استودیو صمامسکن و ساختمان

فرآیند صدور پروانه رقابتی و الکترونیکی شود

محمد سالاری معتقد است در زمان کرباسچی خدمات فنی و مهندسی داشتیم و خدمات دفاتر الکترونیک آنجا صادر می‌شد و همیشه معتقد بودم فرآیند صدور پروانه باید رقابتی و الکترونیکی شود.
پنل پرسش و پاسخ با سازندگان در «بررسی چالش های صدور پروانه» با حضور محمد سالاری(رئیس کمیسیون معماری و شهرسازی شورای شهر) برگزار شد.
در ابتدای این پنل، سالاری رئیس کمیسیون معماری و شهرسازی شورای شهر گفت: یکی از محورهایی که هم شورای شهر، معماری و سازنده‌ها به آن معتقد است، فرایند صدور پروانه به رغم آمارهای گمراه‌کننده بسیار طولانی است و همین باعث می‌شود نتوانند مشکل را حل کنند.
سالاری با بیان اینکه فرآیند صدور پروانه موجب می‌شود کسب و کار مردم تحت تأثیر قرار گیرد و مأموریت شهرداری‌ها را دچار مشکل کند، افزود: گاهی معاونت‌ها می‌گفتند ایزو گرفتیم که زمان صدور پروانه را به این صورت درآوردیم، اما علت اصلی این است که نمی‌خواهیم باور کنیم این فرایند بسیار طولانی است.
رئیس کمیسیون معماری و شهرسازی شورای شهر ادامه داد: در سال‌های اخیر هم اتفاقی افتاد که در زمان کرباسچی خدمات فنی و مهندسی داشتیم و خدمات دفاتر الکترونیک آنجا صادر می‌شد و همیشه معتقد بودم فرآیند صدور پروانه باید رقابتی و الکترونیکی شود.
وی خاطرنشان کرد: میزان فساد و رانت در استاد رسمی به شدت پایین تر از ثبت است، چون فضا رقابتی است و سازمان ثبت می‌تواند جای آن دفترخانه دیگری معرفی کند. اصل دفاتر اسناد رسمی درست بود و قرار بود دفتر خدمات الکترونیک رقابتی شود و این دفاتر ایجاد شد و ۱۸۰۰ نفر جذب شدند.
سالاری با اشاره به اینکه سابقه شهرداری‌ها از لحاظ اصول معماری و شهرسازی خوب نبوده است، افزود: سازنده ها کسب و کاری دارند و از طرف دیگر معماران خود را در اختیار سازندگان قرار دادند و آنچه در شهر ارائه شده قابل دفاع نیست و ما نمی‌توانیم روز معمار از صد بنای فاخر و با کیفیت نام ببریم.
رئیس کمیسیون معماری و شهرسازی شورای شهر عنوان کرد: این شهر متعلق به همه است و متاسفانه توجه به حقوق عامه در اولویت آخر است و درباره حقوق باغات معماران با طراحان و سازندگان در گذشته همکاری کردند و کل باغات از بین رفت.
وی با بیان اینکه کار درستی کردیم که مصوبه برج باغ را لغو کردیم چون برای درآمدزایی شهرداری بود، اظهار کرد: به تدریج درختی باقی نماند و تصمیم گیری‌ها افراطی و بر مبنای اصول نبود. درخت خیلی ارزشمند است، اما با رویکرد‌های سلبی نمی‌توانیم جریمه سنگین ببندیم.
سالاری ادامه داد: اگر امروز شهرداری ملکی را باغ کرد باید حقوق منتصب به طرح تفصیلی را بدهند تا فرد جای دیگری برود و ساخت و ساز انجام دهد.  به‌عنوان ایجاد کننده کمیته نما خیلی ناامید شدم، چون سلیقه ای کار می‌شود.
سالاری گفت: تصمیم سازی کیفی و تدابیر ما با شهرداری این است که معمار و اساتید هم باشند، اما این حوزه مشکلاتی دارد. فرآیند تشخیص باغ در صدور پروانه طولانی ‌ترین مرحله است و باید تلاش می‌کردیم اصلاح شود و همچنین آتش نشانی هم نیازی به استعلام ندارد و این کارها موجب تسریع در صدور پروانه خواهد شد. 

مطالب پیشنهادی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا