دانشنامه ساخت و ساز

آموزش ساخت کتابخانه ، برای عاشقان کتاب

اگر شما هم در دسته افرادی قرار دارید که دیگر جایی برای قرار دادن کتاب هایشان ندارند بهتر است به فکر ساخت کتابخانه باشید. شاید فکر کنید انجام این کار دشوار است، اما ما در این جا روشی آسان برای انجام این کار به شما ارائه می دهیم.

در ادامه با ما همراه باشید…

مراحل ساخت کتابخانه

در ادامه ۶ مرحله که برای ساخت کتابخانه نیاز است را به مختصر شرح داده ایم، امیدوارم که این آموزش برای شما هم کاربردی و قابل استفاده باشه:

مرحله اول

در مرحله اول باید فضایی که قصد قرار دادن کتابخانه در آن را دارید، مشخص کرده و آن را اندازه گیری کنید. به طور معمول اندازه ای که برای انجام این کار در نظر گرفته می شود، پهنای ۱۲ تا ۱۶ سانتیمتر دارد. اما این اندازه می تواند با توجه به نیاز شما متفاوت باشد. نکته دیگری که باید نسبت به آن توجه کنید، باز یا بسته بودن فضای پشت کتابخانه می باشد. در حالت استاندارد بیش تر کتابخانه یا قفسه های کتاب دارای ۵ طبقه می باشند. اما این تعداد طبقه نیز می تواند با توجه به نیاز شما متغیر باشد. پس در مرحله اول به سراغ اندازه گیری فضای قرار دادن کتابخانه می رویم.

مرحله دوم

در این مرحله نوبت به انتخاب چوب می رسد. چوبی که برای انجام این کار انتخاب می کنید، باید از مقاومت خوبی برخوردار باشد. برای انجام این کار می توانید از تخته های چندلا برای بدنه و طبقه های کتابخانه استفاده نمایید. با این حال انتخاب چوب با توجه به میزان بودجه ای که برای این کار در نظر گرفته اید، می تواند متغیر باشد.

مرحله سوم

در مرحله سوم، به یک اره مناسب برای برش تخته ها نیاز است. در صورت دسترسی، بهتر است از اره کمانه ای استفاده نمایید. توجه داشته باشید که برای انجام این کار باید از مهارت کافی برخوردار باشید. در غیر این صورت بهتر است از یک متخصص در این زمینه کمک بگیرید. حالا نوبت به برش تخته ها بر اساس اندازه های دلخواه می رسد. برای برش تخته ها بهتر است از یک خرک یا میزی که بتوان تخته ها را بر روی آن قرار داد، استفاده کنید.

مرحله چهارم

در این مرحله و پس از برش تخته ها، با استفاده از یک دریل سوراخ هایی برای تنظیم قفسه بندی بر روی تخته ها ایجاد نمایید. برای انجام این کار می توانید از تخته های جا اندازی استفاده کنید. استفاده از این تخته ها به شما کمک می کند که سوراخ ها را در جای دقیق اجرا کنید. هم چنین در این مرحله پنل پشتی کتابخانه نیز باید نصب شود. توجه داشته باشید استفاده از پنل پشتی می تواند نمای زیباتری برای کتابخانه ایجاد کرده و و از رفتن رنگ دیوار پشت کتابخانه و آسیب رسیدن به آن نیز جلوگیری به عمل آورد.

مرحله پنجم

پس از سوراخ کردن تخته ها نوبت به وصل کردن آن ها به یکدیگر می رسد. از قطعه هایی به منظور مستحکم کردن طبقه ها استفاده نمایید. از این قطعه ها در مرکز و زیر شلف ها استفاده می شود. پس از آن طبقه مرکزی و پایینی شلف را در محل خود قرار دهید. سپس سایر طبقه ها را نیز در جای خود قرار دهید.

مرحله ششم

پس از قرارگیری طبقه ها در جای خود، در این مرحله با استفاده از یک سمباده مناسب، سطح کتابخانه را سمباده بزنید. انجام این کار برای زیبایی هرچه بیش تر کتابخانه انجام می شود. برای دستیابی به نتیجه بهتر می توانید از ورقه های سمباده با درجه سختی ۱۵۰ استفاده نمایید. برای انجام این کار تمام قسمت های کتابخانه را سمباده بزنید.

مرحله هفتم

این مرحله، آخرین مرحله ساخت کتابخانه می باشد. در این مرحله از یک لایه محافظ مانند رنگ یا سیلر بر روی کتابخانه استفاده کنید. برای رنگ آمیزی کتابخانه، ابتدا از یک لایه پرایمر استفاده کرده و سپس نسبت به رنگ آمیزی آن اقدام نمایید. استفاده از پرایمر سبب می شود رنگ بهتر جذب چوب شود. در ابتدا از یک لایه پرایمر استفاده کرده و اجازه دهید خشک شود. پس از آن به آرامی بر روی آن سمباده بزنید تا سطحی یکدست ایجاد شود. پس از آن از یک لایه رنگ بر روی آن استفاده نمایید. پس از این که در مرحله اول رنگ خشک شد، دوباره سمباده بزنید.

نکته:

اگر تمایل به استفاده از رنگ روشن برای رنگ آمیزی کتابخانه دارید، بهتر است از پرایمر سفید استفاده نمایید. در مقابل اگر در نظر دارید از رنگ تیره برای رنگ آمیزی کتابخانه استفاده نمایید، پرایمر خاکستری رنگ گزینه مناسبی است. برای رنگ آمیزی بهتر است از دو یا سه لایه رنگ استفاده نمایید. اما توجه نمایید که قبل از شروع هر مرحله باید اجازه دهید لایه زیرین خشک شده، آن زا سمباده بزنید و سپس دوباره آن را رنگ آمیزی کنید.

مطالب پیشنهادی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا