ )  از نمادهای مهم کشور چین است  که نشان دهندۀ قطب های مختلف و تضادهای جهان و مکمل هم هستند. البته این بدان معنا نیست که ب  یانگ خوب و یین بد است، بلکه تعادل هستی لازم هستند. شب و روز یا زمستان و تابستان، بخشی از چرخۀ هستی هستند. وقتی تعادل برقرار باشد، تعادل و احساس » یین و یانگ « بین خوبی به وجود می آید. این دیدگاه باعث ایجاد تعادل در کلیت فضاهای خارجی و داخلی چین شده است و سعی شده در رنگ و عناصر و اجزا این تعادل و وحدت ایجاد شود. از دیگر نمادهای مهم چین می توان به اژدها، ببر، ماهی، درخت کاج، درخت هلو، درخت خرمالو، بامبو، پل، چتر، بادبزن، فلوت، ناقوس، عود، آینه و غیره اشاره کرد.

۴  انواع جداکننده های (چوبی پارتیشن ها و پانل ها) در فضاهای داخلی و خارجی: ساختمان های چینی در گذشته از پنجره استفاده نمیک‌ردند و در عوض از کاغذ و پارچه در فضای خارجی و از پارتیشن های حکاکی شده متخلخل در فضای داخلی استفاده می شد که امکان نورگیری و گردش هوا و جابه جایی و انعطاف پذیری فضای داخلی برای عملکردهای مختلف را مهیّا می ساخت. این پارتیشن ها در فضاهای معاصر نیز استفاده می شوند. بعضی از پانل های چوبی در محوطۀ خارجی و داخلی با طرح قطاعی از دایره یا به شکل نعل اسب هستند.

 

۵ استفاده از صفحات تاشوی نقش دار: صفحات تاشوی نقش دار به عنوان تقسیمک نندۀ فضای داخلی ایفای
نقش میک نند و در عین حال به زیباسازی فضا کمک میک نند. برخی از این صفحات دارای خوشنویسی هستند.

انواع هنرها و تزیینات رایج در معماری داخلی چین

شاید بتوان باشکوه ترین هنر چینی را خوشنویسی دانست. آنها با استفاده از قلم مو، روی کاغذ و یا پارچه ای ابریشمی می نویسند. بعد از خطاطی، دومین هنر مهم چینی ها، نقاشی است. حتی امروز هم در چین، آبرنگ طرفداران بسیاری دارد. بعد از نقاشی می توان به هنر مجسّمه سازی اشاره کرد. ساخت تندی سهای جانوری و انسانی از جنس گل پخته، چوب، سنگ و فلز همواره موردتوجه هنرمندان چینی بوده است. چین یها در ساخت سفال به ویژه سفا لهای لعاب دار بسیار توانا هستند. نخستین ظروف سفالی منقوش که دارای نقش های هندسی هستند، در هزارۀ پنجم پیش از میلاد در دورۀ نوسنگی، ظاهر م یشوند. عالی ترین ظروف سفالی چین، ظروف موسوم به چینی هستند. در میان آنها چین یهای موسوم به آبی و سفید مشهورند. ساخت اشیای فلزی در چین بسیار پررونق است. هنرمندان بر روی ظروف، منظره، نوشته، اژدها، انواع جانوران و موجودات اساطیری و آ یینی را نقاشی میک‌نند. در سبک چینی به سادگی اهمیت داده می شود؛ ولی در برخی از مبلمان و عناصر داخلی حکاکی و رنگ های بیشتری وجود دارد. در، پنجره، پارتیش نهای داخلی، کابین تها، میز، مبل، صندل یها و… دارای منبتک‌اری زیبایی بر روی چوب هستند که گاهی در تر یکب با هنر نقاشی هستند.

برخی از عناصر و مبلمان چینی

۱ انواع چهارپایه، مبل، صندلی و میز:

هزاران سال است که چینی ها از چهارپایه به خصوص در اشکال مربعی و پایه هایی به شکل پای اسب استفاده میک نند. از این چهارپایه ها به عنوان پله ای در کنار تخت و یا به عنوان صندلی اضافی در اتاق استفاده شده است. استفاده از چهارپایه های کشیده تر برای نشستن دو یا چند نفر کاربرد دارد. تنوع صندلی و مبل در معماری چین زیاد است. صندلی های به شکل نعل اسبی و دایره ای یک نوع از این مبل ها هستند. صندلی چوبی دیگری نیز وجود دارد که معمولاًً در ناحیۀ دسته ها، پشت و تاج به شکل منحنی است.

 

۲ تخت خواب:

نوعی تخت خواب در چین استفاده می شود که از سه طرف توسط ریل هایی و یا پانل هایی
با حکّاکی و نقاشی از موتیف های چینی احاطه شده است. این تخت چند عملکردی است و در طول روز برای
نشستن و مطالعه و در شب برای خوابیدن کاربرد دارد. نوعی از تخت خواب برای والدین نیز به شکل اتاقکی
چوبی و با حکّاکی و نقاشی های پرکار وجود دارد.

 

۳ کمدهای لاکی و کابینت های آشپزخانه:

کمدهای چوبی لاکی با رنگ های اغلب به رنگ قرمز و مشکی
و قهوه ای تیره با دستگیره های طلایی و انواع حکاکی و نقاشی معمولاًً در فضاهای نشیمن استفاده می شوند.
کابینت های آشپزخانه معمولاًً در طرح های شبکه ای و به رنگ چوب هستند. در گذشته این طرح های
شبکه ای به گذاشتن غذا و خروج بخار و امکان جریان هوا از شبکه ها کمک میک ردند. این کابینت ها اغلب
دارای حکاکی های زیبایی همراه با موتیف های چینی هستند.

 

۴ انواع چراغ ها:

تنوع چراغ ها در چین بسیار است. چراغ ها به شکل ها و جنس های مختلف در طرح
فانوس هایی از جنس کاغذ و با شبکه ها و حکّاکی های چوبی، فلزی و یا طرح های پارچه ای در رنگ های
مختلف هستند که در تر یکب با طرح های نقاشی و حکاکی های چوبی سقفی، فضاهای زیبایی خلق می شود.

 

 

 

مطالب پیشنهادی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا