دانشنامه ساخت و ساز

یونولیت سقفی استاندار، چه ویژگی هایی دارد؟

یونولیت سقفی استاندارد-درهنگام ساختمان سازی، زمانی که نوبت به سقف ساختمان می رسد باید عوامل و نکات زیادی را مد نظر قرار داد و آن ها را رعایت کرد.

امروزه در دنیا هر چه که یک ساختمان سبک تر و مقاوم تر باشد، مناسب تر است و خواهان بیشتری دارد.

از جمله مواردی که می تواند وزن ساختمان را کمتر کند، سقف سازه و ساختمان است.

با انتخاب نوع مناسب سقف و استفاده از مصالح خوب می توان این مهم را انجام داد. استفاده از سقف تیرچه بلوک و یونولیت سقفی باعث می شود که سقف سبک و مقاوم ساخته شود. 

به همین دلیل است که استفاده از یونولیت سقفی استاندارد در ساختمانسازی از اهمیت بالایی برخوردار است…

در این مقاله ما به بررسی ویژگی های یونولیت سقفی استاندارد می پردازیم در ادامه با ما همراه باشید…

 

یونولیت سقفی استاندارد چه ویژگی هایی دارد؟

یونولیت، سقفی استاندارد نام محصولی است که در سال های اخیر بعنوان قالب بتن در سقف های دال یک طرفه یا اصطلاحا تیرچه بلوک مورد استفاده قرار میگیرد از این محصول بشکل مکعب مستطیل با ابعاد ۲۵*۵۰*۲۰۰ مورد استفاده قرار میگیرد و دانسیته آن ۱۲ می باشد.
استفاده از یونولیت استاندارد دارای مزایای بسیار خوبی نسبت به سایر روش های اجرای سقف میباشد که مهمترین آنها سرعت اجرا ، ایجاد وزن سبک در سازه،عایق حرارتی و صوتی ، صرفه اقتصادی میباشد.

استاندارد یونولیت های سقفی:

استاندارد این یونولیت ها به دستورالعمل هایی اطلاق می شود که در مورد تولید، طراحی، ابعاد فوم سقفی، خصوصیات فیزیکی، مکانیکی و یا شیمیایی پانل های یونولیت، سقفی تدوین شده اند.
تولید این نوع یونولیت مانند سایر محصولات ساختمانی نیاز به یک سری استانداردهایی دارد. همانند سایر محصولات ساختمانی استانداردهای یونولیت ها مناسب برای سقف نیز از یکسری دستورالعمل های بین المللی تبعیت می کند. استاندارد این یونولیت ASTM با کد E2430 برای تولید انواع پنل های یونولیت سقفی؛ فوم سقفی و تمام مواردی که در فوق ذکر شدند مورد استفاده قرار می‌گیرد.

چه پارامترهایی در استاندارد یونولیت های سقفی مورد بررسی قرار می گیرد؟

پارامترهایی که در منابع استاندارد یونولیت های مناسب برای سقف مورد بررسی قرار گرفته اند و در کتاب های استاندارد می توان به آن ها دسترسی داشت، مواردی هستند که این یونولیت ها را از لحاظ طول، عرض، ضخامت، ابعاد، شکل ظاهری، اندازه سطح و ضخامت دیواره مورد بررسی قرار داده اند.

چرا استاندارد یونولیت سقفی حائز اهمیت می باشد؟

اهمیت استفاده از استاندارد یونولیت سقفی، زمانی پررنگ‌تر می‌شود که طراحی و تولید آنها در کارخانه مورد بحث باشد. تمام سازندگان و طراحان این تجهیزات عایق سازی حرارتی ساختمان ها موظف به رعایت و اجرای استانداردها در کارخانه های خود هستند.

نقص در طراحی و تولید این نوع یونولیت چه پیامدی دارد؟

نقص در طراحی و تولید این تجهیزات موجب می شود که فرآیند عایق سازی حرارتی با اختلال روبرو گردد. کوچکترین اختلال یا نقص در سیستم های عایق سازی حرارتی پروژه های ساختمانی، موجب هدر رفتن انرژی، هدر رفتن گرمای درون ساختمان، افزایش هزینه‌ها، افزایش هزینه های مربوط به بخش انرژی ساختمان ها و همچنین اختلال در مدیریت پروژه های ساخت و ساز می‌گردد.

یونولیت سقفی

ویژگی های یونولیت های نسوز

در بخش تحتانی یونولیت شیار های معکوس تعبیه شده که امکان گیرایی گچ کاری را بدون رابیتس کاری به سازندگان میدهد. تولید یونولیت های سقفی نسوز با توجه به حجم زیاد و عدم امکان واردات مقرون به صرفه بوده و در تمامی شهر های ایران تولید میشود.یونولیت به صورت بلوک های سقفی و ورق با ضخامت و دانسیته های مختلف تولید می گردد.

کاربرد یونولیت  نسوز در ساختمان سازی

همان طور که میدانید ایجاد سازه ای سبک تر و مقاوم تر از اهداف اصلی و اساسی دنیای امروز برای ساخت و ساز می باشد به همین جهت امروزه استفاده از مصالح با ساخت های متفاوت مخصوصا پلیمری رواج پیدا کرده است که فوم سقفی از انواع پر کاربرد این نوع مصالح جدید می باشد.
ورق های یونولیت برای عایق بندی دیوارها و کف ساختمان ، قالب بندی فونداسیون و بعضی قسمت های ستون و پوترهای اسکلت بتنی و بلوک سقفی نیز به عنوان پرکننده ما بین تیرچه های سقف استفاده می شود. فوم سقفی توانایی ها و قابلیت ها ی بسیار بیشتری نسبت به سایر مصالح مانند بلوک های سفالی به سازندگان و سازه ها می دهند.

مطالب پیشنهادی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا