مسکن و ساختمان

ظرفیت اشتغال آزمایشگاه‌های ساختمانی افزایش می‌یابد

به موجب برنامه‌ریزی صورت گرفته بین شهرداری‌تهران، سازمان نظام مهندسی تهران و وزارت راه‌وشهرسازی مقرر شده ظرفیت اشتغال شرکت‌های خدمات آزمایشگاهی ژئوتکنیک، جوش و بتن افزایش پیدا کند.
این طرح که قرار است ظرفیت اشتغال این گروه را افزایش دهد در پی افزایش ساخت‌وساز در پایتخت و نیاز به واقعی‌شدن ظرفیت فعالیت عوامل نظارت، در دستور کار قرار گرفته است.

عضو هیات مدیره سازمان نظام مهندسی ساختمان استان تهران با اشاره به برگزاری جلسات مستمر با مسوولان وزارت راه و شهرسازی و شهرداری تهران در این باره گفت: چنانچه تعداد پروانه‌های ساختمانی صادرشده در سال گذشته در شهر تهران که ٣٧ هزار فقره بوده را ملاک قرار دهیم مشخص می‌شود که باید ظرفیت اشتغال شرکت‌های فنی آزمایشگاهی را افزایش دهیم.
بر این اساس درحال حاضر ظرفیت کار این شرکت‌ها در بخش‌های ژئوتکنیک، جوش و بتن معادل ۵۰ پروژه است که با توجه به تعداد ١۴٠ شرکت دارای پروانه صلاحیت از وزارت راه‌وشهرسازی و الزامات آزمایش ژئوتکنیک برای حدود نیمی از کل پروژه‌های شهری و آزمایش جوش برای حدود ۵۰ درصد کل پروژه‌ها و آزمایش بتن برای کل پروژه‌ها، باید ظرفیت اشتغال این شرکت‌ها به ۱۵۰ پروژه ژئوتکنیکی، ٢۵٠ پروژه جوش و ٣٠٠ پروژه بتن افزایش پیدا کند.
حجت‌ا… عزیزی با تاکید بر اینکه شیوه نامه جدید وزارت راه و شهرسازی در مورد شرکت‌های آزمایشگاهی از نظر دستگاه‌های مورد نیاز و ماشین‌آلات و همچنین منابع‌انسانی سخت‌گیرانه است، گفت: با توجه به جلسه برگزار شده با مسوولان ذی‌ربط، تغییر و تدوین مجدد این شیوه نامه با لحاظ کردن نظرات کارشناسی نمایندگان انجمن‌های مرتبط با خدمات آزمایشگاهی در کمیته‌های تخصصی ژئوتکنیک، جوش و بتن سازمان ضروری است.
وی تصریح کرد: درشرایط فعلی به دلیل پاره ای از مسائل، الزام تجهیز شرکت‌های آزمایشگاهی به برخی دستگاه‌های غیرمرتبط هزینه سنگینی دارد درحالی که این دستگاه‌های هزینه‌بر، به دلیل پیشرفت تکنولوژی‌های ساختمان، عملا در فرآیند کار به هیچ وجه مورد استفاده قرار نمی گیرد و براین اساس لازم است که بازنگری‌های لازم دراین مورد صورت گیرد.
عضو هیات‌مدیره سازمان نظام مهندسی ساختمان استان تهران با اشاره به چاپ فرم‌های شماره سریال شده تعهد خدمات ژئوتکنیک، جوش و بتن گفت: سازمان منتظر پیاده سازی سیستم شماره سریال شهرداری تهران روی این فرم‌ها است که بلافاصله پس از اجرای آن بازرسی چگونگی انجام خدمات آزمایشگاهی مطابق شرح خدمات کنترل خواهد شد.
عزیزی گفت: ارائه خدمات مناسب و باکیفیت شرکت‌های خدمات آزمایشگاهی و دریافت حق‌الزحمه متناسب با ارائه این خدمات از جمله مطالبات مهم سازمان نظام مهندسی است که با تحقق آن قطعا شاهد افزایش کیفیت ساخت وسازها خواهیم بود.
عضو هیات مدیره سازمان نظام مهندسی ساختمان استان تهران تاکید کرد: بخش عمده‌ای از برنامه‌های کنترل و بازرسی توسط شرکت‌های عضو انجمن‌های مرتبط به اجرا درخواهد آمد. همچنین با برنامه‌ریزی‌های صورت گرفته مقرر شده تا گزارش‌های ژئوتکنیک، جوش و بتن شرکت‌های خدمات آزمایشگاهی به صورت تصادفی توسط کمیته‌های تخصصی آنها مورد بررسی و کنترل قرار گیرد.

;

;

;

مطالب پیشنهادی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا