شرکت ها

عضو هیئت مدیره و مدیر پروژههای شرکت پرشیا سیستم در گفت و گو با «ساختمان»:

حذف تولیدات خارجی، رقابت سالم در بازار را از بین می برد

شرکت پرشیا سیستم در زمینه توزیع و واردات زیرساخت شبکه شامل شبکه‌های کامپیوتری active و passive و همچنین سیستم‌های نظارت تصویری یا دوربین‌های مدار بسته فعالیت می کند. این شرکت از ۱۶ سال پیش در حوزه IT شروع به کار کرده و در حال حاضر توزیع یکسری برندهای داخلی و همچنین ارائه خدمات، طراحی و مهندسی پروژه‌ها را برعهده دارد. متن زیر ماحصل گفت و گوی ما با مهرداد گودرزی، عضو هیئت مدیره و مدیر پروژه‌های شرکت پرشیا سیستم درخصوص اهداف و فعالیت‌های این مجموعه است.

لطفا درخصوص مزایای سیستمها و محصولات خود توضیح دهید و بفرمایید که این سیستمها چه امتیازات و کاربردهایی را برای مصرف کنندگان به ویژه در ساختمانها به دنبال دارد هایک ویژن؟

شرکت ما تنها در زمینه فروش محصولات و کالا فعالیت نمی کند؛ بلکه بخشی از فعالیتهای این شرکت معطوف به ارائه خدمات و راه حلهایی به مشتریان است که بتواند در مجموعه موردنظر آنها نقش موثری ایفا کند. درواقع ما نوعی راه حلهای هوشمند را به مجموعههایی از قبیل مجتمعهای تجاری، بیمارستانها، بانکها و… ارائه می کنیم که نقش کمک کننده ای در مدیریت آن مجموعه ایفا می کند. به این صورت که بتوانند هزینههای خود را کاهش دهند و درعین حال رویدادهای مجموعه خود را به واسطه نصب دوربینهای مداربسته کنترل کنند که درنهایت منجر به کاهش ضریب خطای آنها می شود. همچنین سرعت دسترسی آنها به مواردی که درنظر دارند با دوربین مداربسته کنترل کنند، کاهش می یابد.

وضعیت اقتصادی کنونی چه تاثیری بر شرایط کار و شرکت شما داشته است؟

به طور قطع این شرایط بر حرفه ما نیز بی تاثیر نبوده، اما ما سعی کرده ایم همکاری خود را با شرکتهای تولیدی فعال در این حوزه که وابستگی ما را نیز به واردات کاهش می دهد،همسو با اهداف کلان کشور افزایش دهیم. بر این اساس هم اکنون توزیع مودمهای تولید داخل به نام «یوتل» ،تولید رک ،تولید کابل و همچنین توزیع دوربینهای چند مجموعه تولیدکننده داخلی را برعهده داریم. بخشی از فعالیت ما نیز مربوط به ارائه خدمات، طراحی و مهندسی پروژهها است که درواقع جدا از بحث واردات و مسائل مربوط به واردات کالا است.

در حال حاضر با چه مسائل و مشکلاتی در زمینه فعالیت خود مواجهید؟

بیشترین موضوعی که مجموعه ما را تحت تاثیر قرار داده، نوسانات قیمتها و کمبود کالا است که تاثیر مستقیم و بسزایی روی حرفه ما دارد؛ چراکه ثابت نبودن قیمتها موجب می شود تا مشتریان ما نتوانند به بودجه بندی مناسب دست پیدا کنند. همچنین سخت شدن شرایط واردات بعضی از کالاهای موردنیاز، اثر مخربی بر روی خدمات پس از فروش و سرعت تکمیل پروندههای جاری داشته است.

محصولات موردنیاز خود را بیشتر از کدام کشورها وارد می کنید؟

نسبت به گذشته واردات ما به دلیل تحریمها و مسائل اخیر درخصوص کالاهای وارداتی، محدودتر شده است.ما از سالهای گذشته نمایندگی چند محصول آلمانی را در کشور داشته و یکی دو محصول دیگر ما نیز از کشورهای چین و تایوان وارد می شود.همچنین با رویکرد به تولید محصولات خارجی در داخل کشور و استفاده از پتانسیلهای موجود تنها به واردات صرف بسنده نکرده ایم.

با چه مسائلی در زمینه واردات این محصولات مواجه هستید؟

ما در زمینه واردات با مسائل بسیاری ازجمله پروسه طولانی ثبت سفارشها و یا ممنوعیت واردات برخی گروههای کالایی درگیر هستیم. همچنین تخصیص ارز یکی از مشکلات بزرگ و زمانبر ما است و بعضا تا جایی پیش می رود که امکان واردات و تخصیص ارز به آن کالا از بین می رود.

چه برنامهها و اهدافی را برای آینده شرکت پرشیا سیستم مدنظر قرار داده اید؟

برنامه آینده ما مربوط به ارائه چند محصول در بخشهای مختلف شامل ترافیک شهری، پلاک خوانی ،ساختمان هوشمند ،هوش مصنوعی و بینایی ماشین است و در حال کار در این زمینهها هستیم که بتوانیم این محصولات به بازار معرفی و عرضه کنیم. همچنین در حال توسعه کار خود با تولیدکنندگان برندهای ایرانی هستیم تا نقش فعالتری در این حوزه داشته باشیم.

چه درخواست و انتظاری از مسئولان نهادهای مرتبط با حرفه خود دارید؟

در صنف ما انجمنها و اتحادیههایی وجود دارند که بعضا مدیران مربوطه نیز در آنها عضویت دارند. ما مسائل و مشکلاتی ازجمله واردات کالا را در این انجمنها مطرح و درخواست رفع آنها را کرده ایم.

معتقدیم که هرچند تولید کالاهای داخلی اقدام مطلوبی به جهت کمک به اشتغال زایی در کشور است و از این موضوع استقبال و حمایت می کنیم، اما درعین حال بر این باوریم که تولید کالاهای داخلی باید در حدی باشد که پاسخگوی ظرفیت بازار باشد.

ما درخواست حذف رقبا را نداریم، اما دیدگاه مجموعه ما این است که اگر یک شرکت ایرانی محصول داخلی تولید می کند، باید رقیب خارجی آن کالا نیز در کشور وجود داشته باشد و امکان واردات آن فراهم شود. درواقع واردات کالاهایی که تولید آنها در داخل کشور فراهم نیست، امکان پذیر شود تا از این طریق رقابت سالم در بازار وجود داشته باشد. در این صورت تولیدکنندگان داخلی نیز می توانند خودشان را به واسطه این رقابت به روز کنند و کیفیت کالاهای خود را روزبه روز بالاتر ببرند. به بیان دیگر نباید به سمت انحصارگرایی برویم که مشتریان صرفا ملزم به خرید کالاهای داخلی باشند.

 

مطالب پیشنهادی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا