شهر

با بحران ویروس کرونا در دنیای معماری چه می‏ گذرد؟

در پی درگیری دنیا با ویروس کرونا و محدودیت ‏های بی‏ سابقه ‏ای که در اکثر کشور‏ها، سبک معمول زندگی بسیاری از مردم را دگرگون ساخته و پیامدهای هر روزه آن تیتر اصلی اخبار این روزهاست؛ دنیای معماری نیز از این بحران جهانی مستثنی نیست. با نگاهی اجمالی به شرایط کنونی این صنعت پراهمیت می ‏پردازیم و آخرین رویدادهای برخی از پردرآمد‏ترین دفاتر معماری دنیا را به اطلاعتان می‏ رسانیم.

با بررسی چندین دفتر برتر معماری در سطح بین المللی که توسط سایت building design رتبه‏ بندی ‏شده اند، به روند فعالیت این شرکت‏ ها با توجه به محدودیت‏ های به وجودآمده اشاره خواهیم کرد. (رتبه‏ ها‏ هرساله بر اساس تعداد کارمندان و ارزش کمپانی در بورس ارائه می‏ گردد.)

موارد مشترکی که بین دفاتر فعال در آمریکا و اروپا به چشم می‏ خورد نحوه همکاری کارمندان برای کاهش بحران است. بسیاری از شرکت ‏ها از جمله Gensler، Nikken Sekkei، HDR Architecture، BI Group، Foster & Partners، HOK Engineering Company، Skidmore Owings & Merrill، HKS و NBBJ با صدور بیانیه‏ ای تحت عنوان کووید-۱۹، وضعیت کنونی شعب خود را در سراسر دنیا شرح داده و برای مشتریان، همکاران و مخاطبان خود شفاف‏ سازی می‏ کنند. در شرایط فعلی بخش قابل توجهی یا حتی در بعضی موارد همه کارکنان مشغول به دورکاری هستند. دفاتر پایبند به دستورات دولت در مورد طول زمان قرنطینه و شرایط کسب و کارها در هر منطقه می‏ باشند؛ برخی به صورت کامل یا موقتی در فعالیت ‏های حضوری مانند بازدید از سایت‏ پروژه ‏ها و ساخت و ساز وقفه داشتند و بعضی دیگر با رعایت پروتکل‏ های بهداشتی مشغول به کار هستند.

تعدادی از این دفاتر به صورت مستمر و فعال آخرین اخبار مرتبط با تاثیرات اجتماعی ناشی از ویروس کرونا بر معماری را بازگو می‏ کنند؛ شرکت‏ های مذکور با ارائه مقالات مفیدی در وب‏سایت و یا فضای مجازی به معرفی نرم‏ افزارهای کارآمد برای ارتباط با کارکنان و سیاست‏گذاری‏ های شرکت می ‏پردازند.

بسیاری از این دفاتر به صورت مستقیم مشغول به فعالیت و کمک به کادر درمانی هستند، از تغییر کاربری موقتی پروژه ‏هایشان به مراکز درمانی گرفته تا تولید محافظ صورت به وسیله پرینترهای سه بعدی.

همچنین مسابقات معماری زیادی در دنیا تحت عنوان کرونا ویروس و مطالب مرتبط با آن در حال برگزاری است.

از دیگر پیشامدهای مهم این دوره به تعویق افتادن بسیاری ار رویداد‏های مهم از جمله اکسپو ۲۰۲۰ دبی، کنفرانس سالانه AIA آمریکا، نمایشگاه مبلمان و طراحی میلان، هفته طراحی نیویورک، دوسالانه معماری ونیز و … است.

از اقدامات مهم حال حاضرآمریکا می‏ توان به تغییر کاربری سالن نمایشگاهی Javits Center آمریکا به مرکز درمانی اشاره کرد، که به کمک نیروی نظامی و درمانی ایالات متحده در مدت زمان کوتاهی مجهز به تخت بیمارستانی برای سرویس ‏دهی به ۲۰۰۰ بیمار کرونایی شد.

samair-covid

samair-covid

در انگلستان نیز بیمارستان های موقتی برای مقابله با کرونا راه اندازی گردید که نام اولین آنهاNHS Nightingale است و در ادامه نیز سایر بیمارستان ها که با تغییر کاربری برخی اماکن تجهیز گردید به همین نام خوانده شدند. نخستین بیمارستان NHS Nightingale در مرکز همایشLondon ExCel Center در شرق لندن واقع است. آماده سازی و تغییر کاربری این مرکز همایش به بیمارستان فقط ۹ روز به طول انجامید. NHS هفت مجموعه دیگر را نیز با تغییر کاربری به بیمارستان آماده سرویس دهی به بخش درمانی کرده که مجهز به ۲۳۰ تا ۴۰۰۰ تخت بیمارستانی هستند. این مجموعه با همکاری نیروهای نظامی، دفاتر معماری و کادر درمانی در حال تکمیل این پروژه هستند.

samair

samair

در این میان دفتر معماری BDP به صورت مستمر با NHS Nightingale در حال همکاری است. این شرکت علاوه ‏بر پروژه‏های NHS، پروژه بیمارستان خود را که در حال ساخت بود با تمهیداتی یک سال زودتر از موعد اصلی برای خدمت به بیماران کووید-۱۹ بازگشایی کرد.

samair-covid

در پایان نیز می‏توان به فعالیت ‏های دفتر نورمن فاستر یکی از معماران برجسته معاصر اشاره کرد. وی با استفاده از تکنولوژی پرینتر سه بعدی اقدام به تولید شیلد هایی برای مقابله با ویروس کرونا کرده و الگو ساخت محصول را به صورت رایگان در اختیار عموم قرار داده است، همچنین بدیهی است با در نظر گرفتن اهمیت این بیماری برای گروه فاستر و همکاران، آن‏ها برای ادامه فعالیت دفتر شیوه دورکاری را در پیش گرفته‏اند. کلینیک دانشکده پزشکی Cleveland از طراحی‏های برجسته فاستر نیز بخشی از ظرفیت خود را به نگهداری و مراقبت از بیماران کووید-۱۹ اختصاص داده است.

samair-covid

samair-covid

samair-covid

همواره حوادثی در طول تاریخ همچون فاجعه چرنوبیل رخ داده ‌است که پس از آن باعث شده انسان ها در پی بهبود عملکرد و تقویت ایمنی سیستم کاری خود باشند. شاید بتوان ویروس کرونا را هم در زمره چنین حوادثی قرارداد. به طور قطع بعد از اتمام این بحران نه تنها در حوزه‌ی معماری و دفاتر بزرگ بلکه در تمامی مشاغل دیگر باید تمهیداتی برای بهبود شرایط کاری در نظر گرفته شود تا زیان هایی که در این دوره دنیا شاهد آن بود تکرار نشود. پیشامدهای اخیر فرصت ارزشمندی برای دفاتر معماری است تا با نگاهی به گذشته و حال برنامه‌ریزی موثری برای آینده حرفه‌ای خود داشته باشند.

مطالب پیشنهادی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا