دانشنامه ساخت و ساز

قرنیز چیست ، و در طراحی دکوراسیون خانه چه کاربردی دارد؟

در قدیم استفاده از قرنیز در طراحی داخلی ساختمان‌ها بسیار کاربرد داشته است و استادان معمار از انواع آن در داخل فضاها و اتاق‌های ساختمان استفاده می‌کردند. گرچه نقش آن تنها در زیبایی خلاصه نمی‌شود و کاربردهایی نیز در صنعت ساختمان دارد. انواع آن عبارتند از قرنیز سنگی و قرنیز ام دی اف و قرنیز چوب و قرنیزهای پی‌وی‌سی .

شاید در نگاه اول انتخاب میان انواع مختلف ازجمله قرنیز سنگی، قرنیز ام دی اف یا پی‌وی‌سی سخت به نظر برسد اما نگران نباشید، راه‌های نیز برای انتخاب مناسب و بهینه وجود دارد. در نگاه اول شاید جسمی زائدی در ساختمان به نظر برسد اما وقتی با کاربردهایش آشنا شوید، نظرتان تغییر خواهد کرد. قرنیزهای جدیدی نیز با خاصیت آنتی باکتریال وارد بازار شده‌اند که برای امنیت و آسایش خانواده‌ها طراحی‌شده‌اند.

قرنیز چیست؟

قرنیز قطعه ای است با ارتفاع کم که بصورت نواری در پای دیوارها و خط تقاطع دیوار و کف ساختمانها اجرا می گردد. قرنیزها نه تنها موجب زیبایی و جلوه بخشی به این خط تقاطع میگردد، بلکه با جلوگیری از انتقال رطوبت موجود در کف فضاها به گچ کاری دیوار و برخورد اشیاء و اثاثیه به نازک کاری دیوارها، باعث جلوگیری از آسیب رسیدن به آن می شود. قرنیزها امروزه از مصالح متفاوتی از جمله سنگ، چوب، پلاستیک، استیل، شیشه، PVC و MDF ساخته و راهی بازار شده است و با توجه به جنس آن، روشهای نصب قرنیزها متفاوت است.

کاربرد قرنیز در طراحی دکوراسیون خانه

حتما خانه های قدیمی تر که عموما با قرنیزهای سنگین سنگی کار شده بودند را به خاطر دارید. در حقیقت قرنیزها جزو ابزارهای دکوراتیو پر کاربرد از زمان های قدیم محسوب می شوند و از همان زمان اهمیت و کاربرد قرنیز در دکوراسیون داخلی برای معماران ایرانی مشخص بود. استادان معمار انواع قرنیز به خصوص قرنیز سنگی را با مهارت خاصی در داخل فضاها و اتاق‌های ساختمان ها به کار می بردند. نقش قرنیزها فقط به تکمیل زیبایی ظاهری خانه منتهی نمی شد، بلکه به منظور محافظت بیشتر از دیوارها و جلوگیری از نفوذ رطوبت کف به دیوار نیز مورد استفاده قرار می گرفتند.

امروز قرنیزها یکی از ابزارهای مهم صنعت ساختمانی به شمار می روند و کارخانه های زیادی در داخل و خارج کشور انواع قرنیز را با متریال های سنگ، چوب، سرامیک، پی وی سی، ام دی اف، پلی استایرن و دیگر جنس ها تولید و در بازار عرضه می کنند. اینکه کدام قرنیز از لحاظ جنس و ظاهر برای خانه شما مناسب است علاوه بر سلیقه، به آگاهی شما از کاربرد هر کدام از قرنیزها در دکوراسیون داخلی بستگی دارد. برای مثال قرنیز پلی استایرن علاوه بر زیبایی و ظاهر شیک امروزی، ضد رطوبت و حرارت بوده و از تجمع آفاتی مثل موریانه نیز جلوگیری می کند.

از جمله کاربردهای قرنیز در دکوراسیون خانه شامل موارد زیر می باشد:

  • قرنیزها در زیبایی طراحی داخلی خانه نقش موثری دارند.
  • قرنیزها از انتشار نم و رطوبت بر روی دیوارها جلوگیری می کنند.
  • قرنیزها از وارد شدن آسیب به سطح دیوارها جلوگیری می کنند.قرنیزها برای پوشش عیب های ساختمان که در کناره و پایین دیوار وجود دارد به کار می روند.
  • حجم اندکی که قرنیز در پایین دیوار ایجاد می کند به عنوان یک محافظ از دیوار در برابر لوازمی همچون کمد و مبلمان عمل می کند و از ایجاد خراش و صدمه روی دیوار جلوگیری می کند.

نکات مهم در انتخاب قرنیز

  • بهتر است قبل از خرید قرنیزها نقش آن را در خانه خود شناسایی کنید و قرنیز مناسب با کاربرد صحیح را انتخاب کنید.
  • از انواع قرنیزها که در سال‌های اخیر وارد کشور شده می‌توان به قرنیزهای رادیاتوری اشاره کرد. این قرنیزها علاوه بر زیبایی خانه اقدام به گرم کردن فضای داخلی به‌صورت یکپارچه و بهینه می‌کنند.
  • درصورتی‌که کف‌پوش خانه شما پارک یا لمینیت است بهتر است رنگ قرنیزهای خود راکمی تیره‌تر انتخاب کنید تا جلوه سطح بیشتر مشخص شود. همچنین در تعیین رنگ قرنیزها می‌توانید با استفاده از رنگ درب ورودی، دیوارها و تناسب آن‌ها اقدام به خرید انواع قرنیز کنید.
  • قرنیزهای سفید ساده با اکثر تم‌های دکوراسیون جور هستند و آن‌ها را می‌توان خصوصاً با دیوارهای رنگ خنثی نیز استفاده کرد.
  • در خرید قرنیزها حتماً به ضدضربه بودن، مقاومت در برابر رطوبت، مقاومت به گرما و سرما و نصب راحت آن دقت کنید.
  • انتخاب قرنیز سنگی در خانه‌هایی که جنس کف‌پوش از سنگ است همخوانی بیشتری با فضا خواهد داشت.
  • قرنیزهای سنگی و سرامیکی قدیمی خود را می‌توانید با استفاده از چسب و روکش‌های چوبی به شکل مدرن و امروزی بازسازی کنید.
  • قرنیزهای با ارتفاع بیشتر (۹ سانتی‌متر و بالاتر) مناسب فضاهای وسیع و سالن‌های بزرگ هستند. از انواع قرنیزها با ارتفاع کمتر بهتر است که در فضاهای کوچک مانند اتاق‌خواب‌ها و یا ناهارخوری و … استفاده کرد.
  • بسیاری از طراحان دکوراسیون داخلی رنگ قرنیزها را با توجه به رنگ شومینه در سالن‌های پذیرایی انتخاب می‌کنند.
  • از قرنیزهای طرح دار در طراحی سقف نیز استفاده می‌شود البته این نوع طراحی بیشتر به خانه‌های با طرح‌های ویکتورین کاربرد دارند.
 در انتخاب انواع قرنیزها می‌توانید طرح‌های متنوع و جدید طراحان دکوراسیون مشهور جهان را بررسی و سپس اقدام به خرید آن کنید.


نتیجه گیری:

  • انتخاب قرنیزهای مناسب در دکوراسیون خانه کار سختی نیست، کافی است فهرستی از کاربردهای آن تهیه کنید.
  • انواع قرنیزها با توجه به جنس آن طبقه‌بندی و به فروش می‌رسند.
  • قرنیز سنگی از دیرباز در طراحی‌های داخلی خانه‌ها کاربرد داشته و انواع سنتی قرنیزها است.
  • قرنیز ام دی اف اما در سال‌های اخیر طرفداران بسیاری را به‌سوی خود جلب کرده است و در سازه‌های مدرن کاربرد بسیاری دارد.
  • نسل جدید قرنیزهای پی‌وی‌سی نیز به‌سرعت جایگاه خود را در میان بازار رقابتی به دست آورد.
  • پلی استایرن از ترکیبات جدید قرنیزهای پی‌وی‌سی است که خاصیت آنتی باکتریال نیز دارد.
  • قرنیزها خصوصاً در خانه‌هایی که کف‌پوش از جنس لمینیت دارند برای زیبایی و پوشاندن درز انبساط آن‌ها نقش حیاتی دارند.

می‌توانید برای جلوه بیشتر خانه خودرنگ قرنیزها را با توجه به درب و رنگ دیوارها انتخاب کنید.

مطالب پیشنهادی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا