دانشنامه ساخت و ساز

موارد کاربرد سنگ تراورتن در ساختمان

سنگ تراورتن جزء سنگ های آهکی می باشد این سنگ یکی از پرکاربرد ترین سنگ ها در ساختمان سازی است. سنگ تراورتن از ته نشین شدن رسوبات آب داغ و یا سرد در غارها به وجود آمده و درصد بالایی از ترکیبات آن شامل: کلسیم، استالاکتیت و استاگمتیت می باشند. سنگ تراورتن بیشتر در رنگ های قرمز، لیمویی، زرد، قهوه ای، خاکستری، سیاه و سفید مشاهده می شوند و به صورت اتفاقی دارای رگه و یا بدون رگه می باشند.

از عوامل موثر در شکل گیری رنگ و طرح سنگ های تراورتن ترکیبات موجود در آن همچون آهن، کلسیم و دیگر ناخالصی ها می باشد و هرچه عناصر محلول در آب این منابع کمتر باشد، رنگ سنگ روشن‌تر خواهد بود. مقاومت بالا، زیبایی این سنگ و صیقل پذیری عالی  و دیگر مزایای سنگ تراورتن موجب شده تا استفاده از  این سنگ در نماهای ساختمانی بسیار متداول شود.

یکی از خواص خوب این سنگ عایق حرارتی و عایق صوتی بودن آن می باشد، که حفره های داخل سنگ این خاصیت را ایجاد نموده اند و یکی دیگر از مزایای حفره های موجود در سنگ تراورتن، افزایش استحکام سنگ نصب شده می باشد که با نفوذ سیمان به داخل این حفره ها چسبندگی سنگ به دیواره افزایش می یابد.

تخلخل موجود در سنگ تراورتن به دلیل فضای اشغال شده توسط گازهای موجود در آبهای گرم منبع رسوب گزاری می باشد که مانع ایجاد یک توده سنگ فشرده می شوند.  

مزایای سنگ تراورتن

در این مطلب می خواهیم بهترین نمونه های سنگ های تراورتن و همچنین خصوصیات سنگ تراورتن خوب را برای شما بازگو کنیم. ولی بگذارید تا قبل از آن جایگاه سنگ های طبیعی در ساختمان را با هم بررسی کنیم تا به اهمیت انتخاب سنگ و آگاهی داشتن در این زمینه پی ببرید.

زمانی که شما قصد ساختن یک ساختمان را دارید مراحل زیادی را باید پشت سر بگذارید تا به خانه ایده آل خود دست پیدا کنید و ابزار ها و مصالح ساختمانی بسیار زیادی باید انتخاب کنید که چالش بر انگیز ترین و پیچیده ترین مرحله، انتخاب عناصری است که بر روی زیبایی ساختمان شما تاثیر مستقیم دارند. همانطور که در مطالب انواع سنگ ساختمانی  و انواع سنگ ساختمانی مناسب برای کف گفتیم، شما می توانید از سنگ ها در قسمت های مختلف ساختمان خود استفاده کنید و با استفاده از زیبایی طبیعی و… که به شما می دهند.

ویژگی های سنگ ساختمانی خوب سنگ ساختمانی باید سالم باشد، یعنی به صورت یکدست و یکنواخت و فاقد هرگونه ترک و خط افتادگی یا رگه های سست باشد.

  • جذب آب سنگی که برای ساختمان استفاده می شود باید کم باشد، از طرفی سنگ ساختمانی نباید مواد محلول زیادی داشته باشد.
  • سنگ مورد نظر شما باید پاکیزه و عاری از هر گونه آلودگی به مواد طبیعی یا مصنوعی باشد.
  • سنگ مناسب باید در برابر عوامل محیطی از خود مقاومت نشان دهد و در شرایطی مانند: باد شدید، تغییرات ناگهانی آب و هوا، گرمای شدید و یخبندان آسیب نبیند.
  • سنگ مناسب باید تحمل فشار حداقل ۱۵۰ کیلوگرم بر سانتی متر مربع را داشته باشد.

مزایای سنگ تراورتن:

۱-سطح سنگ تراورتن خنک می ماند و بهترین گزینه برای استفاده در پاسیو ها و کناره های استخر در مناطق گرم سیر می باشد

۲-بیشتر رنگ های سنگ تراورتن مقرون به صرفه و ارزان قیمت می باشند..

۳-سنگ تراورتن دارای بافتی متخلخل بوده و به طور طبیعی در برابر لغزش مقاوم است.

۴-سنگ تراورتن دارای بافتی لوکس بوده و یک نمای منحصر به فرد را ایجاد می کند.

۵-رنگ سنگ های تراورتن ثابت بوده و کم رنگ نمی شوند.

۶-قیمت این سنگ در عین زیبایی بسیار مناسب می باشد.قیمت هر متر مربع آن از ۴۰ هزار تومن شروع می شود.

سنگ تراورتن

دلیل استفاده از تراورتن در ساختمان

یکی از مواردی که ممکن است انتخاب سنگ را در شروع کار برای شما سخت کند تنوع بسیار بالای سنگ است! به گونه ای که می توان گفت که تنوع سنگ هایی که در ایران یافت می شود بسیار بالاست و همین موضوع باعث شده است که در زمان خرید سنگ علاوه بر این که تنوع ظاهری بسیار بالایی پیش روی شماست،با کوهی از اطلاعات در مورد استحکام و چسبندگی و مقاوت در برابر سرما و گرما و… روبرو شوید. دو مطلب زیر همه ی سنگ هایی که در ایران یافت می شود را به صورت کاملا دقیق توضیح می دهد.

یکی از سنگ هایی که استفاده بسیار بالایی در ساختمان های ایران دارد تراورتن است و دلایل استفاده وسیع آن در ساختمان عبارتند از:

  • رنگ بندی زیبا و با تنوع بسیار بالا
  • قدرت چسبندگی بالا به دلیل متخلل بودن که باعث می شود بتوان با خیال راخت از این سنگ در ارتفاعات استفاده کرد و همچنین نصب راحتتری نصبت به سایر سنگ داشته باشد.
  • تراورتن مقاومت بالایی در برابر آب و سرما دارد.
  • این سنگ از نظر زیبایی هم جلوه خوبی دارد.
  • قیمت این سنگ نصبت به سنگ هایی مانند گرانیت ارزان تر است، ولی با این وجود خصوصیات کلیدی و اساسی سنگ گرانیت را نیز دارد.

معایب سنگ تراورتن

۱-عدم یکنواخت بودن رنگ و طرح یکی از معایب  تراورتن است و همچنین مقاومت پایین آن در برابر سرما.

۲-در صورت خیس بودنسنگ  و رسیدن دمای محیط به دمای انجماد، این سنگ فوری خرد می شود و به همین سبب در زمان نگهداری طولانی مدت کوپ های تراوترن در هوای سرد حتماً  آنها را می پوشانند.

۳-جذب آب نسبتاً بالای آن می‌باشد.
در طراحی نمای ساختمان به سبک  نمای رومی تمام و یا بخش اعظمی از نمای ساختمان با سنگ تراورتن پوشش داده می شود.

مطالب پیشنهادی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا