دانشنامه ساخت و ساز

همه آنچه که در مورد سیستم تهویه هوا باید بدانید

استفاده از سیستم های تهویه هوا به منظور ایجاد هوایی دلپذیر و مطبوع صورت می پذیرد. هدف از استفاده از سیستم های تهویه هوای مطبوع کنترل میزان دمای فضای مورد نظر به واسطه تولید گرمایش و سرمایش، کنترل کردن میزان رطوبت موجود در فضای مورد نظر و استفاده به منظور تصفیه هوا می باشد.

در محیط های بیمارستانی به منظور ضدعفونی کردن هوای بیمارستان نیز از سیستم های تهویه هوا استفاده می شود. سیستم های تهویه هوا به سه دسته تقسیم بندی می شوند. سیستم های هوا-آب، سیستم ها ی تهویه تمام آب و سیستم های تهویه مطبوع تمام هوا. هریک از این سیستم های تهویه فرآیند و کارکرد ویژه ای دارند.

سیستم تهویه مطبوع چیست؟

تهویه مطبوع  را نام های هوارسانی دلپزیر و یا هوایش دلپذیر نیز شنیده ایم. تهویه مطبوع شاخه ای از علم مهندسی مکانیک است و نقش آن ایجاد شرایطی است که انسان در محیط فعالیت و زندگی بتواند احساس راحتی نماید و بتواند در این فضا به راحتی به فعالیت های روز مره و یا فعالیت های صنعتی بپردازد و یا محصولی را فرآوری و یا نگهداری نماید به طوری که این فعالیت ها بدون در نظر گرفتن شرایط آب و هوایی صورت پذیرد.

شرایطی را که تهویه مطبوع باید در داخل محل زندگی فراهم نماید و برای انسان لذت بخش و مطلوب است دمای ۲۲ درجه ی سانتی گراد و رطوبت ۵۰% میباشد.
تهویه مطبوع را به اختصار HVAC می نامند که از مخفف شدن سه کلمه Heating,Ventilating And Air Conditioning به وجود آمده است که به معنای “گرمایش تهویه و تهویه مطبوع” می باشد.

هدف از استفاده از سیستم تهویه هوا چیست؟

تهویه ی مطبوع از طرق مختلف این شرایط را در محیط های مسکونی، صنعتی، تجاری، پزشکی، اداری و بدون در نظر گرفتن شرایط آب و هوایی برای انسان فراهم میکند که عبارتند از:

  1. بوجود آوردن هوای پاک و سالم
  2. کنترل سرعت وزش هوا و تصفیه ی هوا
  3. کنترل رطوبت بوسیله ی خشک کردن ورطوبت دهی
  4. کنترل دمای محیط بوسیله ی سرمایش و گرمایش دهی
  5. ضد عفونی و ایزوله کردن هوا در محیط های پزشکی و بیمارستان ها.

همچنین تهویه ی مطبوع نقش مهمی در آسمان خراش های بزرگ و محیط های دریایی مانند آکواریوم ها که ایمنی و سلامت محیطیشان وابسته به تغییرات دما و رطوبت است ایفا میکند.

در اصل طراحی سیستم های HVAC از یکی از زیر گروهای اصلی مهندسی مکانیک و بر اساس اصول ترمودینامیک,مکانیک شاره هاو انتقال گرما بوجود آمده است.

مطالب پیشنهادی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا