دانشنامه ساخت و ساز

قفل الکترونیکی چیست ، و چگونه کار می کند؟

قفل الکترونیکی درب روشی جدید برای ایمن سازی فضای داخلی یا  راهی برای جایگزین کلید ها یا اضافه کردن قابلیت های اضافی مثل باز کردن قفل از راه دور و غیره است.

ارائه دهندگان تجهیزات امنیتی علاوه بر قفل های الکترونیکی درب برای اتومبیل ها نیز قفل الکترونیکی تولید میکنند.

در هر نوع قفل درب از یک زبانه برای جلوگیری از باز شدن درب استفاده میشود که با قفل شدن درب این زبانه ثابت و بدون حرکت میماند و از ورود و خروج جلوگیری میکند.

باز و بسته کردن قفل های مکانیکی قدیمی با استفاده از یک کلید انجام میشود اما قفل دیجیتال درب نیازی به کلید فیزیکی ندارد و قفل با روش های مدرن دیگر باز و بسته میشود.

امروزه قفل کردن درب خانه یا فراموش کردن کلید ذهن شما را درگیر نخواهد کرد

زیرا به لطف انواع قفل های الکترونیکی موجود در بازار این مشکلات حل شده اند.قفل الکترونیکی با استفاده از جریان الکتریکی عمل میکند

و حتی به سیستم کنترل دسترسی هم متصل میشود و نکته خوب و مهم این که معمولا قفل های الکترونیکی با دستگیره های دیجیتال مناسب به فروش میرسند

و روی انواع درب های چوبی و فلزی و حتی درب ضد سرقت هم نصب میشوند و ظاهری زیبا دارند.

تفاوت قفل های الکترونیکی و مکانیکی در عملکرد چگونه است؟

قفل های مکانیکی قدیمی از روش های مختلفی برای امنیت بیشتر و باز نشدن قفل استفاده میکنند.

قفل های مکانیکی از پین هایی استفاده میکنند که تا زمانی که کلید وارد قفل نشده مانع از چرخیدن سیلندر قفل میشود .

دو ردیف پین در هر قفل وجود دارد که یک ردیف در داخل سیلندر قفل و ردیف دیگر در بدنه قفل قرار دارد. زمانی که کلید وارد سیلندر قفل می‌شود، لبه ناهموار کلید، پین‌ها را حرکت می‌دهد و پین‌ها در موقعیت صحیح قرار می‌گیرند.

زمانی که کلید وارد سیلندر قفل می‌شود، هر کدام از پین‌های داخل سیلندر تا اندازه مناسب حرکت می‌کنند و پین‌هایی که در پشت آنها در بدنه قفل قرار دارند را در جای مناسب قرار می‌دهند.

زمانی که کلید پین‌ها را حرکت می‌دهد، پین‌هایی که در بدنه قرار دارند از سیلندر قفل بیرون رانده می‌شوند و به سیلندر اجازه حرکت می‌دهند و با حرکت سیلندر قفل باز می‌شود.

اما قفل های الکترونیکی درب شامل قطعاتی به نام محرک ها هستند که پیچ یا استوانه قفل را به موتور کوچکی متصل میکنند که کاملا درون درب یا قاب قفل قرار دارد.

موتور توسط یک پالس الکتریکی کنترل می‌شود، که ممکن است از چندین طریق ایجاد شود، توسط یک کارت خوان الکترونیکی، توسط یک صفحه کلید یا یک سنسور کنترل از راه دور بی سیم.

در هر صورت، قفل درب الکترونیکی پیکربندی شده است که محرک موتور را تنها پس از دریافت صحیح ورودی الکترونیکی، حرکت دهد.

هر کدام از این قفل ها جوانب مثبت و منفی دارند.مثلا کلید های فلزی قفل های مکانیکی مثل کار ها یا ریموت های قفل های الکترونیکی آسیب نمیبینند .

در قفل های الکترونیکی میتوان به راحتی رمز ورود یا هر چیزی را تغییر داد اما در قفل های مکانیکی این طور نیست و کمی سخت تر است.

قطع برق برای قفل های الکترونیکی مشکل ساز است اما قفل های مکانیکی نیازی به برق ندارند.

قفل الکترونیکی

مزایای و معایب استفاده از قفل الکترونیکی

مزایا:

  • به کلید نیاز ندارید

با قفل های الکترونیکی دیگر نیازی به حمل دسته کلید خانه یا محل کار نیست و میتوانید با داشتن یک رمز ورود برای قفل دیجیتال کار خود را راحت کنید.

  • غیر قابل نفوذ یا شکسته شدن درب

اگر از قفل الکترونیکی در خانه خود استفاده کنید دیگر اصلا نباید نگران وسایل داخل خانه باشید زیرا سارقین نمیتوانند کاری انجام دهند در مقابل این قفل ها.نکمته مهم تر این است که وقتی شما وارد یا خارج میشوید درب به صورت خودکار بسته و قفل میشود.

  • تعمیر و نگهداری ارزان

یکی از مزایای مهم این قفل های الکترونیکی این است که چندین سال میتوانند با یک باتری کار کنند و اگر درست نصب شوند نیازی به تعمیر ندارند مگر اینکه کاربران با آنها نادرست کار کنند.

معایب:

  • رمز ورود را به اشتراک نگذارید

بعضی اوقات فرد مجبور میشود رمز ورود خود را به همسایگان دهد ولی باید دقت کنید که فقط رمز را به کسی دهید که به آن اطمینان دارید و بعد از رسیدن به منزل سریعا رمز قبلی را از حافظه پاک کنید و رمز جدید ایجاد کنید.

  • قطع برق

بعضی از قفل های الکترونیکی چندین سال فقط با بتری کار میکنند اما بعضی قفل های دیگر با برق مستقیم کار میکنند و اگر برق قطع شود قفل نیز از کار میافتد.

  • فراموش کردن رمز

اگر رمزی که برای ورود و خروج انتخاب کرده اید را فراموش کنید باید صبر کنید تا یک متخصص به کمک شما بیاید و اصلا نمیتوانید وارد شوید پس سعی بیهوده نکنید.

انواع قفل های الکترونیکی

قفل های الکترونیکی راهی برای افزایش امنیت خانه و محل کار است.

استفاده راحت، نظارت کامل بر عبور و مرور افراد و بسیاری از فواید دیگر، این قفل‌ها را به انتخابی بی‌چون و چرا برای همه افراد تبدیل کرده است.قفل های الکترونیکی با جدیدترین فناوری روز تولید میشوند و بسیار هوشمند و ایمن هستند.

قفل بیومتریک

بیومتری یا تشخیص چهره روشی محبوب و مطمئن برای دسترسی به فضای اخل محیط است.

یک مانیتور کوچک روی خود قفل نصب شده است که متصل به رایانه اسکنر است و خصوصیات منحصر به فرد هر شخص مثل عنبیه چشم را تشخیص میدهد و هنگام استفاده اطلاعات را با واقعیت تطابق میدهد.

اگر اطلاعات توسط رایانه پیدا شود قفل درب باز میشود و در غیر این صورت درب باز نمیشود و اگر زیاد امتحان کنید هشدار خطر به صدا در می آید.

قفل RFID

تراشه‌های آر اف آی دی یا «شناسایی فرکانس رادیویی» یکی از محبوب‌ترین روش‌های ایمن کردن قفل‌ها (قفل کارتی درب)هستند.

تراشه RFID دستگاهی خیلی کوچک است که اطلاعاتی در آن ذخیره شده که فقط توسط یک اسکنر قابل خواندن است.یک اسکنر RFID به رایانه قفل وصل شده است

و با ورود اطلاعات صحیح، تراشه‌های آر اف آی دی را در اطرافش اسکن می‌کند. هنگامی که تراشه اطلاعات ورودی را در فاصله مشخص (معمولاً چند متر از درب) پیدا کرد، سیگنال را به قفل می‌فرستد تا درب را باز کند.

قفل رمزدار

سیستم های امنیتی رمز عبور یا پین کد یک کامپیوتر کوچک متصل به قفل الکترونیکی دارند که یک صفحه کلید شماره گیری یا صفحه لمسی به آن متصل است.

وقتی شخصی دنباله‌ای از اعداد یا حروف را بر روی صفحه کلید وارد می‌کند، کامپیوتر ورودی را با کدی که در حافظه خود ذخیره کرده است مقایسه می‌کند.

اگر کد وارد شده با کد حافظه یکسان باشد، کامپیوتر سیگنال باز کردن درب را به قفل ارسال می‌کند

مطالب پیشنهادی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا