دانشنامه ساخت و ساز

معرفی انواع و مزایای استفاده از پله پیش ساخته

راه پله به عنوان سازه ای شناخته می شود، که از آن برای ارتباط دو قسمت غیر هم سطح در ساختمان استفاده می شود. پله های پیش ساخته نمونه ای از سازه هایی هستند که از آن ها در ساختمان سازی استفاده می شود. برای ساخت اینگونه پله ها از متریال و مصالح گوناگونی استفاده می شود. آن چه که در ادامه این مطلب به بیان آن می پردازیم، معرفی انواع پله های پیش ساخته ای است که می توان در ساختمان سازی مورد استفاده قرار داد. در ادامه این مطلب با ما همراه باشید.

مشخصات پله پیش ساخته

برای ایجاد پله های پیش ساخته از متریال های مختلفی استفاده می شود که باعث متنوع و مدرن شدن این نوع پله ها می شود. یکی از رایج ترین متریالی که برای ساخت این نوع پله ها استفاده می شود بتن است که به عنوان یک متریال با دوام، پایدار و همچنین کارآمد قابل استفاده می باشد. البته انتخاب نرد برای این مدل پله ها در اولویت بعدی قرار دارد که باید بعد از طراحی پله ها به آنها هم توجه نمود.

جنس پله های از پیش ساخته شده می توند فلزی، چوبی، استیل، آهنی و از مواد پروفیلی باشد که با توجه به نیاز در یک محیط نصب می شوند.

انواع:

پله ایی که از پیش ساخته می شوند انواع مختلفی دارند که شامل پله های گرد حول محور، پله های گرد باکسی، پله های کنسولی تک محور و پله های پروفیلی می باشند.

کاربرد:

از این نوع پله ها در خانه های ساحلی استفاده می شود که باعث می شوند تا حسی خوبی در فضا ایجاد شده و فضایی زیبا، روشن و نورانی را در ساحل به نمایش بگذارد.

نرده در پله های پیش ساخته

طراحی نرده ها در پله هایی که به صورت پیش ساخته هستند مهم ترین کاری که در طراحی پله نقش دارد و انتخاب مناسب آنها می تواند به زیبایی فضا کمک کند مخصوصا اگر پله های پیش ساخته به صورت مارپیچ باشد این انتخاب از اهمیت بیشتری برخوردار است.

انواع پله های پیش ساخته بر اساس متریال کاربردی

در ساخت پله های پیش ساخته از متریال مختلفی استفاده می شود و این امکان را فراهم می کند که با توجه به سلیقه و مکان مورد نظر برای نصب نمونه ای مناسب تهیه و مورد استفاده قرار گیرد. در ادامه به معرفی این گونه پله ها می پردازیم.

فولادی

در ساخت این گونه پله ها از ورقه های فولادی به ضخامت ۶ میل استفاده می شود. به کارگیری از پله فولادی در هر محیطی امکان پذیر بوده و نصب آن به راحتی صورت می گیرد. تعداد پله های آن بستگی به ارتفاع مکان مورد نظر داشته و طول هر پله بین ۷۰ تا ۱۳۰ سانتی متر در نظر گرفته می شود.

استیل

این گونه پله ها برای ساخت نیاز به دقت و مهارت بالایی دارند. از جمله مزایای استفاده از این مدل می توان به دوام و مقاومت بالای آن ها اشاره کرد. آن چه که در ساخت این گونه پله ها مورد استفاده قرار می گیرد، استیل ضد زنگ می باشد. ابعاد کف پله در نمونه استیل بین ۳۰ تا ۴۵ سانتیمتر است. قیمت این نمونه پله متفاوت بوده و بر اساس نوع استیل به کار رفته در آن متغیر می باشد.

چوبی

از دیگر نمونه های این نوع پله ها می توان به نمونه چوبی آن ها اشاره کرد. پله های پیش ساخته چوبی نمونه ای از پر طرفدارترین انواع پله پیش ساخته می باشند که می توان از آن ها در انواع سبک ها استفاده کرد. چوبی که برای انجام این کار مورد استفاده قرار می گیرد، چوب روس، راش و ام دی اف می باشد. قیمت این مدل با توجه به کیفیت چوبی که برای ساخت آن ها مورد استفاده قرار گرفته است متفاوت است.

شیشه ای

اگر به دنبال استفاده نمونه ای از پله های پیش ساخته مدرن در ساختمان هستید، پیشنهاد ما پله های شیشه ای می باشد. در ساخت این گونه پله ها از شیشه سکوریت استفاده می شود. چرا که این گونه شیشه ها از مقاومت خوبی برخوردار می باشند. این نمونه برای استفاده در محیط و فضای کوچک بسیار مناسب می باشد. چرا که باعث می شود فضای مورد نظر بزرگ تر از آن چه که هست نشان داده شود.

پله های دارای سیستم نوری

این گونه پله ها دارای سیستم نوری پنهان می باشند و از این رو برای استفاده در شب بسیار مناسب هستند. بدون شک استفاده از این پله ها زیبایی بی اندازه ای به همراه خواهد داشت.

مزایای پله های پیش ساخته

به کارگیری پله های پیش ساخته مزایای زیادی به همراه دارد که از جمله می توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • نصب این گونه پله ها بسیار آسان بوده و مدت زمان زیادی صرف انجام این کار نمی شود.
  • استفاده از این پله ها باعث کاهش و صرفه جویی در هزینه ها شده و از نظر اقتصادی مقرون به صرفه می باشد.
  • این امکان وجود دارد که از این مدل پله ها در مکان ها و ساختمان های مختلف استفاده شود.
  • یکی از ویژگی های بارز این گونه پله ها قابلیت سفارش آن ها در ارتفاع دلخواه می باشد.
  • همان گونه که در قسمت قبل مشاهده کردید، این گونه پله ها از تنوع بالایی برخوردار بوده و امکان انتخاب آن ها بر اساس سلیقه مشتری و با توجه به مکان مورد نظر و سبک طراحی دکوراسیون فراهم می باشد.
  • این گونه پله ها قابلیت این را دارند که به راحتی نصب و در صورت نیاز دمونتاژ شود و در مکان دیگری مورد استفاده قرار گیرد.

مطالب پیشنهادی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا