مسکن و ساختمان

رئیس اتحادیه مشاوران املاک:

آب به آسیاب نوسان گیران نریزید

رئیس اتحادیه مشاوران املاک گفت: اگر سایت‌ها و اپلیکیشن‌ها اجازه دهند هرکس هر قیمتی دلش می‌خواهد برای مسکن یا خودروی خود تعیین کند در واقع آب به آسیاب نوسان گیران می‌ریزند.

مصطفی قلی خسروی اظهار کرد: یکی از دلایل اصلی تورم بازارهای ارز، طلا، خودرو و مسکن به اعلام مداوم قیمت‌ها برمی گردد. به خصوص که در این چهار حوزه، خرید و فروش‌های سرمایه گذارانه مسیر بازار را تعیین می کند. اگر وبسایت‌ها و اپلیکیشن‌ها اجازه دهند هرکس هر قیمتی دلش می‌خواهد برای مسکن یا خودروی خود تعیین کند در واقع آب به آسیاب نوسان گیران می‌ریزند.

وی افزود: تلاش ما این است که در بدنه صنف مشاوران املاک شرایطی ایجاد کنیم تا ضمن دستیابی به رونق، جلوی تلاطمات قیمتی را بگیریم؛ چراکه بخش مسکن به عنوان یک حوزه پیشرو ۳۰ درصد اقتصاد کشور را در بر می‌گیرد و یک بازار مولد و اشتغال زاست. از طرف دیگر مسکن نیاز اساسی خانوارهاست و همه باید تلاش کنیم تا مردم بتوانند مسکن مناسب خود را تهیه کنند.

رئیس اتحادیه مشاوران املاک کشور با اعلام این خبر که به عنوان نماینده مشاوران املاک در اتاق اصناف، از ریاست کمیسیون تخصصی املاک این اتاق کنار رفته است گفت: هر کس که در این جایگاه قرار گیرد از او حمایت می‌کنم؛ زیرا معتقدم باید یک فضای همدلی بین دولت، بخش خصوصی و مردم ایجاد شود تا از شرایط جنگ اقتصادی که درگیر آن هستیم عبور کنیم. مسکن به عنوان یک کالای اساسی نقش مهمی در زندگی مردم دارد، لذا ما به عنوان خانواده مشاوران املاک لازم است از اقداماتی که به ایجاد تنش در بازار مسکن می‌انجامد بپرهیزیم.

خسروی درباره تلاش‌های انجام شده در صنف مشاوران املاک برای ساماندهی بازار مسکن گفت: طی سال‌های اخیر قراردادها را متحدالشکل کردیم. از طرف دیگر لزوم مجهز شدن مشاوران به علم املاک و مستغلات به شدت احساس می‌شد که دانشگاه علمی کاربردی اتحادیه املاک را راه اندازی کردیم و عمده فارغ التحصیلان در سمت کارشناس در دفاتر املاک مشغول فعالیت هستند. ایجاد کد رهگیری نیز اقدام مهمی بود که با توجه به اتصال به سامانه املاک و مستغلات به مرجعی برای مراکز آماری تبدیل شده است.

وی در پاسخ به این سوال که چه برخوردی با مشاوران املاک متخلف انجام می‌شود اظهار کرد: بازرسان ما مرتباً به دفاتر املاک سرکشی و با هر نوع تخلفی برخورد می‌کنند؛ زیرا حقوق متعاملین برای ما از اهمیت بالایی برخوردار است. در جدیدترین اقدام به دفاتر اعلام کرده ایم اگر قرارداد متناسب با کاربری ملک منعقد نشود، جواز کسب را باطل می‌کنیم. همچنین در صورتی که قرارداد صوری منعقد شود پروانه را باطل و دفتر را پلمپ خواهیم کرد.

رئیس اتحادیه مشاوران املاک درباره پیش بینی قیمت مسکن در ماه‌های آینده گفت: وقتی درباره چشم انداز بازار مسکن حرف می زنیم باید شرایط کلی اقتصاد را در نظر بگیریم. روابط بین الملل، نرخ ارز و نوسانات بازارهای موازی در بخش مسکن تأثیرگذار است. اگر سیاست خارجی به سمت توافقاتی پیش برود می‌توان به ثبات اقتصادی و به تبع آن ثبات قیمت مسکن امیدوار بود. فعلاً از حدود یک هفته قبل، معاملات مسکن مقداری کساد شده، زیرا مردم منتظر هستند تا نتایج گشایش اقتصادی اعلام شده از سوی مسئولان را ببینند.

خسروی با تاکید بر اینکه نباید با برخی صحبت‌ها زمینه ایجاد تلاطم در بازار مسکن را فراهم کنیم گفت: هر نوع پیش بینی یا اظهار نظر درباره آینده بازار مسکن از حساسیت بالایی برخوردار است، لذا مصاحبه برخی اعضای صنف مشاوران املاک درباره بازار مسکن نظر شخصی آنهاست و طبیعتاً نمی‌تواند موضع اتحادیه تلقی شود.

وی تصریح کرد: به منظور شرکت در انتخابات اتحادیه از ریاست کمیسیون املاک اتاق اصناف ایران کنار رفتم. زیرا مطابق قانون، رئیس کمیسیون مذکور نمی‌تواند در انتخابات کاندیدا شود.

مطالب پیشنهادی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا