حمل و نقل

تکمیل متروی تهران ۲۰۰ هزار میلیارد تومان اعتبار نیاز دارد

رئیس کمیسیون عمران و حمل و نقل شورای شهر تهران گفت: متروی تهران برای تکمیل خطوط و تامین واگن کافی به منظور استانداردسازی سرفاصله حرکت قطارها، به ۲۰۰ هزار میلیارد تومان اعتبار نیاز دارد.
متروی تهران

محمد علیخانی خاطرنشان کرد: زمانی قیمت‌تمام شده واگن‌های مترو ۵ میلیارد تومان بود اما امروز به حدود ۲۰ میلیارد تومان رسیده و هر قطار نیز متشکل از ۷ واگن است.

بودجه شهرداری تهران برای تکمیل مترو کافی نیست

وی افزود: قطعا شهرداری تهران قادر به تامین این هزینه نخواهد بود به همین دلیل مجلس وظایفی برای دولت در قبال حمل و نقل عمومی شهرها به ویژه تهران تعیین کرده است. متاسفانه دولت‌ها در بخش‌های مختلف به وظایف خود عمل نکرده‌اند و منافع شهری قربانی شده است. امروز دیگر نباید این بهانه وجود داشته باشد چراکه اصطلاحا دولت و شورای شهر فعلی یکدست هستند.

علیخانی ادامه داد: اگر دولت در زمانی که وضعیت مالی مناسبی داشت، این مطالبات را عملی می‌کرد، شاهد وضعیت کنونی و انباشت مشکلات در حوزه حمل و نقل عمومی پایتخت نبودیم.

 

وی در عین حال معتقد است در حال حاضر یکی از مشکلات اصلی حمل و نقل عمومی، تامین منابع مالی است، اما نمی‌توان تمام مشکلات را متوجه دولت دانست، چرا که مشکلات مالی در گذشته نیز وجود داشته است.

در گذشته شهرداری در زمان تنگنا، اقداماتی از جمله تراکم‌فروشی انجام می‌داد، اما امروز این مسیر بسته است، چراکه سیاست شورای پنجم عمل به ضوابط و قانون بوده و بسیاری از منابع مالی با استفاده از چنین روش‌هایی قابل رفع نیست.

توسعه حمل‌و‌نقل ‌محور راهکار مناسبی برای عبور از مشکلات است

وی معتقد است در این شرایط پیاده‌سازی اصول توسعه حمل‌و‌نقل‌محور (TOD) راهکار مناسبی برای عبور از برخی مشکلات حمل و نقل عمومی است. اصل اساسی در این زمینه این است که هر فرد با طی مسافت ۳۰۰ تا ۵۰۰ متری به شکل پیاده، به یک ایستگاه در شبکه حمل و نقل عمومی دسترسی پیدا کند تا به این ترتیب استفاده از خودرو برای انجام سفرهای درون‌شهری کاهش یابد. به گفته وی، در حال حاضر تهران ۲۵۰ ایستگاه مترو دارد و برای پیاده‌سازی TOD لازم است در شعاع نزدیک گرد این ایستگاه‌ها تراکم ساختمانی و کاربری‌های اداری و تجاری متمرکز شود. علیخانی عنوان کرد: با وجود اصرار شورای شهر، این باور مشترک درباره این طرح میان شورای شهر و مدیریت شهری وجود ندارد. با این روند متروی تهران تا ۲۰ سال آینده نیز تکمیل نمی‌شود چرا‌که دولت ممکن است بدهی خود را هیچ گاه پرداخت نکند و ما نباید به امید دولت باقی بمانیم؛ در غیر این صورت از توسعه عقب خواهیم ماند.

علیخانی یادآور شد: نباید به امید کمک دستگاه‌های دیگر باشیم، چراکه بخشی از وظیفه مدیریت شهری انجام اقدامات جدید و ایجاد منابع درآمدی جدید است. بحث TOD نیز یکی از این مواردی است که نیاز به پیگیری شهرداری دارد. اجرای پارک حاشیه نیز می‌تواند یکی از منابع پایدار درآمد باشد که در تهران مورد غفلت قرار گرفته است.

مطالب پیشنهادی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا