مسکن و ساختمان

ایرانی‌ها صدرنشین خریداران خارجی خانه در ترکیه

 به‌رغم بسته بودن مرز‌های ترکیه بر روی شهروندان ایرانی از اوایل اسفند پارسال، ایرانی‌ها همچنان در ترکیه خانه و آپارتمان می‌خرند.

گزارش جدید مرکز آمار ترکیه نشان می‌دهد که ایرانی‌ها برای پنجمین ماه متوالی صدرنشین خریداران خارجی خانه در ترکیه شده‌اند.

اما قسمت بهت برانگیز ماجرا آنجاست که مرز‌های ترکیه در حالیکه بر روی شهروندان ایرانی از اوایل اسفند سال گذشته به دلیل شیوع کرونا بسته شده، ایرانی‌ها همچنان در ترکیه خانه و آپارتمان می‌خرند!

ایرانی‌ها در ماه ژوئن ۳۹۸ باب خانه و آپارتمان در ترکیه خریدند که نسبت به ماه قبل از آن، افزایش دوبرابری نشان می‌دهد. این روایت حاکی از آن است که اگر هر ملک مسکونی را دست کم ۲۵۰ هزار دلار در نظر بگیریم، ده‌ها میلیون دلار در یک ماه گذشته و در این شرایط بد اقتصادی در جهان و مخصوصاً ایران، از سوی ایرانیها به سمت ترکیه گسیل شده است!

در این گزارش ادعا شده ایرانی‌ها سهمی ۲۵ درصدی از کل منازل فروخته‌شده در ترکیه به خارجی‌ها طی ماه ژوئن داشتند.

ایرانی‌ها در نیمه اول سال جاری میلادی دو هزار و ۶۲۸ باب خانه یا آپارتمان در ترکیه خریده‌اند و در دوره یادشده، باز هم صدرنشین خرید خانه در این کشور بوده‌اند. البته این آمار‌ها تنها شامل خرید واحد‌های مسکونی است و دیگر املاک مانند املاک تجاری یا صنعتی (مغازه، کارگاه، مراکز تجاری و غیره) را در برنمی‌گیرد.

رونق بازار مسکن ترکیه با دلارهای ایرانیان در روزگار «کرونا»

همچنین ایرانی‌ها در نیمه اول سال سهمی بالای ۱۸درصد از کل فروش مسکن به خارجی‌ها در ترکیه داشتند. بعد از ایران، شهروندان عراق، روسیه، افغانستان، یمن، آذربایجان، اردن، چین و آلمان بیشترین شمار خرید خانه در ترکیه را طی سال جاری رقم زده‌اند.

بر اساس قانون جدید ترکیه که از سپتامبر ۲۰۱۸ اجرایی شد، خارجی‌هایی که حداقل ۲۵۰ هزار دلار املاک در ترکیه خریداری کنند واجد دریافت شهروندی این کشور می‌شوند. تا پیش از آن، شرط اعطای شهروندی ترکیه سرمایه‌گذاری یک میلیون دلاری در بازار املاک این کشور بود.

ترکیه اواخر پارسال اعلام کرد که از سال ۲۰۱۷، هفت هزار خارجی از ۱۰۱ کشور توانسته‌اند از طریق خرید املاک، شهروندی این کشور را به دست آورند و ایرانی‌ها با ۱۴۷۵ نفر صدرنشین بودند.

وضعیت مسکن در ترکیه و ایران

اوج‌گیری خرید مسکن توسط ایرانی‌ها در ترکیه در حالی است که وضعیت مسکن در خود ایران بحرانی شده است.

دفتر برنامه‌ریزی و اقتصاد مسکنِ وزارت راه و شهرسازی اعلام کرده است که قیمت مسکن در تهران طی ماه خرداد نسبت به ابتدای سال جاری ۲۳ درصد و نسبت به خرداد پارسال ۴۲ درصد رشد کرده و نسبت به ابتدای سال ۹۷ تقریباً چهار برابر شده است.

قیمت مسکن در ترکیه نیز در حال افزایش است. آخرین آمار بانک مرکزی ترکیه نشان می‌دهد که تورم بخش مسکن در ۱۲ ماه منتهی به آوریل، نسبت به دور مشابه در سال گذشته، بیش از ۱۶ درصد بوده، اما برخلاف ایران، بازار مسکن ترکیه دچار رکود نشده است.

آمار‌های بانک مرکزی ایران نشان می‌دهد که تعداد معاملات مسکن در تهران طی بهار ۹۷ حدود ۳۹ هزار واحد بود، اما در بهار ۹۸ به ۲۱ هزار و ۵۳۷ واحد رسید و در بهار سال جاری نیز به حدود ۲۳ هزار واحد رسید.

اما آمار‌های ترکیه نشان می‌دهد که در پی شیوع کرونا، تعداد معاملات فروش مسکن در کشور نه تنها کاهش نیافته که در نیمه اول سال، با رشد ۲۴ درصدی نسبت به دور مشابه پارسال، به ۶۲۴ هزار واحد رسیده است.

بازار مسکن ترکیه طی سال‌های گذشته، هم در زمینه فروش به خارجی‌ها و هم معاملات مسکن میان شهروندان خود ترکیه، رشد چشمگیری داشته است.

مطالب پیشنهادی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا