دانشنامه ساخت و ساز

سندبلاست

سند بلاست و تاریخچه آن

  اختراع سند بلاست روزی برمی گردد که جنرال بنجامین تیلگمن ، در کلبه چوبی خود درمنطقه نظامی مشغول استراحت بود ، که در آن محل طوفان شن رخ میدهد . بعد از تمام شدن طوفان ، ژنرال در حال که  از پنجره اتاق خود به بیرون نگاهی بی اندازد که نمیتواند  چیزی را بیبند.  توجه ژنرال تیلگمن به شیشه پنجره اتاق خود جلب میگردد که در اثر برخورد ذرات شن در طی طوفان گذشته ، مات شده بود . اینجا بود که جرقه اختراع وسیله ای که با آن بتوان ذرات شن را با سرعت زیاد بر روی سطح قطعات برخورد داد در ذهن این مرد بزرگ   ایده اولین دستگاه سندبلاست ایجاد شد و ان را اختراع کرد.

تمیز کاری سطح فلز و دیگر سطوح  از طریق پاشیدن جریان پرسرعت ماسه را  شن زنی یه سند پلاست می گویند. در عملیات سند پلاست معمولا از ماسه های از جنس سیلیس و اکسید آهن در اندازه های متفافت استفاده می شود. این ذرات به وسیله کمپرسور باد به سرعت زیاد بر سطح پاشیده می شود.

موارد استفاده از سند بلاست

رنگ زدایی، ماسه زدایی، رنگ بر داری سطوح، تمیزکاری انواع قالب های صنعتی،

اماده کردن سطوح برای آبکاری، مات کاری، حکاکی، ایجاد نقش و گوربزداری بر روی سطوح شیشه ای – چوبی – ام دی اف – کاشی – سرامیک و طلق.

نمونه موارد استفاده از سند بلاست

زبر کردن و مات کردن سطوح قطعات

تمیز کاری قطعات حساس به ضربه و پاشش شدید شن

قطعاتی فقط یک موضع مشخص از آنها باید در معرض پاشش قرار بگیرد

قطعاتی دارای دنده و حدیده حساس به ضربه هستند

قطعاتی میبایست سطح آنها بصورت خیلی نرم تمیز کاری – مات ( مانند قطعات لوستر و زیو آلات )-رنگ براداری یا بصورت خفیف زبر شود (مانند بدنه اتومبیل).

 

با ما  در دانشنامه همراه باشید

 

مطالب پیشنهادی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا