دانشنامه ساخت و ساز

چیلر جذبی چیست؟

 

چیلر جذبی چیست؟

چیلر جذبی برای استفاده از انرژی های تجدید پذیر مانند انرژی خورشیدی،

انرژی گرمای زمین و یا انرژی هایی که به هدر میروند مانند نیروگاها در برنامه های CCHP  طراحی و ساخته شده. چیلر های جذبی به علت عملکرد ضعیفتر نسبت به دیگر تجهیزات سرمایشی قیمت پایین تری دارد.

عملکرد چیلر جذبی

در این نوع از چیلرها از حرارت و گرمای ورودی آب گرم یا بخار آب برای تولید آب سرد استفاده میشود .

کارکرد چیلر جذبی همانند کلیه چیلر های دیگر بر پایه اصل کلی تبخیر مبرد استوار می باشد. لازم به ذکر است با توجه به پایین امدن فشار در چیلر جذبی به هفت میلیمتر جیوه، آب در حدود دمای ۷  درجه سانتی گراد به نقطه جوش میرسد و با جذب گرماهای نهان به بخار تبدیل می شود.

 

 طرز کار و اجزای مهم تشکیل دهنده چیلرهای جذبی

چیلر جذبی شامل اواپراتور، ابزربر، ژنراتور و کندانسور می باشد.

آب به وسیله پمپ مبرد بر لوله های مبدل حرارتی خنک کننده پاشیده شده. پس از تبخیر آن در اواپراتور  که  حاصل این عمل ایجاد سرما میکند و بخار ایجاد شده توسط این عمل به وسیله لیتیوم در ابزربر جذب شده.

محلول رقیق شده بروماید را ایجاد می کند و بعد از ان این محلول به وسیله پمپ محلول به واسطه مبدل به ژنزاتور دمای بالا انتقال می یابد.

حال این محلول بروماید در ژنراتور حرارت داده می شود وتغلیظ می گردد که این حرارت می تواند به وسیله مشعل، بخار ، یا آب گرم صورت پذیرد.

محلول پس از حرارت دیدن به دو قسمت بخار و مایع تبدیل می شود که بخار در چیلر جذبی دو اثره برای تغلیظ بیشتر به ژنراتور ثانوی منتقل میابد. سپس مایع به جای مانده به علت وجود اختلاف فشار ما بین ژنراتور و ابزربر برای تغلیظ بیشتر به ژنراتور ثانویه منتقل می شود.

سپس مایع بر جای مانده به علت وجود اختلاف بین ژنراتور و ابزربر تاثیر نیروی ثقلی به ابزربر مجددا باز می گردد. از طرف دیگر بخار ایجاد شده توسط ژنراتور در کندانسور دستگاه به وسیله آب برج خنک کننده تقطیر و دوباره به اواپراتور باز می گردد و در نتجیه سیکل برودتی به همین ترتیب اجرا می شود.

 

برای دریافت اخرین مطالب دانشنامه مارا در اینستاگرام دنبال کنید.

مطالب پیشنهادی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا