دانشنامه ساخت و ساز

همه آنچه که در رابطه با جکوزی یا وان داغ باید بدانید

جکوزی نه تنها محیط آرامش بخشی را ایجاد می کند بلکه دارای چندین مزایا برای سلامتی نیز می باشد. در زمان های قدیم مصریان، رومی ها و یونانیان از هیدروتراپی آب گرم برای مقاصد مختلف استفاده می کردند. هیدروتراپی به آرامش عضلات و همچنین به کاهش سطح استرس کمک می کند. برای یافتن فواید جکوزی برای خانواده خود، مطلب زیر را بخوانید.

جکوزی

جکوزی چه فوایدی دارد؟

در اینجا نگاهی گذرا به برخی از مهمترین فواید جکوزی یا وان گرم خواهیم داشت.

فواید جکوزی برای درد عضلات

یکی از بزرگترین فواید جکوزی این است که در تسکین درد عضلات و کاهش سطح استرس از طریق جت های قدرتمند و آب گرم کمک بزرگی می کند. هر کس که تا به حال تجربه چند دقیقه در یک جکوزی را داشته است این را می داند. هنگام نشستن در وان گرم، فشار آب، شناور شدن و گرما با هم کار می کنند تا سطح استرس و فشار عضلات را کاهش دهند.

گرما نقش مهمی در تسکین درد عضلات دارد. صرف چند دقیقه در وان داغ می تواند درد عضلات را به میزان قابل توجهی کاهش دهد زیرا بدن هنگام ورود به وان داغ بلافاصله شروع به گرم شدن می کند. این باعث افزایش دمای داخلی می شود که به تقویت جریان خون که باعث گرم شدن بدن و رقیق شدن رگ های خونی می شود، کمک می کند که فشار خون را پایین آورد و جریان خون را در مناطق مورد نیاز عضلات تقویت می کند.

جکوزی به درد عضلات کمک می کند زیرا در هنگام نشستن در وان داغ به دلیل شناور بودن آب، استرس بسیار کمتری روی عضلات شما وجود دارد. به همین دلیل است که حتی یک جلسه ۲۰ دقیقه ای در وان داغ تسکین قابل توجهی از درد عضلات ایجاد می کند.

فشار آب از جت ها در وان داغ به تسکین استرس و شل شدن عضلات کمک می کند زیرا حباب هوا و جت ها ماساژ درمانی را ارائه می دهند. جت ها در وان داغ می توانند روی قسمت های خاص عضله تمرکز کنند و فشار موجود در جت ها به تسکین گره های عضلانی کمک می کند.

فواید جکوزی برای کمردرد

تخمین زده می شود که سالانه بیش از ۵۰ میلیارد دلار توسط آمریکایی ها برای درمان کمر درد هزینه می شود. همچنین شایع ترین علت مرخصی در روزهای کاری اعلام شده است. شماری از مواردی مانند آسیب حاد، پوکی استخوان، دیسک شکم و موارد دیگری از این قبیل می تواند منجر به کمردرد شود. برای درمان کمردرد، پزشکان سونوگرافی، داروها و همچنین فیزیوتراپی را توصیه می کنند.

سرما و گرما درمانی دو چیز مهم و اساسی برای کمردرد هستند. در حالی که کیسه آب گرم مؤثر است، جکوزی روش مؤثرتری برای اعمال گرما در قسمت بزرگی از بدن فراهم می کند. آب گرم موجود در آن باعث آرامش عضلات اطراف می شود و به کاهش اسپاسم عضلات کمک می کند. آب داغ همچنین باعث افزایش دمای داخلی بدن می شود که رگ های خونی را رقیق می کند و به بهبودی در بافت آسیب دیده کمک می کند.

همچنین برخی تحقیقات گزارش داده اند که بیماران تحت درمان با آبگرم درمانی در مقایسه با افرادی که فقط با دارو درمان می شدند، از نظر کاهش درد و تحرک پیشرفت بسیار بیشتری نشان دادند.

فشار خون پایین

پژوهشکده پزشکی ورزشی آمریکای شمالی تحقیقاتی را برای یافتن ارتباط بین آب داغ درمانی و فشار خون انجام داد. این مطالعه نتیجه گیری کرد که ممکن است به بهبود گردش خون و کاهش فشار خون کمک کند. همچنین اذعان شده است که ۱۰ دقیقه کوتاه ماندن در جکوزی می تواند به کاهش موقت فشار خون کمک کند اما باید با احتیاط از آب گرم استفاده کرد.

افرادی که دچار افزایش شدید و سریع فشار خون هستند، نباید از جکوزی یا وان آبگرم برای کاهش فشار خون استفاده کنند. همچنین آنها نباید به طور متناوب از آب سرد و وان های گرم استفاده کنند زیرا این امر باعث افزایش فشار خون آنها می شود. وان های داغ با اتساع رگ های خونی در فرایندی که به عنوان اتساع عروق انجام می شود، در کاهش فشار خون کمک می کند.

فواید جکوزی در آرامش و کمک به خواب

جکوزی برای کمک به خوابیدن شما عالی است. آب گرم ماهیچه ها را آرام می کند و از استرس رهایی می بخشد. همچنین بسیاری از افراد از وان حمام به عنوان یک کمک برای خوابیدن استفاده می کنند. یک مطالعه تحقیقاتی که در سال ۱۹۹۷ انجام شد، نتیجه گرفت که دمای بدن به طور طبیعی در طول شب کاهش می یابد و این امر حدوداً دو ساعت قبل از خوابیدن شروع می شود.

برای اینکه سریعتر بخوابید باید دمای بدن خود را بالا ببرید و یکی از بهترین راه های افزایش درجه حرارت داخلی بدن خیساندن بدن در وان داغ به مدت حدود ۲۰ دقیقه است. بنابراین، باید حدود ۲۰ دقیقه دو ساعت قبل از برنامه ریزی برای خواب، خود را در یک وان داغ خیس کنید تا از مزایای آن بهره مند شوید.

فواید جکوزی در تسکین ورم مفاصل

تخمین زده می شود که حدود ۷۰ میلیون نفر در آمریکا از درد مزمن مفاصل رنج می برند. در حالی که تعدادی راهکار درمانی وجود دارد که به آرامش مفاصل متورم کمک می کند اما آب درمانی سرد و گرم یکی از موثرترین روش های درمانی محسوب می شود. آب گرم درمانی شما را با یک تجربه لذت بخش و آرامش بخش همراه می کند.

وان حمام با تحریک فرآیندهای موجود در بدن که به طور طبیعی مناطق دردناک بدن را گرم می کنند کمک می کند. اتساع رگ های خونی به دلیل قرار گرفتن در معرض بدن در دمای زیاد، به تحریک گردش خون کمک می کند که منجر به انتقال اکسیژن بیشتر به مناطق متورم شده و به کاهش اسپاسم عضلات کمک می کند. گرمازدگی بهترین راه برای تسکین درد از آرتریت در نظر گرفته می شود.

فواید جکوزی در کاهش وزن و دیابت

مطالعات اخیر نشان داده اند که استفاده از جکوزی به طور مرتب در کاهش وزن و همچنین در کاهش ظاهر سلولیت کمک می کند. این به این دلیل است که خیساندن بدن در وان داغ باعث شبیه سازی ورزش به عنوان هیدروتراپی منجر به گشاد شدن رگ های خونی می شود که گردش خون بهتری را موجب می شود و باعث آرامش پوست و ماهیچه ها می شود. هیدروتراپی همچنین فشار خون را پایین آورده و ضربان قلب را بالا می برد و این بدان معنی است که جکوزی ممکن است برای سلامتی شما مفید باشد.

برخی از تحقیقات همچنین به این نتیجه رسیده اند که بزرگسالان مبتلا به دیابت نوع II قادر به کاهش سطح قند خون، کاهش وزن و بهبود الگوهای خواب با کمک آب گرم درمانی بودند. با این حال، باید احتیاط کرد زیرا برخی از مبتلایان به دیابت نیز از آسیب عصبی رنج می برند و ممکن است به طور اتفاقی خود را در وان داغ بسوزانند.

آب درمانی

آب درمانی از فواید جکوزی محسوب می شود. یک وان آب گرم با طراحی خوب، آب درمانی آرام بخش و تحریک کننده ای را ارائه می دهد. آب گرم همراه با عناصر مختلف ماساژ به شکل جت در محیط جکوزی می تواند به کاهش سطح استرس کمک کند و ذهن شما را پاک کند. گفته شده است که با استفاده از هیدروتراپی می توان به خواب خوب شبانه، بازگرداندن قدرت، حرکت مفاصل، افزایش انعطاف پذیری و تسکین درد آرتریت کمک کرد.

عوارض استفاده از جکوزی

در حالی که فواید جکوزی بسیار زیاد است اما آنها همچنین در صورت عدم استفاده صحیح خطر ایجاد می کنند. یکی از رایج ترین تصورات غلط در مورد وان های گرم این است که نیازی نیست به همان اندازه که در یک ساحل یا استخر هستید مراقب باشید. با این حال، این امر باعث شده است که تعداد زیادی از آسیب های مرتبط با جکوزی افزایش یابد زیرا این روزها تعداد بیشتری از افراد اقدام به خرید جکوزی می کنند اما به دلیل استفاده نادرست مجروح می شوند. علاوه بر صدمات تصادفی، وان حمام یا جکوزی همچنین خطرات سلامتی دیگری را در پی دارد زیرا کلر و سایر مواد ضد عفونی کننده در آب داغ خیلی سریع تجزیه می شود و خطر ابتلا به عفونت را افزایش می دهد.

در اینجا لیستی از متداول ترین خطرات سلامتی مرتبط با جکوزی آمده است:

  • بثورات یا جوش هایی که از طریق جکوزی ایجاد می شوند و به عنوان سودوموناس درماتیت نیز شناخته می شوند، عفونی هستند که به شکل بثورات قرمز و لکه های پر از چرک می باشند. این بیماری در اثر میکروب ایجاد می شود و بعد از چند روز ظاهر می شود و معمولاً به خودی خود از بین می رود. بهترین راه برای جلوگیری از این جوش ها این است که وقت زیادی را در جکوزی که خودتان آن را تمیز نمی کنید، نگذرانید. همچنین باید بلافاصله بعد از آن دوش بگیرید و لباس شنای خود را تمیز کنید.
  • یکی دیگر از خطرات بهداشتی وان داغ یا جکوزی، بیماری لژیونر است که یک نوع شدید ذات الریه است که ممکن است از استنشاق باکتری های موجود در بخار یک وان داغ آلوده گرفته شود. علائم این بیماری شامل سردرد، لرز، تب و درد عضلانی است که یک روز یا بعد از ماندن در وان داغ ایجاد می شود. همچنین ممکن است تنگی نفس، گیجی، درد قفسه سینه و سرفه همراه با مخاط یا خون را تجربه کنید.
  • جکوزی هایی که به طور مرتب تمیز نمی شوند نیز ممکن است دارای مایعات بدن باشند و این مایعات بدن ممکن است باعث تحریک شوند. عرق، ادرار و مدفوع مخلوط شده با کلر ممکن است باعث ایجاد یک ماده تحریک کننده معروف به کلرامین شود که ممکن است منجر به سوزش چشم و سرفه شود. بنابراین مهم است که قبل از ورود به وان داغ و پس از بیرون آمدن از آن، دوش بگیرید تا از انتشار باکتری ها جلوگیری کنید.
  • بیماری های ناشی از آب هم می توانند به وجود بیایندو جکوزی های تمیز نشده همچنین ممکن است منجر به بیماری های ناشی از آب مانند کریپتو شوند.
  • توصیه می شود دمای هسته اصلی بدن زنان باردار هرگز نباید بالاتر از ۱۰۲ درجه فارنهایت بالا برود زیرا دمای هسته بدن بالاتر از این حد ممکن است منجر به نقص هنگام تولد شود. بنابراین، زنان باردار باید حداکثر ۱۰ دقیقه در وان های گرم بنشینند زیرا در معرض خطر بیشتری برای ابتلا به هایپرترمی هستند.
  • نشستن برای مدت طولانی در وان های گرم همچنین ممکن است منجر به پوسته پوسته شدن و سوختگی پوست شود. بنابراین توصیه می شود بزرگسالان بیش از ۱۵ دقیقه وقت را در وان داغ نگذرانند.

بتا بلاکرها و جکوزی

بتا بلاکرها اساساً ضربان قلب شما را کمی پایین می آورند، به این ترتیب فشار خون شما کاهش می یابد بنابراین با استفاده از جکوزی باید آگاه باشید که ممکن است همان تأثیرات را که در شخص مبتلا به فشار خون پایین وجود دارد داشته باشید.

غیر از این، دلیلی برای جلوگیری از استفاده از وان های گرم وجود ندارد. با این حال، بهترین راه این است که با پزشک خود در مورد استفاده از وان های داغ فقط برای اطمینان خاطر صحبت کنید.

سردرد بعد از جکوزی؟

برخی از افراد بعد از استفاده از وان داغ سردرد می گیرند. با اینکه گرما از فواید جکوزی به شمار می رود اما سردرد هم معمولاً در اثر گرما ایجاد می شود، یا اختلاف دما بین دمای هوای بیرونی و آب موجود در وان داغ شما و یکی از دلایل آن کمبود آب بدن در حین حضور در آبگرم است. این می تواند نشانه اولیه فشار خون بالا نیز باشد.

این امر در ماه های تابستان بیشتر اتفاق می افتد. ساده ترین راه حل این است که درجه حرارت را کمی کم کنید و مقادیر زیادی آب بنوشید، بیشتر در سایه بمانید به این ترتیب سردردی هنگام استفاده از جکوزی ایجاد نمی شود.

بیماری ریوی جکوزی دقیقاً چیست؟

این بیماری (همانطور که گفته می شود) با استنشاق باکتری هایی که در محفظه وان گرم قرار گرفته اند، ایجاد می شود که در آن به طور طبیعی این باکتری ها را از بین نمی برد.

نام واقعی آن پنومونییت حساسیت است و به دلیل پیوند آن به استخرهای سرپوشیده، به آن ریه محافظ بدن گفته می شود. به طور کلی، در یک محیط محصور، این باکتری ها از سطح وان داغ شما بالا می روند، به این ترتیب وقتی از آنجا غفلت می کنید، آنها را تنفس می کنید و کاملاً از این اتفاق آگاه نیستید.

هنگامی که داخل ریه های شما می شوند، بیشتر رشد می کنند و مشکلاتی را در قفسه سینه ایجاد می کنند مانند ایجاد مشکل در تنفس، ایجاد سرفه، ایجاد تب و ایجاد احساس خستگی و کاهش اشتهای شما که باعث کاهش وزن می شود. علاوه بر این، ممکن است بدن شما نیز با تعریق شبانه روبرو شود زیرا بدن شما سعی می کند با عفونت این انگل ها مبارزه کند.

به دلیل تأثیراتی که افراد غالباً فرض می کنند آسم است یا ممکن است برونشیت باشد، حتی ممکن است دچار سل شده باشند. ممکن است به آنها آنتی بیوتیک تجویز شود که این امر باعث بهبود می شود اما اگر با وان های گرم خود مثل سابق رفتار کنید، هرگز از بین نخواهد رفت.

تنها روش تخلیه وان داغ با استفاده از سیستم Spaguard System Flush است. آن را تمیز کنید و دوباره پر کنید و دوباره شروع کنید.

درمان بیماری ریه جکوزی می تواند تا یک سال طول بکشد تا کاملاً بهبود یابد و به همین دلیل بهتر است مطمئن شوید که مرتباً وان داغ خود را تمیز می کنید. سطح کلر درست با استفاده از این گرانول ها و یا قرص های کلر برای حفظ درست تعادل شیمیایی و جلوگیری از این عفونت ها لازم است.

همچنین به خاطر داشته باشید که از فیلتر پاک کننده استفاده کنید تا مطمئن شوید قسمت های پنهان سیستم گرمایشی و تصفیه خانه شما زمینه ایجاد دلیل ناخواسته چنین بیماری ناتوان کننده ای نیست.

در هنگام استفاده از جکوزی چه نکاتی را باید رعایت کنیم؟

برای استفاده از جکوزی این موارد را رعایت کنید:

۱- قبل از ورود به وان یا جکوزی، دوش بگیرید.

داشتن یک شستشوی مناسب قبل از ورود به جکوزی، شما را از شر تعریق و باکتری های پوستی خلاص می‌کند. هنگام شستشو، حتماً موادی مانند لوسیون، دئودورانت و کرم که می توانند اثر بخشی ضدعفونی کننده جکوزی و آب را کاهش دهند، از بدن پاک کنید.

۲- در حین استفاده از وان و جکوزی، دمای مناسب را حفظ کنید.

حداکثر درجه حرارت در جکوزی بستگی به چند عامل مختلف دارد. دمای ایده آل وان گرم برای بزرگسالان ۳۸ درجه سانتیگراد است. برای کودکان حداقل ۱۰ سال، درجه حرارت نباید بالاتر از ۳۷ درجه سانتیگراد باشد. به عنوان یک قاعده کلی، جکوزی هرگز نباید گرمتر درجه ۴۱ سانتیگراد باشد. بهتر است درجه حرارت آب را با استفاده از دماسنج بررسی کنید.

دمای جکوزی برای خانم‌های باردار نباید بیش از ۳۹ درجه سانتیگراد باشد و حداکثر به مدت ۱۰ دقیقه در آن بمانند.

۳- مدت زمانی که در جکوزی می‌گذرانید را محدود کنید.

نشستن در جکوزی به مدت طولانی می‌تواند شما را دچار حالت تهوع، بینایی کم، ضعف یا سرگیجه کند. برای جلوگیری از این علائم، شما نباید بیش از ۱۵-۲۰ دقیقه را در یک جکوزی بگذرانید. اگر دوست دارید زمان بیشتری در آب باشید، بعد از ۱۵ دقیقه بیرون بیایید و بعد از خنک شدن بعد از چند دقیقه دوباره به جکوزی برگردید. همچنین می توانید درجه حرارت جکوزی را به اندازه دمای طبیعی بدن (۳۷ درجه سانتیگراد) کاهش دهید تا مدت زمان بیشتری در آن بمانید.

زنان باردار نباید بیش از ۱۰ دقیقه در جکوزی بمانند. اگر در حین استفاده از جکوزی احساس راحتی ندارید، باید سریعاً بیرون بروید. همچنین توجه باشید که قسمت بازوها و قفسه سینه خود را در بالای سطح آب نگه دارید تا بدن را از گرم شدن بیشتر محافظت کنید. این روش استفاده برای کودکان نیز توصیه می‌گردد.

۴- از مصرف مواد مخدر و الکل در جکوزی خودداری کنید.

نوشیدن الکل، دمای بدن را افزایش می دهد که این امر می‌تواند هنگام ترکیب با آب گرم جکوزی به گرمای بدن شما بیافزاید. نوشیدن الکل و مصرف مواد مخدر می‌تواند باعث خواب آلودگی، حالت تهوع و سرگیجه شود، می تواند تمرکز و تشخیص شما را مختل کرده و خطر غرق شدن را به دلیل از دست دادن هوشیاری افزایش دهد.

۵- کودکان را در جکوزی تنها نگذارید.

 استفاده از جکوزی برای کودکان زیر ۱۰ سال ممنوع است. آب گرم خطرناک است زیرا بدن‌ کودکان توانایی تنظیم دما را ندارد. کودکان در سن ۱۰ سال و بالاتر باید توسط بزرگسالان از جکوزی استفاده کنند. (به خصوص در نزدیکی دریچه‌های مکش). در صورت امکان، از صندلی قابل تنظیم استفاده کنید تا مطمئن شوید که سر آن‌ها همیشه در بالای آب می‌مانند.

هنگامی که کودکان در جکوزی هستند، دمای آب را زیر ۳۷ درجه سانتیگراد نگه دارید.

۶- سر خود را بالای آب نگه دارید.

برخی از جکوزی‌ها، مجهز به مکش‌های قدرتمندی هستند که آب را توسط موتور جکوزی می‌مکند و مجدد از طریق جت‌ها پمپاژ می‌کنند. اگر سر شما در زیر این دریچه‌ها باشد، امکان دارد موهای شما در این دریچه ها گیر کند. اگر موهای شما بلند است، آن‌ها را در بالای سرتان ببندید تا از گرفتگی آن در فیلتر یا تخلیه جلوگیری شود.

۷- از وسایل برقی در جکوزی استفاده نکنید.

این شامل تلفن، رادیو، تلویزیون و یا هر وسیله اتصال سیم دیگری می‌شود. باید اطمینان حاصل کنید که هیچ منبع برقی در نزدیکی جکوزی وجود ندارد زیرا دستگاه های سیم کشی شده و پریز برق در صورت خیس شدن خطرناک هستند.

مطالب پیشنهادی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا